Bu araştırma, Çukurova Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin şiddet eğilim tutumlarının; cinsiyet’e, bölümlere, lisanslı sporcu olup olmadıklarına, temaslı, temassız yapılan ve izlenilen spor branşına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediklerine yanıt aranacak şekilde planlanıp yürütülmüştür. Gönüllü ve tesadüfü seçilen 403 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri, toplama aracı olarak Çetin 2004 tarafından geliştirilen “Ergenlerin Şiddete Yönelik Tutumları Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin şiddet eğilim düzeyleri; cinsiyete göre, erkekler lehine ve izlenilen temaslı, temassız sporlara göre, temaslı sporları izleyenlerin lehine şiddet eğilimleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Lisanslı-lisanssız durumuna, temaslı-temassız sporları yapanlara göre ve bölümler arasında anlamlı fark bulunmamasına karşın antrenörlük bölümü öğrencilerinin diğer bölümlere, lisanslı öğrencilerin lisansı olmayanlara ve temaslı sporları yapanların, temassız sporları yapanlara göre şiddet eğilim puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
This study was designed and carried out at the School of Physical Education and Sports at Çukurova University in order to determine whether the attitudes of the students towards violence differed according to their gender, certification status, status as performers or spectators of contact/non-contact sports, and the academic departments in which they were enrolled. A total of 403 students, who were randomly selected on a voluntary basis, participated in the study. The "Adolescents' Attitudes towards Violence Scale", which was developed by Cetin 2011 , was used as the data collection tool. As result of the analysis, the study concluded that there are significant differences in the attitudes of students enrolled in the School of Physical Education and Sports towards violence in terms of gender, favoring the male students and in terms of spectators of contact/non-contact sports in favor of the spectators of contact sports. While no significant difference was found with respect to the certification status, performers, contact/non-contact sports, and departments enrolled, the study found that the students who enrolled in the department of coaching educationscored higher than students who enrolled in other departments in terms of violent behavior. Similarly, regarding attitudes towards violence, certified students scored higher than those who were not certified and the performers of contact sports scored higher than the students who performed non-contact
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 8 Issue: 1 |