Günümüz çalışma hayatında hangi alanda
faaliyet gösteriyorsa göstersin bir örgüt için en önemli olay devamlılığını
sürdürebilmek, tutunabilmek, kalite hedeflerine ulaşabilmektir. Bu durum için
de örgüt çalışanlarının tümünün zamanı kontrol etmesi gerekmektedir. Bunun
yanında örgüt çalışanlarının zaman tuzakları olarak adlandırılan negatif
etmenleri de yönetmesi gerekmektedir. Uygun çalışma koşulları, doğru iletişim,
malzeme, eşit paylaşılmış iş yükü gibi etmenlerin yoksunluğunda aşırı stresli
bir ortam kaçınılmaz olur. Doğal olarak iş verimliliği düşer ve belki de geri
çevrilemeyecek hatalara gidilebilir. Bu çalışmanın amacı; sağlık sektöründe çalışan
personelin zamanı verimli kullanıp kullanamadıklarını, çalışma ortamlarındaki
stresörleri ve tüm bunların sebeplerini ortaya koymaktır. Bu amaçla Bitlis ilinde
faaliyet gösteren kamu ve özel hastanelerde çalışan personele İnci Erdem Artan
(1986) tarafından geliştirilmiş Örgütsel Stres Kaynakları Anketi, Britton ve
Tesser (1991) tarafından geliştirilen ve Türkçe versiyonunun geçerlik ve
güvenirlik çalışmasını Alay ve Koçak (2002) yapmış olduğu Zaman Yönetimi Anketi
uygulanmıştır. Ayrıca araştırmacı tarafından hazırlanan sosyo-demografik
özellikleri belirlemeye yönelik Kişisel Bilgi Formu da ilave edilmiştir. Araştırma
kesitsel ve nedensel karşılaştırma türünde yapılmıştır. Farklı yaş gruplarından
(156 erkek, 158 bayan) toplam 314 çalışana, Kamu Hastaneler Birliği üst yazısı
ile izin alarak elden anketler ulaştırılmıştır ve tüm çalışanlar konu hakkında bilgilendirilmiştir.
Verilerin değerlendirilmesinde homojen dağılıma Skewness-Kurtosis ve
Kolmogorov-Smirnov testleriyle bakılmıştır. Dağılımın homojen olmamasından
dolayı non-parametrik testlerden Kruskal-Wallis ve Mann Whitney U kullanılmıştır.
Anlamlılık seviyesi p<0.05’dir. Araştırmada cinsiyet, medeni durum, yaş ve
hizmet yılının zaman yönetimi ve örgütsel stres üzerinde belirleyici olmadığı,
eğitim durumu ve görev unvanının belirleyici olduğu saptanmıştır.
At the present day all organisations aim to
implement their quality target, maintain the continuity and keep the industry
as well in which area them work. Those organisation people have to manage time
control efficiently. Furthermore they have to manage and remove negative
factors what are named as time traps. All the same if some circumtances
couldn’t be provided as appropriate working conditions, proper communication,
equal workload it became inevitable extreme stressfull working environment.
Eventually it causes uncorrectable mistakes and decrease of organisation
productivity. Aim of the study is to find out what are reasons and obstacles
for health organisation people about working stressors and efficiently time
management. Data is collected from health people that are working at pay and
state hospitals in Bitlis in order to use Organisational Stressors Scale
developed by İnci Erdem Artan (1986) and Time Management questionnaire
according to Britton and Tesser’s (1991) survey that adapted by Alay and Koçak
(2002) which called “Time Management Survey”. In order to identify
socio-demografic specialities Personal Information Form is used which prepared by
the researcher. This is a cross sectional and reasonal comparison study. 314
Participants are randomly selected from different age groups (156 male, 158
female) and informed about study with obtaining the permission from Public
Hospital Association as well. In order to determine homogeneity
Skewness-Kurtosis and Kolmogorov-Smirnov tests are used. Eventually
Kruskal-Wallis and Mann Whitney U non-parametric tests are used for veri
evaluation because of distribution result isn’t homogene. Significant level is
p<0,05. Results of study showed that gender, marital status, age and years
of service are not but educational status and job title are decisive on time
management and organisational stress.
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |