Yeniden Düzenlenmiş Temel Afet Bilinci Eğitim Programının Okul Dışı Bilim Öğrenme Ortamında Etkililiğinin İncelenmesi
Year 2014,
Volume: 31 Issue: 2, 99 - 126, 17.02.2016
Özlem Akçil
Ayşenur Toğrol
Fatih Çağlayan Mercan
,
Seyhun Püskülcü
Gülüm Tanırcan
Ali Baykal
Abstract
Bu çalışmanın amacı Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Afete Hazırlık Eğitim Birimi tarafından verilen Temel Afet Bilinci Eğitim Programı’nı güncellemek ve güncel programın etkililiğini deneysel araştırma deseni kullanarak belirlemektir. Örneklem 70 sekizinci sınıf öğrencisinden oluşturulmuş; veriler Kavramsal Anlama Anketi-Deprem ve Program Değerlendirme Anketleri kullanılarak toplanmış, bağımsız örneklem t-test, ANOVA ve ANCOVA kullanılarak çözümlenmiştir. Programın orijinal ve güncellenmiş hallerine katılan öğrencilerin kavramsallaştırma düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamış; ancak çalışmanın başında kontrol grubuna göre dezavantajlı durumda olan deney grubu öğrencilerinin kavramsal anlama düzeylerinde istatiksel olarak anlamlı bir gelişme saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin depremlerin oluşum sürecine, büyüklük, şiddet terimlerine ve depremlerin önceden tahmin edilebilirliğine ilişkin konularda kavram yanılgıları yaşadıkları belirlenmiştir.
References
- Afete Hazırlık Eğitim Birimi (AHEB) (2009). Boğaziçi Üniversitesi Kandilli
Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Afete Hazırlık Birimi, [Online]:
http://www.koeri.boun.edu.tr/aheb/ adresinden alınmıştır.
- Anderson, D. (1999). Understanding the impact of post-visit activities on students’
knowledge construction of electricity and magnetism as a result of a visit to an
interactive science center. Unpublished doctoral dissertation, Queensland
University of Technology, Brisbane, Australia
http://eprints.qut.edu.au/36601/1/David_Anderson_Thesis.pdf adresinden
alınmıştır
- Anderson, D., Lucas, K.B., Ginns, I.S., & Dierking, L.D. (2000). Development of
knowledge about electricity and magnetism during a visit to a science museum
and related post-visit activities. Science Education, 84 (5), 658-679. doi:
10.1002/1098-237X(200009)84:5<658::AID-SCE6>3.0.CO;2-A
- Anderson, D., & Zhang, Z. (2003). Teacher Perceptions of Field-Trip Planning and
Implementations. Visitor Studies Today, 6 (3), 6-11. http://informalscience.org/
researches/VSA-a0a6c0-a_5730.pdf adresinden alınmıştır
- Bell, P., Lewenstein, B., Shouse, A.W., & Feder, M.A. (Eds). (2009). Learning Science
in Informal Environments:People, Places, and Pursuits, Committee on
Learning Science in Informal Environments. National Research Council, The
National Academies Press: Washington, DC.
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=12190&page=R2 adresinden
alınmıştır
- Bozdoğan, A.E. (2008). Planning and Evaluation of Field Trips to Informal Learning
Environments: Case of The ‘Energy Park’. Journal of Theory and Practice in
Education, 4 (2), 282-290.
http://www.doaj.org/doaj?func=openurl&issn=13049496&genre=journal&
uiLanguage=en adresinden alınmıştır
- Bozdoğan, A.E. ve Yalçın, N. (2009). Ankara’daki Bilim ve Teknoloji Müzelerinin
Eğitim Amaçlı Kullanım Düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 182, 232-248.
[Online]: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/ Milli_ Egitim_Dergisi.html
adresinden alınmıştır.
- Condon, T.R. (2010). Educating transformational leaders for the urban context: A study
of formal, nonformal, and informal educational experiences in the effective
training of urban ministers. Unpublished doctoral dissertation, Capella
University, Minneapolis, USA.
- Demirkaya, H. (2007). İlk öğrencilerinin Deprem Kavramı Algılamaları ve Depreme
İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8,
68-76. http://efd.mehmetakif.edu.tr/ adresinden alınmıştır.
- Durduran, S.S. ve Geymen, A. (2008). Türkiye’de Afet Bilgi Sistemi Çalışmalarının
Genel Bir Değerlendirilmesi. 2. Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri
Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
- Falk, J. H. (Ed.). (2001). Free-Choice Science Learning: Framing the Discussion, Free-
Choice Science Education: How We Learn Science Outside of School. (1-20),
New York: Teachers College Press.
- Falk, J.H., & Adleman, L.M. (2003). Investigating the impact of prior knowledge and
interest on aquarium visitors learning. Journal of Research in Science
Teaching, 40 (2), 163-76. doi: 10.1002/tea.10070
- Gerber, B.L., Cavallo, A.M.L., & Marek, E.A. (2001). Relationships among informal
learning environments, teaching procedures and scientific reasoning ability.
International Journal of Science Education, 23 (5), 535-549.
- Griffin, J. (1998). Learning Science through Practical Experiences in Museums.
International Journal of Science Education, 20 (6), 655-663. doi:
10.1080/0950069980200604
- Hein, G. (1991), “Constructivist Learning Theory”, The Museum and the Needs of
People, International Committee of Museums Educators Conference, Israel,
15-22 October 1991, Exploratorium, San Francisco.
- Hofstein, A. & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal
science learning. Studies in Science Education, 28 (1), 87-112.
doi:10.1080/03057269608560085
- Jarvis, T., & Pell, A. (2005). Factors influencing elementary school children’s attitudes
toward science before, during, and after a visit to the UK National Space
Centre. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 53-83. doi:
10.1002/tea.20045
- Leroy, S., A., G. (2006). From natural hazard to environmental catastrophe: Past and
present. Quaternary International, 158, 4-12. doi:
10.1016/j.quaint.2006.05.012
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim
Programı.” [Online]: http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=downloads&d_op=viewdo
wnload&cid=74 adresinden alınmıştır.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009a). “İlköğretim Okulları Ünitelendirilmiş Yıllık
Ders Planları”, [Online]: http://www.meb.gov.tr/duyurular/Planlar/Plan.htm
adresinden alınmıştır.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009b). “Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Programlar”,
[Online]: http://ogm.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır
- Oğuz, A. (2005). Surveying American and Turkish Middle School Students’ Existing
Knowledge of Earthquakes by Using a Systemic Network. Unpublished
doctoral dissertation, Ohio State University, Ohio,
http://etd.ohiolink.edu/view.cgi?acc_num=osu1132756370 adresinden
alınmıştır.
- Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD). (2007). “PISA
2006: Science Competencies for Tomorrow’s World: Executive Summary.”
http://www.oecd.org/pisa/ adresinden alınmıştır
- Orion, N. (1993). A model for the development and implementation of field trips as
anintegral part of the science curriculum. School Science and Mathematics, 93
(6), 325-331. doi: 10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x
- Özmen, B., Nurlu, M. ve Güler, H. (1997). Coğrafi Bilgi Sistemi ile Deprem
Bölgelerinin İncelenmesi. Afet İşleri Genel Müdürlüğü Deprem Araştırma
Dairesi, 1-88, Ankara.
http://www.academia.edu/1560917/Cografi_Bilgi_Sistemi_ile_Deprem_Bolgel
erinin_Incelenmesi adresinden alınmıştır.
- Rennie, L.J., Feher, E., Dierking, L., & Falk, J. (2003). Towards an agenda for
advancing research in science learning in out-of-school settings. Journal of
Research in Science Teaching, 40 (2), 112-120. doi: 10.1002/tea.10067
- Ross, K.E.K., & Schuell, T.J. (1990). The Earthquake Information Test: Validating
Instrument For Determining Students Misconceptions. The Annual Meeting of
the Northeastern Educational Research Association, Ellenville, NewYork,
October 31-November 2, 1990, State University of New York at Buffalo.
- Ross, K., & Schuell, T. (1993). Children’s beliefs about earthquake. Science Education,
77 (7), 191-205.
- Şimşek, C.L. (2007). Children’s Ideas about Earthquakes. Journal of Environmental
and Science Education, 2 (1), 14-19. Retrieved April 10, 2010, from
http://www.eric.ed.gov/PDFS/EJ901261.pdf
- Tekkumru Kısa, M. (2008). Development and Implementation of a Science Center
Learning Kit Designed to Improve Learning Outcomes From an Informal
Science Setting. Unpublished master’s thesis, Boğaziçi University, İstanbul.
