Research Article
BibTex RIS Cite

A Research on Motivational Language Use of Leaders: Descriptive Analysis of Conversations in Business Management E-Journals

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 463 - 483, 31.12.2021
https://doi.org/10.33905/bseusbed.1018178

Abstract

This study was carried out to examine the language used by the leaders in terms of motivational language. In this direction, the messages given by the leaders about the employees in the interviews published between 2016-2021 under the leadership title of Harvard Business Review Turkey, Capital, Business Life and Fortune Turkey magazines were analyzed in terms of motivational language dimensions. Descriptive analysis was utilized as research method. While reaching the verbal data of the research, e-journal platforms were utilized and only the journals with the leadership title (tab) were included in the research. As a result of the analysis, it was determined that the leaders gave more place to direction-giving language and empathetic language dimensions, but did not use the meaning-making language elements much. From the messages given, it is understood that the leaders make explanations about the work to be done, give information about the past and future change, are interested in the job satisfaction and well-being of the employees, give importance to employees’ professional development/career, and appreciate and encourage the employees.

References

  • Conger, J. A. (1991). Inspiring Others: The Language of Leadership. Academy of Management Executive, 5(1), 31-45.
  • Ling, B., & Guo, Y. (2020). Affective and Cognitive Trust as Mediators in the Influence of Leader Motivating Language on Personal Initiative. International Journal of Business Communication, 00(0), 1-23.
  • Mayfield, J., Mayfield, M., & Kopf, J. (1995). Motivating Language: Exploring Theory with Scale Development. The Journal of Business Communication, 32(4), 329-344.
  • Mayfield, J. R., Mayfield, M. R., & Kopf, J. (1998). The Effects of Leader Motivating Language on Subordinate Performance and Satısfaction. Human Resource Management, 37(3-4), 235-248.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayınevi.
  • Sullivan, J. G. (1988). Three Roles of Language in Motivation Theory. Academy of Management Review, 13(1), 104-115.
  • Sun, P. C., Pan, F. T., & Ho, C. W. (2016). Does Motivating Language Matter In Leader-Subordinate Communication?. Chinese Journal of Communication, 9(3), 264-282.
  • Wang, C. W., Hsieh, C. T., Fan, K. T., & Menefee, M. L. (2009). Impact of Motivating Language on Team Creative Performance. Journal of Computer Information Systems, 50(1), 133-140.
  • Wirsching, S. G., Mayfield, J., Mayfield, M., & Wang, W. (2015). Motivating Language as a Mediator Between Servant Leadership and Employee Outcomes. Management Research Review, 38(12), 1234-1250.

Liderlerin Motivasyonel Dil Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: İşletmecilik Alanındaki E-Dergilerde Yer Alan Söyleşilere Yönelik Betimsel Analiz

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 463 - 483, 31.12.2021
https://doi.org/10.33905/bseusbed.1018178

Abstract

Bu çalışma liderlerin kullandıkları dilin motivasyonel dil açısından incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda Harvard Business Review Türkiye, Capital, Business Life ve Fortune Turkey dergilerinin liderlik başlığı altında 2016-2021 yılları arasında yayınlanmış söyleşilerde liderlerin çalışanlarla ilgili verdikleri mesajlar motivasyonel dil boyutları açısından analiz edilmiştir. Araştırma yöntemi olarak betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırmanın sözel verilerine ulaşırken e-dergi platformlarından yararlanılmış ve sadece liderlik başlığının (sekmesinin) yer aldığı dergiler araştırma kapsamına alınmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda liderlerin yönlendirici dil ve empatik dil unsurlarına daha çok yer verdiği, anlam verici dil unsurlarını ise pek kullanmadığı tespit edilmiştir. Liderlerin verdikleri mesajlardan yapılacak işlere yönelik açıklamalar yaptığı, geçmiş ve gelecekteki değişime yönelik bilgi verdiği, çalışanların iş tatmini ve iyi oluşuyla ilgilendiği, profesyonel gelişimine/kariyerine önem verdiği, çalışanları takdir ettiği ve cesaretlendirdiği anlaşılmaktadır.

References

  • Conger, J. A. (1991). Inspiring Others: The Language of Leadership. Academy of Management Executive, 5(1), 31-45.
  • Ling, B., & Guo, Y. (2020). Affective and Cognitive Trust as Mediators in the Influence of Leader Motivating Language on Personal Initiative. International Journal of Business Communication, 00(0), 1-23.
  • Mayfield, J., Mayfield, M., & Kopf, J. (1995). Motivating Language: Exploring Theory with Scale Development. The Journal of Business Communication, 32(4), 329-344.
  • Mayfield, J. R., Mayfield, M. R., & Kopf, J. (1998). The Effects of Leader Motivating Language on Subordinate Performance and Satısfaction. Human Resource Management, 37(3-4), 235-248.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayınevi.
  • Sullivan, J. G. (1988). Three Roles of Language in Motivation Theory. Academy of Management Review, 13(1), 104-115.
  • Sun, P. C., Pan, F. T., & Ho, C. W. (2016). Does Motivating Language Matter In Leader-Subordinate Communication?. Chinese Journal of Communication, 9(3), 264-282.
  • Wang, C. W., Hsieh, C. T., Fan, K. T., & Menefee, M. L. (2009). Impact of Motivating Language on Team Creative Performance. Journal of Computer Information Systems, 50(1), 133-140.
  • Wirsching, S. G., Mayfield, J., Mayfield, M., & Wang, W. (2015). Motivating Language as a Mediator Between Servant Leadership and Employee Outcomes. Management Research Review, 38(12), 1234-1250.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Selçuk Yeke 0000-0002-1953-6222

Publication Date December 31, 2021
Submission Date November 2, 2021
Acceptance Date December 14, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Yeke, S. (2021). Liderlerin Motivasyonel Dil Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: İşletmecilik Alanındaki E-Dergilerde Yer Alan Söyleşilere Yönelik Betimsel Analiz. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 463-483. https://doi.org/10.33905/bseusbed.1018178