An emergency event is a situation that occurs anywhere at any time. These events, which cannot be prevented or controlled, may cause many negative situations such as passenger deaths, injuries, injuries, disruption of air transport, and damage to cargo. Most of these problems can be avoided with protective measures and good emergency preparedness at the airport. The aim of this study is to evaluate the preparedness of the personnel working at the airport for emergencies and to compare them with crisis management. The scope of the cross-sectional study consists of Batman Airport and Van Ferit Melen Airport employees. Due to the Covid-19 pandemic, people who volunteered to participate in the research were reached via the internet. The majority of the individuals participating in the research know the scope and meaning of emergency preparedness studies and the contents of first aid. However, educational knowledge on first aid remains more limited. Crisis management score is higher for those who participated in the pre-emergency drill, witnessed the emergency, wanted to take part in the emergency team, who thought of keeping their cool in an emergency, who knew the emergency number and who knew the meaning of emergency alarm. However, there is no significant difference between these variables and crisis management. Crisis management score is statistically significantly higher in those who feel ready for an emergency. As a result, those who have knowledge of the emergency situation and feel emotionally ready for the emergency manage the crisis better. In critical places such as airports, emergency preparations should be emphasized in order to ensure the sustainability and continuity of crisis management. Participants' need for in-service training on first aid should be met.
Acil durum hadisesi herhangi bir zamanda herhangi bir yerde meydana gelen durumlardır. Önlenemeyen ya da kontrol altına alınamayan bu durum yolcu ölümleri, yaralanması, sakatlanması, hava taşımacılığının sekteye uğraması, kargoların zarar görmesi gibi pek çok olumsuz duruma sebebiyet verebilir. Havalimanında koruyucu tedbirler ve iyi bir acil durum hazırlığı ile bu problemlerin büyük kısmı önlenebilir. Bu çalışmanın amacı havalimanında çalışan personellerin meydana gelecek acil durumlara hazırlıklı olma durumları değerlendirmek ve kriz yönetimi ile karşılaştırmaktır. Kesitsel olarak planlanan çalışmanın kapsamını Batman Havalimanı ile Van Ferit Melen Havalimanı çalışanları oluşturmaktadır. Covid-19 pandemisinden dolayı araştırmaya katılmaya gönüllü kişilere internet ortamından ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan bireylerin çoğunluğu acil duruma hazırlık çalışmalarının kapsamı, anlamı ile ilk yardıma dair içerikleri bilmektedir. Fakat ilk yardıma dair eğitim bilgisi daha kısıtlı kalmaktadır. Acil durum öncesi tatbikata katılanlar, acil duruma tanıklık edenler, acil durum ekibinde yer alma isteyenler, acil durumda soğuk kanlılığını koruma düşüncesinde olanlar, acil durum numarasını bilenler ve acil durum alarm anlamını bilenlerde kriz yönetimi puanı daha yüksektir. Fakat bu değişkenler ile kriz yönetimi arasında anlamlı fark yoktur. Acil duruma kendilerini hazır hissedenlerde kriz yönetimi puanı istatiksel olarak anlamlı bir şekilde daha yüksektir. Sonuç orak acil duruma dair bilgi sahibi olanlar ve duyusal olarak kendini acil duruma hazır hissedenler daha iyi kriz yönetmektedir. Havalimanı gibi kritik yerlerde kriz yönetiminin sürdürebilir ve sürekli olması açısından acil durum hazırlıklarına ağırlık verilmelidir. Katılımcıların ilk yardıma dair hizmet içi eğitim ihtiyacı giderilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | August 2, 2021 |
Acceptance Date | October 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 4 |