When working with children and parents in the
psychotherapy process, one of the most frequently encountered problems is that
the parent has difficulty assuming the ideal self-object task, even if it is
taught. When working with parents, the psychotherapist makes analyzes and
evaluations about the family dynamics. After applying various tests and
clinical interviews, therapist comes up with a formulation and the therapy
process is based on that. Initially the family is informed about the
therapist’s observations and a psycho-education program, which is designed for
the family’s specific needs, is started. Our clinical experience shows us that
in some cases psycho-education program by itself is not sufficient to resolve
the problem. Once we investigate deeper, we find out that the mother’s past and
her object relations are triggered through her relationship with her child.
Therefore becoming more educated via psycho-education is overshadowed by the
traces of the mother’s upbringing. In this paper we aim to show child related
problems are resolved better when working with the mother individually.
Pscho-education program becomes more effective when the mother starts her own
individual therapy and work on her own object relations and attachment history.
By providing case studies from our clinical experience, we aim to show how
working through with the mother’s past with an integrative psychotherapy
approach contributes to child recovery. When using an integrative approach we
use; Psychodynamic Theory (Freud, Erikson), Object Relations Theory (Klein,
Kernberg, Masterson), Attachment Theory (Bowlby, Ainsworth), Emotion Focused
Therapy (Greenberg), and Self Psychology (Kohut).
Psikoterapi sürecinde çocuk ve aile ile çalışırken,
sıklıkla karşılaşılan problemlerden biri, ebeveynin ideal kendilik nesnesi
görevini, kendisine öğretilse dahi üstlenmekte zorlanmasıdır. Uygulama alanında
psikoterapist, aile ile ilgili analiz ve değerlendirmeler yapar, çeşitli
testler ve klinik görüşme sonrası, aile ile ilgili formülasyonu oluşur. Bu
formülasyon çerçevesine göre bir süreç başlar. Aileyle gerekli paylaşımlar
yapılır, gerekli terapötik müdahaleler düzenlenir, planlanır, uygun görülen
psiko eğitimler verilir ve başvuru problemi, psikoterapistin diliyle yeniden
yorumlanarak izah edilir. Çalışmalarımızda görüyoruz ve fark ediyoruz ki
tüm bu izahların, psiko eğitim bağlamında verilen bilginin yararı bazı
noktalarda tıkanmaktadır. Ve süreçte tekrar fark ediyoruz ki; annenin nesne
ilişkisi, çocuk ile ilişkisi üzerinden aktifleşmekte, bu nedenle verilen psiko
eğitim ya da bilgi, bu canlı ve güçlü kabul ettiğimiz nesne ilişkisinin
etkisinde kaybolmaktadır. Annenin nesne ilişkisinin, annelik etme şekline
yansımalarına; alanda çalışan terapistler olarak, gözlemlerimiz, vaka
örneklerimiz ve öznel yorumlarımız üzerinden, bütüncül bakış açısı temel
alınarak, daha yakından bakmaya çalıştık. Ağırlıklı olarak annenin nesne
ilişkisi ve bağlanma stilinin, çocuğu ile bağlanma stiline nasıl yansıdığını,
çocukla oluşan taze nesne ilişkisini nasıl oluşturduğunu, deneyime dayalı,
incelemeye çalıştık. Bu çalışmamızda, Annenin geçmişinin, çocuğun geleceğine
nasıl şekil verdiği üzerine düşünürken, anne ile, annenin nesne ilişkilerine
odaklı bireysel psikoterapi çalışmalarının sürece katkısını, bütüncül
psikoterapinin bakış açısı çerçevesinde anlamaya çalışmaktayız
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Submission Date | January 1, 2019 |
Acceptance Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |