Bu çalışmada modern Arap şiiri figürlerinden birisi olan Hz. Meryem, metinlerarasılık ve sembolizm bağlamında değerlendirilecektir. 1960’lı yılların sonunda Julia Kristeva, Mihail Bakhtine ve Roland Barthes gibi yapısalcı araştırmacıların ortaya attığı metinlerarasılık kuramı özetle “iki ya da daha çok metin arasında bir alışveriş, bir tür konuşma ya da söyleşme biçimi” olarak tanımlanmaktadır. Avrupa’da yeni çıkan bu kuram Arap şiirinde aslında Cahiliye döneminden günümüze kadar alıntı kültürü olarak devam eden bir olgudur. Modern dünya şiirinde önemli bir yer tutan sembolizm ise; duygu ve düşüncelerin anlatımında kapalılığın rol oynadığı, şiirde kafiye ve ölçünün ikinci plana atılarak iç armoninin önemsendiği modern bir edebi akımdır. Değişen zaman ve olgular sembolik figürlerde yer yer değişiklik gösterse de, kült dediğimiz bazı imgeler asla değişmez ve değişmeyecektir. Bunlardan birisi de Meryem figürüdür. Bu bağlamda şairlerin metinlerarasılık ve sembolizm ekseninde Hz. Meryem’e atfettikleri yeni anlamlar ele alınacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 15 |