Internet addiction and cyberbullying are serious public health issues that are highly prevalent among adolescents. Research addressing the aforementioned concepts has significantly increased in the recent years. Using the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis (PRISMA) guidelines, this paper presents the first systematic review of studies examining the relation among Internet addiction, cyberbullying, and cyber victimization. A literature review was conducted through Web of Science, PubMed, ScienceDirect, Google Scholar, and Yöktez. A search of four electronic databases indicated 2515 studies published between 2010 and 2022. The following inclusion criteria were considered for articles: (i) they made an objective assessment of cyberbullying and/or cyberbullying victimization and Internet addiction, (ii) they were conducted on adolescents, (iii) they were articles and theses published between 2010 and 2022, (iv) they were written in Turkish or English, (v) they were published theses or articles published in an academic refereed journal, and (vi) they were empirical studies with primary data. Accordingly, 29 empirical studies were included in the current review, involving 51,311 participants. The results revealed that Internet addiction positively associated with cyberbullying and cyber victimization. In this context, taking the relevant variables together in the research, education and intervention programs to be conducted on these variables will allow more accurate and effective results to be obtained.
İnternet bağımlılığı ve siber zorbalık ergenler arasında oldukça yaygın olan ciddi bir halk sağlığı sorunudur. Bu kavramları ele alan araştırmalar son yıllarda önemli ölçüde artmıştır. Bu çalışma, sistematik incelemeler ve meta-naliz (PRISMA) için tercih edilen raporlama öğelerini kullanan internet bağımlılığı, siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmaların ilk sistematik incelemesini içermektedir. Web of Science, PubMed, ScienceDirect, Google Scholar ve Yöktez aracılığıyla bir literatür taraması yapılmıştır. Dört elektronik veri tabanında yapılan arama sonucunda 2010 ile 2022 arasında yayınlanmış 2515 çalışma tespit edilmiştir. Dahil edilme kriterleri (i) siber zorbalık ve/veya siber mağduriyet ile internet bağımlılığı üzerinde nesnel bir değerlendirme yapması, (ii) ergenler üzerinde yürütülmüş olması, (iii) 2010-2022 tarihleri arasında yayınlanmış makale ya da tezler olması, (iv) İngilizce veya Türkçe dillerinde yazılmış olması, (v) yayınlanmış bir tez veya bilimsel hakemli bir dergide yayınlanmış makale olması ve (vi) birincil verileri toplayan ampirik bir çalışma olması şeklindedir. Sonuç olarak toplam 51.311 katılımcıyı içeren mevcut derlemede 29 ampirik çalışma ele alınmıştır. Sonuçlar, internet bağımlılığının, siber zorbalık ve siber mağduriyet ile pozitif yönde ilişkili olduğunu göstermektedir. İnternet bağımlılığı, siber zorbalık ve siber mağduriyet ile ilgili yapılması planlanan araştırma ve müdahale programlarının bu değişkenlerin birlikteliğini ele alacak biçimde planlanması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other), Psychology Education, Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education