- Tran, L.U., (2004). Teaching Science in Museums, Unpublished doctoral dissertation,
North Carolina State University. Raleigh.
- Turner, R. H., J.M. Nigg, & D. Paz, (1986). Waiting for Disaster: Earthquake Watch in
California, University of California Press. Berkeley, CA.
- Whitney, D.J., Lindell, K.M, & Nguyen, H.H. D. (2004). Earthquakes Beliefs and
Adoption of Seismic Hazards Adjustment. Risk Analysis, 24 (12004), 87-102.
doi: 10.1111/j.0272-4332.2004.00414.x
Year 2014,
Volume: 31 Issue: 2, 99 - 126, 17.02.2016
Özlem Akçil
Ayşenur Toğrol
Fatih Çağlayan Mercan
,
Seyhun Püskülcü
Gülüm Tanırcan
Ali Baykal
References
- Afete Hazırlık Eğitim Birimi (AHEB) (2009). Boğaziçi Üniversitesi Kandilli
Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Afete Hazırlık Birimi, [Online]:
http://www.koeri.boun.edu.tr/aheb/ adresinden alınmıştır.
- Anderson, D. (1999). Understanding the impact of post-visit activities on students’
knowledge construction of electricity and magnetism as a result of a visit to an
interactive science center. Unpublished doctoral dissertation, Queensland
University of Technology, Brisbane, Australia
http://eprints.qut.edu.au/36601/1/David_Anderson_Thesis.pdf adresinden
alınmıştır
- Anderson, D., Lucas, K.B., Ginns, I.S., & Dierking, L.D. (2000). Development of
knowledge about electricity and magnetism during a visit to a science museum
and related post-visit activities. Science Education, 84 (5), 658-679. doi:
10.1002/1098-237X(200009)84:5<658::AID-SCE6>3.0.CO;2-A
- Anderson, D., & Zhang, Z. (2003). Teacher Perceptions of Field-Trip Planning and
Implementations. Visitor Studies Today, 6 (3), 6-11. http://informalscience.org/
researches/VSA-a0a6c0-a_5730.pdf adresinden alınmıştır
- Bell, P., Lewenstein, B., Shouse, A.W., & Feder, M.A. (Eds). (2009). Learning Science
in Informal Environments:People, Places, and Pursuits, Committee on
Learning Science in Informal Environments. National Research Council, The
National Academies Press: Washington, DC.
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=12190&page=R2 adresinden
alınmıştır
- Bozdoğan, A.E. (2008). Planning and Evaluation of Field Trips to Informal Learning
Environments: Case of The ‘Energy Park’. Journal of Theory and Practice in
Education, 4 (2), 282-290.
http://www.doaj.org/doaj?func=openurl&issn=13049496&genre=journal&
uiLanguage=en adresinden alınmıştır
- Bozdoğan, A.E. ve Yalçın, N. (2009). Ankara’daki Bilim ve Teknoloji Müzelerinin
Eğitim Amaçlı Kullanım Düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, 182, 232-248.
[Online]: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/ Milli_ Egitim_Dergisi.html
adresinden alınmıştır.
- Condon, T.R. (2010). Educating transformational leaders for the urban context: A study
of formal, nonformal, and informal educational experiences in the effective
training of urban ministers. Unpublished doctoral dissertation, Capella
University, Minneapolis, USA.
- Demirkaya, H. (2007). İlk öğrencilerinin Deprem Kavramı Algılamaları ve Depreme
İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8,
68-76. http://efd.mehmetakif.edu.tr/ adresinden alınmıştır.
- Durduran, S.S. ve Geymen, A. (2008). Türkiye’de Afet Bilgi Sistemi Çalışmalarının
Genel Bir Değerlendirilmesi. 2. Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri
Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
- Falk, J. H. (Ed.). (2001). Free-Choice Science Learning: Framing the Discussion, Free-
Choice Science Education: How We Learn Science Outside of School. (1-20),
New York: Teachers College Press.
- Falk, J.H., & Adleman, L.M. (2003). Investigating the impact of prior knowledge and
interest on aquarium visitors learning. Journal of Research in Science
Teaching, 40 (2), 163-76. doi: 10.1002/tea.10070
- Gerber, B.L., Cavallo, A.M.L., & Marek, E.A. (2001). Relationships among informal
learning environments, teaching procedures and scientific reasoning ability.
