Bu araştırmanın amacı; 6. sınıf Madde ve Isı ünitesinde gerçekleştirilen mühendislik tasarım temelli etkinliklerin öğrencilerin mühendislik imajlarında ve STEM eğitimine yönelik bilgi yapılarında meydana getirebileceği değişimin incelenmesidir. Olgubilim yönteminin kullanıldığı bu araştırma, 2017–2018 eğitim-öğretim yılında sosyo-ekonomik düzeyi düşük öğrencilerin öğrenim gördüğü bir devlet okulunda 26 öğrenci (16 kız, 10 erkek) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Madde ve Isı ünitesi kazanımları doğrultusunda yapılandırılan mühendislik tasarım temelli beş etkinlik beş hafta süresince haftada dört saat olacak şekilde yürütülmüştür. Mühendislik imajı formu ve Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmaktadır. Mühendislik imajı formundan elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi ve sürekli karşılaştırılmalı veri analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır. KİT’lerin analizinde ise öğrencilerin KİT’lerde yer alan kavramlara ilişkin yazdıkları kelime sayılarının frekans tablosu oluşturularak kesme noktaları belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analiz edilmesiyle elde edilen bulgular neticesinde, öğrencilerin kendi gerçek yaşamları bağlamında gerçekleştirilen mühendislik tasarım temelli etkinliklerin; öğrencilerin mühendislik mesleğine yönelik imajlarının ve STEM eğitimine yönelik bilgi yapılarının gelişmesine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin günlük yaşamlarında karşılaştıkları problemlere çözüm bulabilecekleri mühendislik tasarım temelli etkinliklerin gerçekleştirilmesi ve bu etkinliklerde farklı mühendislik dallarına ilişkin roller verilmesi önerilmektedir.
The purpose of this study is to examine the effect of engineering design-based activities on 6th grade students’ image of engineering and their knowledge structure toward STEM education. The Phenomenological method was employed in this study. The data were collected from 26 students (16 girls, 10 boys) who were attending a public school with low socio-economic level. Within the scope of the study, five engineering design-based activities structured in line with the objectives of the Matter and Heat unit, were carried out for five weeks in the academic year of 2017-2018. Each activity lasted four hours per week. The Image of Engineering Form and Word Association Test were used as data collection tools. The qualitative data obtained from the Image of Engineering Form were analyzed through content analysis and constant comparative data analysis methods. Cut-off points for the Word Association Test was determined by the frequency table. Findings suggest that the engineering design based activities within the context of students’ real life contributed to the students’ image of the engineering profession and to the development of their knowledge structure toward STEM education. Based on the results of the research, it is recommended that engineering design based activities where students can find solutions to the problems they encounter in their daily lives be carried out. Additionally, these activities should include roles related to different engineering branches.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 37 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.