This study is a literature review that summarizes the current state of motor skill intervention programs for young children. An electronic search of the EBSCHOhost data bases was conducted. Fifteen studies met the inclusion criteria of the study. In these studies, 659 children between the ages of 3 to 6 years participated in intervention programs, at their schools, designed to improve their fundamental motor skills.Findings indicated that children had developmental delays before the interventions and the interventions were arranged based on the children’s needs. Locomotor skills, object control skills and stability skills were the targeted motor skills in the interventions. In addition, majority of the interventions were experimental studies and only four studies had retention tests. All interventions, regardless of their approach, were effective. Enhancing motor skill competence in preschoolers can facilitate an active lifestyle in later years.
Bu çalışmanın amacı okul öncesi çocuklar için hazırlanan motor beceri uygulamalarının alan yazın taraması yapılarak özetlenmesidir. Alan yazın taraması EBSCHOhost veri tabaları kullanılarak yapılmış ve arama kriterlerine uyan on beş çalışma bulunmuştur. Bu çalışmalara 3 ve 6 yaş grubu arasında bulunan 659 çocuk katılmıştır. Katılımcıların büyük bir kısmının motor gelişim açısından geri olduğu tespit edilmiş ve programlar katılımcıların ihtiyaçları doğrultusunda oluşturulmuştur. Çalışmalarda yer değiştirme hareketleri, nesne kontrolü gerektiren hareketler ve denge hareketleri öğretilmiştir. Bu çalışmaların çoğunun deneysel çalışma olduğu görülmektedir ve dört çalışma, program bittikten sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Uygulanan programlar süre ve sıklık açısından farklılık göstersede, genel olarak motor beceri uygulamalarının etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, okul öncesi çocukların motor becerilerilerinin geliştirilmesi aktif bir yaşam sürdürülebilmesi için büyük bir önem taşımaktadır, ve bu uygulamalarının artırılması gerekmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 9 Issue: 1 |