Matematiksel problem çözme yarışmaları bir asırdan fazla bir süredir uygulanmaktadır. Araştırmalar bu yarışmalarda kızlar ve erkekler arasında başarı farkı olduğunu göstermektedir. Cinsiyet grupları arasındaki puan farkının gerçekte var olan bir farklılıktan mı yoksa sınavdaki sorulardan mı kaynaklandığının belirlenmesi değerli bilgiler sunacaktır. Bu nedenle bu çalışma pek çok öğrencinin katıldığı matematik yarışmalarından biri olan Uluslararası Kanguru Matematik yarışmasındaki madde yanlılığını incelemektedir. Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) içerme durumlarını incelemek için Lojistik Regresyon, Mantel-Haenszel ve Madde Tepki Kuramı Olabilirlik Oranı Testi kullanılmıştır. Analizlerden elde edilen bulgulara göre toplam 336 maddeden oluşan bu matematik testlerinin DMF içermediği, dolayısıyla maddelerin cinsiyet grupları arasında yanlılık yaratmadığı sonucuna varılmıştır. Makalede geçerlilik ve yanlılıkla ilgili diğer çıkarımlar ayrıntılı olarak tartışılmıştır.
DMF yanlılık uluslararası matematik yarışmaları lojistik regresyon Mantel-Haenszel ve Madde Tepki Kuramı Olabilirlik Oranı Testi
Mathematical problem-solving competitions have existed for over a century. Scholars report the gender gap in these competitions. As a result, it is necessary to determine whether any score difference between gender groups is attributable to a genuine difference or is the result of the exam itself. Thus, the current study specifically examined bias in one of the well-known mathematics competitions: the Kangaroo Mathematics competition. Determining the fairness of Kangaroo mathematics competition items across gender groups is crucial for creating accurate comparisons and avoiding unintended construct irrelevant bias. To examine the bias, Differential Item Functioning (DIF) analyses were conducted using Logistic Regression, Mantel-Haenszel, and Item Response Theory Likelihood Ratio Test DIF detection methods. After a series of investigations, out of 336 items, it was concluded that these mathematics items were free of DIF and bias across the gender groups. Further implications were discussed in detail regarding the validity and bias.
DIF bias mathematical problem-solving competitions logistic regression Mantel-Haenszel Item Response Theory Likelihood Ratio Test
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cross-Cultural Comparisons of Education: International Examinations |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2024 |
Submission Date | December 29, 2023 |
Acceptance Date | March 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.