The aim of this study is to examine the experiences of preschool teachers working under a continuous six-hour schedule and to reveal the impact of this practice on their levels of burnout, motivation, and the quality of education. The study was conducted using a phenomenological approach, one of the qualitative research designs. The study group consisted of 15 preschool teachers employed in public institutions during the 2024–2025 academic year and working within the framework of the uninterrupted six-hour education model. Participants were selected using maximum variation sampling, a type of purposive sampling method. The findings indicate that preschool teachers experience both positive and negative aspects of this working model. While the system facilitates classroom management and time planning, and provides opportunities for preparing activities and allocating individual time to students, the uninterrupted long working hours lead to physical and mental fatigue, stress, decreased motivation, and feelings of burnout. These factors increase the workload and negatively affect the quality of education. Additionally, the model limits professional collaboration processes such as communication, joint planning, and experience sharing among teachers, leading to professional isolation and individualization. This situation adversely affects teacher motivation and weakens the school climate. Therefore, the study emphasizes the need to develop a balanced educational structure that considers the needs of both teachers and students.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarında kesintisiz altı saatlik çalışma düzenine tabi olan öğretmenlerin deneyimlerini inceleyerek, bu uygulamanın öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri, motivasyonları ve eğitim kalitesi üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik (olgubilimsel) yaklaşım temel alınarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında devlet kurumlarında görev yapmakta olan ve kesintisiz altı saatlik eğitim modelinde çalışan 15 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya katılacak kişiler, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılarak belirlenmiştir. Bu araştırmanın bulguları, okul öncesi öğretmenlerinin kesintisiz altı saatlik çalışma düzenine ilişkin hem olumlu hem de olumsuz deneyimler yaşadıklarını ortaya koymaktadır. Uygulama sınıf yönetimi ve zaman planlamasında kolaylık sağlarken; öğretmenlere etkinlik hazırlama ve öğrencilere bireysel zaman ayırma fırsatı sunmaktadır. Ancak uzun süreli kesintisiz çalışma, öğretmenlerde yorgunluk, stres, motivasyon kaybı ve tükenmişliğe yol açmakta; bu da iş yükünü artırarak eğitim kalitesini düşürebilmektedir. Ayrıca sistem, öğretmenler arası iletişim ve işbirliğini sınırlandırarak mesleki yalnızlık ve bireyselleşmeye neden olmakta; bu durum öğretmen motivasyonu ile okul iklimini olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle, öğretmen ve öğrenci ihtiyaçlarını dikkate alan dengeli bir eğitim yapısının oluşturulması gerektiği vurgulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 23, 2025 |
Acceptance Date | June 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |
Creative Commons
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.