Çalışmada, yurt dışında yaşayan Türk öğrencilerin Türkçeyi ve Türk kültürünü etkili bir şekilde öğrenmelerine yönelik MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) tarafından hazırlanan Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarındaki etkinliklerin nitelikleri incelenmiştir. 2019 tarihli 7. seviye ders kitabı örneklem olarak seçilmiş, etkinlikler dört başlık altında analiz edilmiştir: temel dil becerileri, dil bilgisi, kültürel unsurlar ve yönergeler. Temel dil becerileri etkinliklerinin dağılımı sayısal verilerle gösterilmişken, dil bilgisi ve kültürel unsurlar nitel açıklamalarla ele alınmıştır. Yönergeler açık-anlaşılır olmasına göre incelenmiş ancak tablo ile sunulmamıştır. Dinleme ve konuşma etkinliklerinin sayısının yetersiz olduğu tespit edilmiş, bazı etkinliklerde pedagoga danışılması gerektiği belirtilmiştir. Dil bilgisi etkinliklerinin ise bir kısmının dil bilincini geliştirmekte yetersiz kaldığı, etkinlikten etkinliğe geçişte kopuklukların bulunduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte, etkinlikler kültürel unsurlar açısından zengin içeriklere sahiptir.
This study examines the pedagogical qualities of the activities found in the Turkish and Turkish Culture textbooks prepared by the Ministry of National Education (Tur: MEB) for Turkish students living abroad, with the aim of supporting their effective acquisition of the Turkish language and culture. The analysis focuses on the 2019 edition of the 7th-level textbook, which was selected as the sample. Activities were evaluated under four main categories: basic language skills, grammar, cultural elements, and instructional clarity. The distribution of activities related to basic language skills was presented with quantitative data, while grammar and cultural elements were assessed through qualitative analysis. Instructions were examined in terms of clarity and comprehensibility, though the findings were not tabulated. The analysis revealed that the number of listening and speaking activities was insufficient and highlighted the need for pedagogical consultation in the design of certain tasks. Additionally, some grammar activities were found to be inadequate for fostering language awareness, and inconsistencies were observed in the transitions between activities. Nevertheless, the textbook was found to be rich in its representation of cultural elements.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 15, 2025 |
| Submission Date | March 16, 2025 |
| Acceptance Date | April 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Bezgek Journal of Teaching Turkish to Foreigners is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.