Medya
araçları, toplumun istek ve ihtiyaçlarına göre bir değişim ve dönüşüm
geçirmektedir. Bu değişimler neticesinde hayatımıza yeni bir kavram girmiştir:
sosyal medya. Facebook, Twitter, Instagram, Wikipedia, Youtube, Whatsapp,
Snapchat gibi popüler sosyal medya araçları, özellikle gençler arasında yaygın
olarak kullanılmaktadır. Sosyal medya araçlarının kullanımından kaynaklanan etkiler
ise oldukça geniş bir yelpazede toplanmış durumdadır. Bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin akademik başarıları ve sınıf içi etkileşimleri üzerinde sosyal
medya kullanımının etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu kapsamda 2016-2017
yılı güz döneminde Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim
görmekte olan 12 öğrenci ile görüşmeler yapılmış; elde edilen veriler betimsel
analiz yoluyla değerlendirilmiştir. Örneklem seçiminde maksimum çeşitlilik
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, sosyal
medya kullanımının öğrenciler üzerinde oldukça önemli etkiler ortaya
çıkardığını göstermektedir.
Media tools change and transform according to the wants and needs of the society. A new concept has entered our lives as a result of these changes: social media. Popular social media tools such as Facebook, Twitter, Instagram, Wikipedia, Youtube, Whatsapp, Snapchat are used commonly, especially among young people. The effects of using social media tools are gathered under a wide range. The purpose of this study is to show the academic and social effects of using social media on university students. Within this context, interviews were made with 12 students studying at Ondokuz Mayıs University, Faculty of Education during the fall semester of 2016-2017 Academic year, and the data obtained were assessed with descriptive analysis. Maximum variation sampling method was used in sample selection. The data obtained from the interviews show that using social media causes important effects on students.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education