This mixed methods study aims to examine the use of interactive book reading of preschool teachers. While the participants of the quantitative dimension consisted of 51 preschool teachers selected by convenience sampling method from preschool teachers working in different provinces and districts of Turkey, among these teachers, 36 preschool teachers who volunteered to participate in the qualitative dimension of the research were made up of the study group of the qualitative dimension. Quantitative data were collected through a 22 item questionnaire developed by the researchers and frequency percentage, arithmetic mean and standard deviation values of each item were calculated. Qualitative data were collected through semi-structured interviews and analyzed with the content analysis. Results suggested that while the item “I show the cover of the book to the children before reading it” has the highest percentage ( f=%100) in terms of “always agree”, the item “I use images to explain the words in the book that I think the children do not know” has the lowest percentage (f=%21,6). On the other hand, it was concluded that teachers included reading activities in the daily education flow but they did not have enough information about the interactive book reading and did not adequately apply the steps of the interactive book reading. Therefore, it is suggested that interactive book reading should be included in the preschool education programs and that preschool teachers should follow the steps of the techniques so that they can spend their book reading activities more efficiently.
Bu karma yöntem araştırması, okul öncesi öğretmenlerinin etkileşimli kitap okumayı kullanma durumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın nicel boyutunda yer alan katılımcılar Türkiye'nin farklı il ve ilçelerinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinden uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 51 okul öncesi öğretmeninden oluşurken, bu öğretmenlerden gönüllü olarak katılmak isteyen 36 okulöncesi öğretmen ise nitel boyutun çalışma grubunu oluşturmuştur. Nicel veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen 22 maddelik bir anket aracılığıyla toplanmış ve her bir maddenin frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, “ Kitabı okumadan önce kitabın kapağını çocuklara gösteririm” maddesi “her zaman katılıyorum” derecelendirmesi açısından en yüksek yüzdeye (f=%100) sahip iken, “ Kitapta geçen çocukların bilmediğin düşündüğüm kelimeleri açıklamak için görseller kullanırım” maddesinin en düşük yüzdeye sahip (f=%21,6) olduğu ortaya çıkmıştır. Öte yandan öğretmenlerin günlük eğitim akışında okuma etkinliklerine yer verdikleri ancak etkileşimli kitap okuma hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve etkileşimli kitap okuma adımlarını yeterince uygulamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle, okul öncesi eğitim programlarında etkileşimli kitap okumaya yer verilmesi ve okul öncesi öğretmenlerinin kitap okuma etkinliklerini daha verimli geçirebilmeleri için etkileşimli kitap okuma içerisinde yer alan tekniklerin aşamalarını takip etmeleri önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 4, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education