Türkiye’de
çoğunlukla üniversitelerdeki İletişim Fakültesi bünyesinde verilen reklamcılık
eğitiminin niteliği son yıllarda üzerinde sıklıkla durulan ve kritiği yapılan
konular arasında yer almaktadır. Buradan hareketle reklamcılık eğitimine ışık
tutması bakımından bu çalışmada, reklamcılık literatüründeki çalışmalar
arasında temel yaklaşımlar bakımından karşılaştırmalı bir araştırma yapılması
amaçlanmıştır. Lisansüstü tezler ve makaleler her zaman bir akademik
literatürdeki araştırmaların özelliklerini ve yönelimlerini tespit edebilmede
ve eğitimin niteliği hakkında önemli veriler sunmaktadır. Bu çalışmada, 2008 –
2018 yılları arasında Türkiye’de reklamcılık alanında sunulmuş lisansüstü
(yüksek lisans ve doktora) tezleri ve ulusal hakemli makaleleri yıllara göre
sayısal değişimleri, bağlı oldukları anabilim ve Anasanat dalları, temel
araştırma konuları, dayandıkları temel yaklaşımlar ve kuramsal arka plan üzerine
eğildikleri araştırma yöntemleri ile araştırma teknikleri ve içerdikleri
anahtar kelimeler açısından bibliyometrik çözümlemeye tabi tutulmuştur.
Araştırma sonuçlarından bazıları göstermektedir ki tez ve makale sayısı son
yıllarda ciddi bir biçimde artarken disiplinler arasılık özelliği yükselmekte,
ayrıca reklamcılık alanındaki konular yaşanan çevresel gelişmelere göre önem
kazanmaktadır. Reklamcılık alanında yapılan çalışmalarda çoğunlukla egemen
yaklaşımın benimsendiği ve nitel araştırmalara ağırlık verildiği görülmektedir.
The education of advertising in Turkey, which has been principally studied under the Department of Communication, has been made a great progress and has been frequently discussed in recent years. From this point of view, in the sense that it provides an insight to advertising education, the main aim of the study is to make a comparative research between studies in the advertising literature by administrative and critical approaches. Graduate theses (graduate and doctoral) provide valuable data to ascertain the characteristics and tendencies of research in an academic field and the quality of advertising education. In this research, graduate theses and papers on the national-refereed journals that have been completed between 2008 and 2018 (Turkey) in advertising studies analyzed through a bibliometric method according to a series of specifications such as the number of theses and papers per year, the disciplines which the graduate study is undertaken, research topics, basic approaches, theoretical bases examined research methods and techniques, language and keywords. With regard to the result of the study, it points that while the quantity of theses and articles and characteristic of interdisciplinary has increased dramatically and moreover, the topics in the advertising field has gained importance in accordance with the environmental factors. It is also seen that studies on advertising are mostly adopted administrative approach and they are focused on qualitative researches.
Key words: Advertising, bibliometrics, advertising studies, graduate thesis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 26, 2019 |
Acceptance Date | May 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |