The aim of this study is to provide a theoretical introduction to the Core &
Becoming Model Focused on Secure Attachment which has been developed within the
context of Relative Holistic Psychotherapy. The Core & Becoming Model
Focused on Secure Attachment ("C&B Model") aims to repair
developmental standstills caused by attachment traumas through therapeutic
games and psychotechnics and rebuild the secure attachment relationship.
When playing games, a child constantly navigates between his/her inner
reality (i.e. subjective world) and external reality (i.e. the world of
objects). The child at play develops a dialectic relationship between the two
worlds. The play is an oscillating bridge between the subjective and objective
world of the child and it is used an object of transition to reality. During
play, the child both rehearses transition to the world of objects and creates
an interim space where s/he can repair his/her vulnerabilities in the world of
objects. Furthermore, right brain functions are activated by fantasies, symbols
and subjectivities. This helps the child alter his/her inner psychic
representations using continued play experience. This ability is necessary to
develop the capability to express emotional experience in adult life.
The secure attachment relationship with the object
of attachment has a critical role in the child's ability to utilize the
building blocks present in his/her genetic material in real life. As a result
of secure attachment, these building blocks change into an affective,
behavioral, cognitive and emotional dynamic-systemic structure. The Core & Becoming
Model Focused on Secure Attachment which has been developed within the context
of Relative Holistic Psychotherapy aims to interact with the right brain and
feed neuroplasticity by reframing developmental barriers through play,
catathymia, counseling, hypnotherapy, psychotherapy and psychotechnics.
Relative Holistic Psychotherapy Core & Becoming Therapy Focused on Secure Attachment Secure Attachment
Bu çalışmanın amacı; Rölatif Bütüncül
Psikoterapi bağlamında geliştirilmiş olan Güvenli Bağlanma Odaklı Çekirdek-Oluş
Modelinin kuramsal tanıtımını yapmaktır. Güvenli bağlanma odaklı Çekirdek-Oluş
Modeli, bağlanma travmaları nedeniyle gelişimsel dönemlerde yaşanılan
duraksamaların, terapötik oyunlar ve kullanılan psikoteknikler yolu ile
onarılarak, güvenli bağlanma ilişkisinin yeniden inşa edilmesini
hedeflemektedir.
Oyun oynayan çocuklar, kendi iç gerçeklikleri
(öznel dünyaları) ile içinde bulundukları dış gerçeklik (nesneler dünyası)
arasında gidip gelmektedir. Çocuk oyun ile iki dünya arasında diyalektik ilişki
geliştirmektedir. Oyunu öznel dünyası ile nesnel dünyası arasında bir salınım
oluşturarak “gerçekliğe
geçiş nesnesi” olarak
kullanmaktadır. Çocuk oyununda nesneler dünyasına geçişin provası yaparken aynı
zamanda nesneler dünyasındaki kırılganlıklarını onarmak için oyunla ara bir
alan oluşturmaktadır. Bu alanda fanteziler, semboller öznellikler yolu ile sağ beyin
işlevleri aktive olmaktadır. Bunun sonucunda çocuğun içsel psişik temsillerinin
süregelen oyun deneyimleri ile değiştirilmesi sağlanmaktadır. Bu yeti yetişkinlikte
duygusal deneyimi açıklama kapasitesi için gereklidir.
Çocuğun genetik materyalinde bulunan yapı
inşa malzemelerini hayata geçirmesinde bağlantı nesnesi ile kurulan güvenli
bağlanma ilişkisinin büyük bir önemi bulunmaktadır. Bu inşa malzemeleri güvenli
bağlanmanın sonucunda zamanla duyuşsal davranışsal, bilişsel ve ilişkisel,
dinamik-sistemik bir yapı olan kendiliğe dönüşmektedirler. Gerçek kendilik, güvenli
bağlanma ve sağlıklı bir ayrılma sureci sağlayan bir ilişkiden doğar gelişimi
ise bu ilişkiyle kurulup desteklenmektedir. Rölatif Bütüncül Psikoterapi
Bağlamında geliştirilmiş olan Güvenli Bağlanma Odaklı Çekirdek-Oluş Modeli;
oyun, katatimi, danışmanlık ilişkisi, hipnoterapi, psikoterapi, psiko
teknikler ile gelişimsel tıkanıklar
semboller aracılığı ile yeniden sahnelenerek sağ beyin ile temas kurup nöroplastisiteyi
beslemeyi amaçlamaktadır.
Rölatif Bütüncül Psikoterapi Güvenli Bağlanma Odaklı Çekirdek Oluş Terapisi Güvenli Bağlanma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Submission Date | January 1, 2019 |
Acceptance Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |