Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi

Year 2020, Issue: 14, 44 - 59, 28.08.2020

Abstract

Son yıllarda yoğun biçimde ilgi duyulan mobil uygulamalar, birçok alanda kullanılmaktadır. Bunlardan bir tanesi de mobil banka uygulamalarıdır. Bankalar daha kolay kullanım, hızlı işlemler yapabilmek, zamandan tasarruf yapabilmek ve diğer üstünlüklerden yararlanmak için mobil banka uygulamalarını geliştirmişlerdir. Peki günümüzde mobil banka uygulamalarını dijital göçmen ve dijital yerliler hangi amaç ve motivasyon ile tercih ediyorlar? Bu çalışmada, mobil banka uygulaması kullanan dijital göçmenler ve dijital yerlilerin, bu uygulamaları ne gibi amaç ve motivasyon ile seçtikleri araştırılmıştır. Karabük Üniversitesi öğrencileriyle 10 kişi ve Karabük halkından 10 kişi ile derinlemesine mülakat yöntemi ile görüşülmüştür. Örneklem olarak yargısal örneklem yöntemi seçilmiştir. Araştırma sonucunda, dijital göçmenlerin ve dijital yerlilerin mobil banka uygulaması kullanım motivasyonlarında bazı konularda farklılıklar görülürken, bazı konularda ise benzerliklerin olduğu tespit edilmiştir. Dijital yerlilerin ve dijital göçmenlerin mobil bankacılık kullanma motivasyonlarında farklılıkların benzerliklerden daha fazla olduğu görülmüştür.

Supporting Institution

KARABÜK ÜNİVERSİTESİ

References

  • Akikol, R. (2018). Kadın Dijital Göçmenlerin Facebook Kullanımı ve Mahremiyet İlişkisi, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 54: 1-36
  • Alan, H. Ve Yeloğlu, O.(2013). Markalaşma ve Yenilikçilik, Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisadi Yenilik Dergisi, Cilt: 1(1).
  • Arabacı, D. B.ve Polat, M.(2013). Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler ve Sınıf Yönetimi, ElektronikSosyal Bilimler Dergisi,12 (47) 11-20.
  • Çukurbaşı, B. ve İşman, A. (2014). Öğretmen Adaylarının Dijital Yerli Özelliklerinin İncelenmesi (Bartın Üniversitesi Örneği)Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3 (1).
  • Dağıtmak, M. ve Ekmen, Ş. (2019). Dijital Psikoloji Devrimi Kitabı. Motto yayınları
  • Dinçer, H.(2010). Bankacılık Sektöründe Yeni Hizmet Geliştirmenin Rekabet Stratejilerindeki Değişimlere Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul:Marmara Üniversitesi Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü.
  • Eşgi, N.(2013). Dijital Yerli Çocukların ve Dijital Göçmen Ebeveynlerinin İnternet Bağımlılığına İlişkin Algılarının Karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28(3)181-194.
  • Kara, M. Hacıhasanoğlu, P (2015). Bankacılıkta Mobil Pazarlama ve Tüketici Satın Alma Kararı Üzerine Etkisi: Yozgat Örneği, KTÜ SBE Sosyal Bilimler Dergisi (10): 181-205,
  • Karabulut, B.(2015). Bilgi Toplumu Çağında Dijital Yerliler, Göçmenler ve Melezler, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı (21), 11-23.
  • Kırık, A. M. ve Kozan, E. (2019). Sosyal Medya Dijital Yerlilerin Sinema Haberlerini Değerlendirmesi Üzerine Bir Araştırma, İstanbul, Intermedia International e-Journal, Spring - June - 6(10).
  • Kürkçü, D. (1-3 Aralık 2015). İnternette Gazete Takibinde Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler. 20. Türkiye’de İnternet Konferansı. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, İstanbul.
  • Ololube, N. P., Kpolovie, P. J. , Amaele, S. ,Amanchukwu,R. N. ve Briggs, T. (2013). Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler: Bilgi Teknolojisi Çalışması ve Bilgi Sistemleri (BT / IS) Öğrenciler Arasında Kullanım ve Nijerya Üniversiteleri Fakültesi, Uluslararası Bilgi ve İletişim Teknolojileri Eğitim Dergisi 9 (3), 42-64.
  • Prensky, M. (2001a). “Digital Natives, Digital İmmigrants” On the Horizon9(5): 1-6.
  • Prensky, M. (2005). What Can You Learn from a Cell Phone? Almost Anything, Innovate: Journal of Online Education, 5(2)
  • Seyrek,H. İ. ve Akşahin, A.( 2016). Mobil Bankacılık Uygulamaları Kalite Faktörlerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi İle Karşılaştırılması,Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4(3), 47.
  • Stuart c. Barnes, Brian j. Carbitt (2003). Mobil bankacılık: Kavram ve potansiyel, Mobile Communications International Journal of 1 (3): 273-288.
  • Şahin, M. C.(2009). Yeni binyılın öğrencilerinin özellikleri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2) 155–172.
  • Talay, Ö.(2018). Mobil Ortam Reklamlarında Dijital Gözetim Algısı: Dijital Göçmenler ve Dijital Yerlilerin Karşılaştırılmalı Analizi, Yüksek Lisans Tezi Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, A. K. (2012). Dijital Yerliler Gerçekten Yerli Mi Yoksa Dijital Melez Mi? Marmara Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü, International Journal of Social Science 5 (7), 819-833.
  • Yurttadur, M. Süzen, E. (2016). Türkiye’deBanka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına Yaklaşımlarının İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 93-120.
  • İnternet kaynakları https://www.dijitalajanslar.com/dijital-yerliler-kimdir-ve-ozellikleri-nelerdir/
  • https://www.researchgate.net/publication/338895461_AILE_VE_KADIN_ARASTIRMALARI_ICIN_YEDI_TEMEL_ROL_VE_STA1u( Ocak, 1994) https://www.tbb.org.tr/tr/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/Dijital,_Internet_ve_Mobil_Bankacilik_Istatistikleri/3814 (Eylül, 2019)
  • http://eprints.rclis.org/14753/( Nisan, 2009)
Year 2020, Issue: 14, 44 - 59, 28.08.2020

