Objective: The present study was conducted in order to determine knowledge levels about forensic nursing of senior nursing students.
Material and Methods: This study was conducted March 2009 as a descriptive design. The sample of the research was made up by 50 students who accepted to participate in the research. As the data collection tool, a questionnaire form of 22 questions developed by the researches with the help of literatüre was used. The data analysis was performed using numbers-percentages and chi-square test.
Results: All of the participants were female students and mean age was 22.22 + 1.50. It was noted that 84.0% of the students did not have any knowledge about forensic nursing, 94.0% thought that it should be a different discipline, 60.0% told that forensic nursing training should be provided following the basic trainings. 48.0% of the students told that working-settings of forensic nurses were hospitals, 72.0% answered that there was a need for forensic nursing and 58.3% of those who answered ‘yes’ emphasized that forensic nursing was necessary in order to solve judicial cases more exactly.
Conclusion: According to the results of the research, students did not have sufficient knowledge about forensic nursing.
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik son sınıf öğrencilerinin adli hemşirelik konusundaki bilgi ve görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma, Mart 2009 tarihinde tanımlayıcı olarak yapıldı. Çalışma- nın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden 50 öğrenci oluşturdu. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından literatür desteği ile geliştirilen 22 soruluk anket formu kullanıldı. Veriler, sayı-yüzdelikler ve ki-kare testi kullanılarak değerlendiril- di.
Bulgular: Araştırmaya katılanların tümü kız öğrenci olup, yaş ortalaması 22.2 + 1.5’di. Öğrencilerin %84.0’ının adli hemşirelik hakkında bilgisinin olmadığı, %94.0’ının adli hem- şireliğin ayrı bir disiplin olması gerektiğini, %60.0’ının da adli hemşirelik hakkındaki eği- timin temel mesleki eğitim sonrasında verilmesi gerektiğini düşündükleri belirlendi. tti. Öğrencilerin %48.0’ı adli hemşirelerin çalışma alanlarının hastaneler olduğunu, %72.0’ı adli hemşireliğe gereksinim olduğunu ve %58.3’ü ise adli hemşireliğe, adli vakaların daha net aydınlatılması için gereksinim olduğunu ifade etti.
Sonuç: Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin adli hemşirelik hakkında yeterli bilgilerinin olmadığı saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |