The Coronavirus (Covid-19 Pandemic), which emerged in Wuhan, China, has spread rapidly in many countries of the world. Having caused great danger and anxiety in the world, Covid-19 created radical changes in lifestyles. The pandemic process, which caused many habits to change, forced differences in the areas of production and consumption. With the help of today's advanced technology, a new "distant period" began in human life. In this context, production and consumption activities gained a remote quality and accelerated "e-commerce" activities. In fact, unlike many sectors that were damaged due to the pandemic, the e-commerce sector gained importance.To decrease the effects of the epidemic, significant changes in the home working system, ways of reaching food, holiday habits, and the transition to the distance education system as well as the commercial sense appeared. Therefore, e-commerce had to improve itself in both infrastructure and operation activities. Additionally, due to the pandemic, the digital transformation projects, supposed to take a few years long, were completed in a couple of months. In this study, the pre-and post-epidemic condition and development of the e-commerce sector, which gained importance during the coronavirus pandemic process, will be discussed considering both Turkey and the world.
Koronavirüs (Covid -19 Pandemisi) ilk olarak Çin’in Wuhan kentinde görülmüş ve dünyanın birçok ülkesinde hızla yayılmıştır. Dünya üzerinde büyük bir tehlike ve endişeye yol açan koronavirüs, insanların yaşam tarzlarında radikal değişiklikler oluşturmuştur. Pek çok alışkanlığın değişmesine neden olan pandemi süreci, üretim ve tüketim alanlarında da farklılıklar yaşanmasını zorunlu kılmıştır. Günümüz ileri teknolojisinin de yardımıyla insanlık yaşamında yeni bir ‘‘uzaktan dönem’’ başlamıştır. Bu bağlamda üretim ve tüketim faaliyetleri de uzaktan bir nitelik kazanarak ‘‘e-ticaret’’ faaliyetleri hız kazanmıştır. Öyle ki pandemi nedeniyle zarar gören birçok sektörün aksine e-ticaret sektörü yükselen bir değer olarak karşımıza çıkmaktadır. Salgının etkilerini en aza indirebilmek adına; çalışma sistemlerinin değişmesi, gıdaya ulaşma noktalarının farklılaşması, tatil anlayışlarının değişmesi ve online eğitime geçilmesi gibi hususların yanı sıra ticari anlamda da önemli değişimler yaşanmıştır. Yaşanan bu gelişmeler nedeniyle e-ticaret, gerek alt yapı gerekse operasyon faaliyetlerinde kendini geliştirmek zorunda kalmıştır. Öyle ki birkaç yılda tamamlanacağı tahmin edilen dijital dönüşüm çalışmaları, pandemi etkisiyle birkaç ayda gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada koronavirüs pandemisi sürecinde önem kazanan e-ticaret sektörünün salgın öncesi ve sonrası durumu ve gelişimi hem Türkiye hem de dünya dikkate alınarak ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 1 |