Culture is the set of values that human societies have decided by controlling their correctness or
falsity for a long time in the world they live in, accepted with a common consciousness and transferred
from generation to generation by adopting them. The UNESCO Convention for the Protection of
Intangible Cultural Heritage, which was prepared to protect the intangible cultural heritage elements
that form an important part of the cultural memory and to which the Republic of Turkey became
a party in 2006, is based on the principle of preserving the ICH elements by keeping them alive.
The art of marbling, which was registered as The Turkish Paper Decoration Art on the UNESCO
Intangible Cultural Heritage of Humanity Representative List in 2014, is one of the living cultural
heritage elements of Turks from ancient times to the present. In this research, the assumption that
the media has an effect on keeping the art of marbling alive by transferring it as a cultural heritage
has been checked on the sample determined at the secondary school level. The aim of the study is
to determine the effect of the media on the awareness of the art of marbling in secondary school
students. In this research, first of all, the sources, which were gathered through a detailed literature
review, were analyzed by document analysis, which is a qualitative method. In the study, in which the
quantitative research method was also benefited, a questionnaire consisting of fifteen questions was
used as a data collection tool. The data were analyzed using Excel, Google Form, Jamovi programs
and applications, “rating”, “percentage”, “arithmetic mean”, “descriptive analysis” techniques and
were analyzed comparatively according to students’ grade levels and gender ratios. At the end of the
research, it has been determined that the media -especially video sharing platforms and social mediahas an important place in terms of cultural transfer, although schools maintain their importance in
the protection and transfer of intangible cultural heritage.
Kültür, insan topluluklarının yaşadıkları dünyada uzun zaman diliminde doğruluğunu veya
yanlışlığını denetleyerek karar verdikleri, ortak bilinçle kabullendikleri ve benimseyerek nesilden
nesle aktardıkları değerler bütünüdür. Kültürel belleğin önemli bir bölümünü oluşturan somut
olmayan kültürel miras unsurlarını koruma amacıyla hazırlanan ve Türkiye Cumhuriyeti’nin 2006’da
taraf olduğu UNESCO Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi, SOKÜM unsurlarını
yaşatarak koruma prensibine dayanmaktadır. 2014’te UNESCO İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel
Mirası Temsili Listesi’ne Türk kâğıt süsleme sanatı olarak kaydedilmiş olan ebru sanatı, kadim
zamanlardan bugüne Türklerin yaşayan kültürel miras unsurlarından biridir. Bu araştırmada ebru
sanatının kültürel miras olarak aktarılarak yaşatılmasında medyanın etkisi olduğu varsayımı, ortaokul
düzeyinde belirlenen örneklem üzerinde denetlenmiştir. Çalışmanın amacı, ebru sanatının ortaokul
öğrencilerindeki farkındalık durumunda medyanın etkisini tespit etmektir. Araştırmada öncelikle
detaylı bir literatür taraması yapılarak elde edilen kaynaklar nitel bir yöntem olan doküman analizi
ile incelenmiştir. Nicel araştırma yönteminden de yararlanılan çalışmada veri toplama aracı olarak
on beş sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Veriler; Excel, Google Form, Jamovi program
ve uygulamalarıyla “oranlama”, “yüzde”, “aritmetik ortalama”, “betimsel analiz” teknikleriyle
incelenmiş; öğrencilerin sınıf düzeyleri, cinsiyet oranlarına göre karşılaştırmalı olarak analiz
edilmiştir. Araştırma sonunda somut olmayan kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında okullar
önemini muhafaza etmekle birlikte medyanın -özellikle video paylaşım platformları ve sosyal medyakültür aktarımı açısından önemli yer edindiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |