Increased investments in sports sponsorship also increase the interest in this field. Sports sponsorship has the potential to prosper in the following years attracting the attention of institutions. However, there are many misconceptions about the term of sports sponsorship and related practices. This research aims at defining the place and importance of sponsorship in sports, and removing the misconceptions about sports sponsorship. In this regard this survey study was conducted on the companies selected randomly from among the first 100 companies with the highest amount of tax payment in 2007- 2008. The questionnaires were e-mailed to the companies, and data from 109 companies which provided feedback were considered in the study. Frequencies and percentiles of the companies’ responses to the questionnaire items were presented and discussed. As a result it was found that many companies have inadequate knowledge and equipments about sponsorship, and that sponsorship is mostly regarded as advertisement, donor, and charity. Among the sponsoring companies, those which are pleased the most with their sponsorship were automotive, food and fuel-oil sectors, and their sponsorship preferences among the sportive branches are likely to be football
Spor sponsorluğuna yapılan harcamaların artması, bu alana olan ilgiliyi arttırmaktadır. Spor sponsorluğu gelecek yıllarda gelişimine devam ederek kurumların ilgisini çekmeye devam edebilecek potansiyele sahiptir. Bunun yanı sıra sporda sponsorluk kavramı ve uygulamaları ile ilgili birçok kavram karmaşası bulunmaktadır. Araştırma spor sektöründe sponsorluğun yeri ve önemini ortaya koymak sponsorluk kavramı ile ilgili anlam karmaşasını ortadan kaldırmak amacını taşımaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırma; 2007- 2008 yılında kurumlar vergi sıralamasında ilk 100 e giren işletmeler arasında “Tesadüfî Örneklem” yoluyla seçilen işletmelerde Anket-Survey yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma için anketler işletmelerin tespit edilen e-mail adreslerine gönderilmiş ve geri dönüşümü sağlanan 109 işletmeye ait veriler değerlendirilmeye alınmıştır. Ankete verilen cevapların frekans ve yüzdelik dağılımları ortaya konulmuştur. Araştırma sonucunda, birçok işletmenin sponsorluk kavramı ile ilgili yetersiz bilgi ve donanıma sahip oldukları, sponsorluğu büyük oranda reklam, bağış, hayırseverlik olarak algıladıkları görülmüştür. Sponsorluk yapan işletmeler içerisinde yaptıkları sponsorluktan en çok memnun olan ise otomotiv, gıda ve akaryakıt sektörünün olduğu, Sporda sponsorluk tercihlerini ise öncelikle futbol alanında kullanabilecekleri yönünde sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 4 Issue: 1 |