Bu çalışma spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin kişilik yapılarını incelemek amacı ile yapılmıştır. Tarama yöntemi kullanılan araştırmada, veri toplama aracı olarak M.E.B’ e bağlı TVF Güzel Sanatlar ve Spor Lisesinde öğrenim gören rastgele yöntemle seçilmiş toplam 161 95 erkek; 66 bayan ortaöğretim öğrencisine, Francis ve ark. 1992 tarafından geliştirilen “Eysenck Kişilik Anketi- Gözden Geçirilmiş Kısa Formu EKA-GGK ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin analizinde, ikili karşılaştırmalarda independent samples t testi, ikiden fazla grubun olduğu branşlara ilişkin karşılaştırmalarda ise Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA kullanılmıştır. Bulunan anlamlı farklılıkların karşılaştırılması için Tukey HSD çoklu karşılaştırma testinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, spor lisesinde öğrenim gören milli sporcuların milli olmayan sporculara göre dışa-dönüklük alt boyut puan ortalamaları anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edilmiştir. Yine spor lisesindeki öğrencilerin spor branşı değişkenine göre tüm alt boyutlarla ayrı ayrı karşılaştırıldığında; bireysel spor yapanların, voleybol ve futbol takım sporları ile uğraşanlara göre psikotisizm alt boyut puan ortalamalarının anlamlı derecede yüksek çıktığı görülmüştür. Spor lisesindeki öğrenciler spor yaşı değişkenine göre karşılaştırıldığında ise 7 yıl ve üzeri spor yapan öğrencilerin, 1-3 yıl ve 4-6 yıl aralığında spor yapan öğrencilere göre yalan alt boyutu puan ortalamalarının anlamlı derecede düşük olduğu anlaşılmıştır. Tüm bu bulgulardan hareketle spor eğitiminin öğrencilerin kişilik yapılarının gelişmesinde olumlu bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır.
This study is performed in order to investigate the personality structure of the students studying in the high school of sport. In the study in which the screening method is used, “Eysenck Personality Survey – Revised Short Form EPS-RSF scale” developed by Francis and his friends in 1992 , is applied to 161 high school students 95 male, 66 female which are studying in the TVF The High School of Fine Arts and Sports affiliated to Ministry of National Education M.E.B. and which are selected randomly as data collecting tool. In the analysis of the data, Independent Samples Test is utilized for pairwise comparison and One-way Analysis of Variance ANOVA is utilized for the comparison of branches including more than two groups. Tukey HSD multiple comparison test is utilized for the comparison of meaningful differences. As a result of findings obtained, it is confirmed that the “extraversion sub-dimension mean scores” of the national team sportsmen, studying in the high school of sport, are significantly higher than that of sportsmen which are not playing for national team. Similarly, in the case that the students are compared in all sub-dimensions separately with respect to the variable of sport branch, it is observed that “psychoticism sub-dimension mean scores” of the ones making sport individually, are significantly higher than that of team players volleyball and football . It is understood that the “lie sub-dimension mean scores” of the students who have been sporting for 7 years or more, are significantly lower than that of students who have been sporting for the time between 1 to 3 years and that of students who have been sporting for a time between 4 and 6 years.İn light of all these results, it was concluded that sports education has positive effecet on the development of personality traits of students.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 8 Issue: 1 |