Abstract

References

  • Akikol, R. (2018). Kadın Dijital Göçmenlerin Facebook Kullanımı ve Mahremiyet İlişkisi, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 54: 1-36
  • Alan, H. Ve Yeloğlu, O.(2013). Markalaşma ve Yenilikçilik, Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisadi Yenilik Dergisi, Cilt: 1(1).
  • Arabacı, D. B.ve Polat, M.(2013). Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler ve Sınıf Yönetimi, ElektronikSosyal Bilimler Dergisi,12 (47) 11-20.
  • Çukurbaşı, B. ve İşman, A. (2014). Öğretmen Adaylarının Dijital Yerli Özelliklerinin İncelenmesi (Bartın Üniversitesi Örneği)Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3 (1).
  • Dağıtmak, M. ve Ekmen, Ş. (2019). Dijital Psikoloji Devrimi Kitabı. Motto yayınları
  • Dinçer, H.(2010). Bankacılık Sektöründe Yeni Hizmet Geliştirmenin Rekabet Stratejilerindeki Değişimlere Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul:Marmara Üniversitesi Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü.
  • Eşgi, N.(2013). Dijital Yerli Çocukların ve Dijital Göçmen Ebeveynlerinin İnternet Bağımlılığına İlişkin Algılarının Karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28(3)181-194.
  • Kara, M. Hacıhasanoğlu, P (2015). Bankacılıkta Mobil Pazarlama ve Tüketici Satın Alma Kararı Üzerine Etkisi: Yozgat Örneği, KTÜ SBE Sosyal Bilimler Dergisi (10): 181-205,
  • Karabulut, B.(2015). Bilgi Toplumu Çağında Dijital Yerliler, Göçmenler ve Melezler, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı (21), 11-23.
  • Kırık, A. M. ve Kozan, E. (2019). Sosyal Medya Dijital Yerlilerin Sinema Haberlerini Değerlendirmesi Üzerine Bir Araştırma, İstanbul, Intermedia International e-Journal, Spring - June - 6(10).
  • Kürkçü, D. (1-3 Aralık 2015). İnternette Gazete Takibinde Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler. 20. Türkiye’de İnternet Konferansı. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, İstanbul.
  • Ololube, N. P., Kpolovie, P. J. , Amaele, S. ,Amanchukwu,R. N. ve Briggs, T. (2013). Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler: Bilgi Teknolojisi Çalışması ve Bilgi Sistemleri (BT / IS) Öğrenciler Arasında Kullanım ve Nijerya Üniversiteleri Fakültesi, Uluslararası Bilgi ve İletişim Teknolojileri Eğitim Dergisi 9 (3), 42-64.
  • Prensky, M. (2001a). “Digital Natives, Digital İmmigrants” On the Horizon9(5): 1-6.
  • Prensky, M. (2005). What Can You Learn from a Cell Phone? Almost Anything, Innovate: Journal of Online Education, 5(2)
  • Seyrek,H. İ. ve Akşahin, A.( 2016). Mobil Bankacılık Uygulamaları Kalite Faktörlerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi İle Karşılaştırılması,Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4(3), 47.
  • Stuart c. Barnes, Brian j. Carbitt (2003). Mobil bankacılık: Kavram ve potansiyel, Mobile Communications International Journal of 1 (3): 273-288.
  • Şahin, M. C.(2009). Yeni binyılın öğrencilerinin özellikleri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2) 155–172.
  • Talay, Ö.(2018). Mobil Ortam Reklamlarında Dijital Gözetim Algısı: Dijital Göçmenler ve Dijital Yerlilerin Karşılaştırılmalı Analizi, Yüksek Lisans Tezi Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, A. K. (2012). Dijital Yerliler Gerçekten Yerli Mi Yoksa Dijital Melez Mi? Marmara Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü, International Journal of Social Science 5 (7), 819-833.
  • Yurttadur, M. Süzen, E. (2016). Türkiye’deBanka Müşterilerinin İnternet Bankacılığına Yaklaşımlarının İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 93-120.
  • İnternet kaynakları https://www.dijitalajanslar.com/dijital-yerliler-kimdir-ve-ozellikleri-nelerdir/
  • https://www.researchgate.net/publication/338895461_AILE_VE_KADIN_ARASTIRMALARI_ICIN_YEDI_TEMEL_ROL_VE_STA1u( Ocak, 1994) https://www.tbb.org.tr/tr/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/Dijital,_Internet_ve_Mobil_Bankacilik_Istatistikleri/3814 (Eylül, 2019)
  • http://eprints.rclis.org/14753/( Nisan, 2009)
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Ecem Özbek 0000-0001-7842-0134

Mustafa Halid Karaarslan 0000-0003-2130-5076

Publication Date August 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 14

Cite

APA Özbek, E., & Karaarslan, M. H. (2020). Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi. Bankacılık Ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi(14), 44-59.
AMA Özbek E, Karaarslan MH. Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi. BSAD. August 2020;(14):44-59.
Chicago Özbek, Ecem, and Mustafa Halid Karaarslan. “Dijital Yerliler Ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi”. Bankacılık Ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi, no. 14 (August 2020): 44-59.
EndNote Özbek E, Karaarslan MH (August 1, 2020) Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi. Bankacılık ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi 14 44–59.
IEEE E. Özbek and M. H. Karaarslan, “Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi”, BSAD, no. 14, pp. 44–59, August 2020.
ISNAD Özbek, Ecem - Karaarslan, Mustafa Halid. “Dijital Yerliler Ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi”. Bankacılık ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi 14 (August 2020), 44-59.
JAMA Özbek E, Karaarslan MH. Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi. BSAD. 2020;:44–59.
MLA Özbek, Ecem and Mustafa Halid Karaarslan. “Dijital Yerliler Ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi”. Bankacılık Ve Sigortacılık Araştırmaları Dergisi, no. 14, 2020, pp. 44-59.
Vancouver Özbek E, Karaarslan MH. Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenlerin Bankacılık Mobil Uygulama Kullanma Motivasyonlarının Belirlenmesi. BSAD. 2020(14):44-59.