Research Article
BibTex RIS Cite

SPORDA SÖYLENTİ ETKİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Year 2020, Volume: 14 Issue: 2, 105 - 117, 03.08.2020

Abstract

Söylenti genel olarak inanılması amacıyla kişiden kişiye aktarılan resmi olmayan ve kaynağı bilinmeyen bir iletişim tarzıdır. Kişiler arası etkileşim ve iletişimin bir sonucu olarak ortaya çıkan söylenti, ne kadar doğru bilgi barındırmak istese de yanlıştan, eksiklikten ve abartıdan çoğu zaman kurtulamaz. Bu çalışma, sporda söylentinin sporcuların çeşitli faktörler açısından durumlarını ölçmeye yönelik ölçüm aracı geliştirmek amacı ile yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek “Sporda Söylenti Etki Ölçeği (SSEÖ)” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğe açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Bu analizler sonucunda ölçeğin 28 madde ve 5 alt boyuttan oluştuğu gözlenmiştir. Ölçeğin alt boyutları “Bireysel Etkilenim, α=0.90”, “İletişim, α=0.80”, “Motivaston, α=0.71”, “Reklam, α=0.63” ve “Örgüt içi Yayılım, α=0.53” olarak adlandırılmıştır. Bu beş boyut toplam varyansın %49.10’unu açıklamaktadır. Sonuç olarak, Sporda Söylenti Etki Ölçeği; Bireysel Etkilenim, İletişim, Motivasyon, Reklam ve Örgüt içi Yayılım alt boyutları çerçevesinde sporcuların söylenti etkilenim durumlarını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak kabul edilmiştir.

References

  • 1. Solmaz B. (2004). Söylenti ve dedikodu kavramı. kurumsal söylenti ve dedikodu, Türkiye’deki işletmeler üzerine bir uygulama. Tablet Yayınları. Konya, 21-51.
  • 2. Danovan P. (2007). How idle is idle talk? One hundred years of rumor research. Diogenes. 54(1), 59-82.
  • 3. Michelson G., Mouly VS. (2004). Do loose lips sink ships? The meaning, antecedents and consequences of rumour and gossip in organisations. Corporate Communications: An International Journal. 9(3), 189-201.
  • 4. Artaç M. (2017). Dedikodu ve söylentinin işletme verimliliğine etkisi üzerine Mersin ilinde hemşireler üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mersin.
  • 5. Kapferer JN. (1992). Dünyanın en eski medyası, dedikodu & söylenti. İletişim Yayınları. İstanbul.
  • 6. DiFonzo N., Bordia P., Rosnow RL. (1994). Reining in rumors. Organizational Dynamics. 23(1), 47-62.
  • 7. Akgül A., Çevik O. (2005). İstatiksel analiz teknikleri, SPSS’te işletme yönetimi uygulamaları. Emek Ofset. Ankara.
  • 8. Bayram N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Ezgi Kitapevi. Bursa.
  • 9. Şencan H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • 10. Tavşancıl E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 3. Baskı. Nobel Yayınları. Ankara.
  • 11. Hatcher L. (1994). A step-by-step approach to using the SAS (R) system for factor analysis and structural equation modeling. Cary. SAS Institute.
  • 12. Çokluk Ö., Şekercioğlu G., Büyüköztürk Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pagem Akademi. Ankara.
  • 13. Şimşek ÖF. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ekinoks Yayınları. Ankara.
  • 14. Seçer İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi, Anı Yayıncılık. Ankara.
  • 15. George D., Mallery P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 11.0 update. 4. Baskı. Allyn & Bacon. Boston.
Year 2020, Volume: 14 Issue: 2, 105 - 117, 03.08.2020

Abstract

References

  • 1. Solmaz B. (2004). Söylenti ve dedikodu kavramı. kurumsal söylenti ve dedikodu, Türkiye’deki işletmeler üzerine bir uygulama. Tablet Yayınları. Konya, 21-51.
  • 2. Danovan P. (2007). How idle is idle talk? One hundred years of rumor research. Diogenes. 54(1), 59-82.
  • 3. Michelson G., Mouly VS. (2004). Do loose lips sink ships? The meaning, antecedents and consequences of rumour and gossip in organisations. Corporate Communications: An International Journal. 9(3), 189-201.
  • 4. Artaç M. (2017). Dedikodu ve söylentinin işletme verimliliğine etkisi üzerine Mersin ilinde hemşireler üzerine bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mersin.
  • 5. Kapferer JN. (1992). Dünyanın en eski medyası, dedikodu & söylenti. İletişim Yayınları. İstanbul.
  • 6. DiFonzo N., Bordia P., Rosnow RL. (1994). Reining in rumors. Organizational Dynamics. 23(1), 47-62.
  • 7. Akgül A., Çevik O. (2005). İstatiksel analiz teknikleri, SPSS’te işletme yönetimi uygulamaları. Emek Ofset. Ankara.
  • 8. Bayram N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Ezgi Kitapevi. Bursa.
  • 9. Şencan H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • 10. Tavşancıl E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 3. Baskı. Nobel Yayınları. Ankara.
  • 11. Hatcher L. (1994). A step-by-step approach to using the SAS (R) system for factor analysis and structural equation modeling. Cary. SAS Institute.
  • 12. Çokluk Ö., Şekercioğlu G., Büyüköztürk Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pagem Akademi. Ankara.
  • 13. Şimşek ÖF. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ekinoks Yayınları. Ankara.
  • 14. Seçer İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi, Anı Yayıncılık. Ankara.
  • 15. George D., Mallery P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 11.0 update. 4. Baskı. Allyn & Bacon. Boston.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Hanifi Üzüm This is me 0000-0002-0555-266X

Ünal Karlı This is me 0000-0002-4497-4443

Yılmaz Ünlü This is me 0000-0002-2190-3300

Adem Solakumur This is me 0000-0001-8377-7912

Publication Date August 3, 2020
Submission Date September 1, 2019
Acceptance Date July 18, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Üzüm, H., Karlı, Ü., Ünlü, Y., Solakumur, A. (2020). SPORDA SÖYLENTİ ETKİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 105-117.

16227

16228

16229

16230