International Journal of Science Education, 23 (5), 535-549.
- Griffin, J. (1998). Learning Science through Practical Experiences in Museums.
International Journal of Science Education, 20 (6), 655-663. doi:
10.1080/0950069980200604
- Hein, G. (1991), “Constructivist Learning Theory”, The Museum and the Needs of
People, International Committee of Museums Educators Conference, Israel,
15-22 October 1991, Exploratorium, San Francisco.
- Hofstein, A. & Rosenfeld, S. (1996). Bridging the gap between formal and informal
science learning. Studies in Science Education, 28 (1), 87-112.
doi:10.1080/03057269608560085
- Jarvis, T., & Pell, A. (2005). Factors influencing elementary school children’s attitudes
toward science before, during, and after a visit to the UK National Space
Centre. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 53-83. doi:
10.1002/tea.20045
- Leroy, S., A., G. (2006). From natural hazard to environmental catastrophe: Past and
present. Quaternary International, 158, 4-12. doi:
10.1016/j.quaint.2006.05.012
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). “İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim
Programı.” [Online]: http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=downloads&d_op=viewdo
wnload&cid=74 adresinden alınmıştır.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009a). “İlköğretim Okulları Ünitelendirilmiş Yıllık
Ders Planları”, [Online]: http://www.meb.gov.tr/duyurular/Planlar/Plan.htm
adresinden alınmıştır.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009b). “Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Programlar”,
[Online]: http://ogm.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır
- Oğuz, A. (2005). Surveying American and Turkish Middle School Students’ Existing
Knowledge of Earthquakes by Using a Systemic Network. Unpublished
doctoral dissertation, Ohio State University, Ohio,
http://etd.ohiolink.edu/view.cgi?acc_num=osu1132756370 adresinden
alınmıştır.
- Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD). (2007). “PISA
2006: Science Competencies for Tomorrow’s World: Executive Summary.”
http://www.oecd.org/pisa/ adresinden alınmıştır
- Orion, N. (1993). A model for the development and implementation of field trips as
anintegral part of the science curriculum. School Science and Mathematics, 93
(6), 325-331. doi: 10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x
- Özmen, B., Nurlu, M. ve Güler, H. (1997). Coğrafi Bilgi Sistemi ile Deprem
Bölgelerinin İncelenmesi. Afet İşleri Genel Müdürlüğü Deprem Araştırma
Dairesi, 1-88, Ankara.
http://www.academia.edu/1560917/Cografi_Bilgi_Sistemi_ile_Deprem_Bolgel
erinin_Incelenmesi adresinden alınmıştır.
- Rennie, L.J., Feher, E., Dierking, L., & Falk, J. (2003). Towards an agenda for
advancing research in science learning in out-of-school settings. Journal of
Research in Science Teaching, 40 (2), 112-120. doi: 10.1002/tea.10067
- Ross, K.E.K., & Schuell, T.J. (1990). The Earthquake Information Test: Validating
Instrument For Determining Students Misconceptions. The Annual Meeting of
the Northeastern Educational Research Association, Ellenville, NewYork,
October 31-November 2, 1990, State University of New York at Buffalo.
- Ross, K., & Schuell, T. (1993). Children’s beliefs about earthquake. Science Education,
77 (7), 191-205.
- Şimşek, C.L. (2007). Children’s Ideas about Earthquakes. Journal of Environmental
and Science Education, 2 (1), 14-19. Retrieved April 10, 2010, from
http://www.eric.ed.gov/PDFS/EJ901261.pdf
- Tekkumru Kısa, M. (2008). Development and Implementation of a Science Center
Learning Kit Designed to Improve Learning Outcomes From an Informal
Science Setting. Unpublished master’s thesis, Boğaziçi University, İstanbul.
- Tran, L.U., (2004). Teaching Science in Museums, Unpublished doctoral dissertation,
North Carolina State University. Raleigh.
- Turner, R. H., J.M. Nigg, & D. Paz, (1986). Waiting for Disaster: Earthquake Watch in
California, University of California Press. Berkeley, CA.
- Whitney, D.J., Lindell, K.M, & Nguyen, H.H. D. (2004). Earthquakes Beliefs and
Adoption of Seismic Hazards Adjustment. Risk Analysis, 24 (12004), 87-102.
doi: 10.1111/j.0272-4332.2004.00414.x