The present study aims to investigate the consistency of the sample test items published by The Ministry of National Education of Turkey according to the item writing principles. The 120 items randomly selected from the items published for the seventh-grade science and social sciences courses. The selected items were examined by the researchers based on an item review form developed by the researchers, and the collected data were analyzed based on the descriptive statistics. The results of the study revealed that the items include clues referring to the correct answer, textual or visual materials unnecessary to answer the items. In addition, it was brought out that the complex multiple choice item format (e.g., I, II, II, IV etc.) are frequently used. When the items are analyzed to see if they meet the style concerns or item stem writing principles (such as the use of correct grammar or clear directions in the item stem), it was found that the items meet the grammatical principles, the main idea are generally presented in the item stem instead of the choices, items have clear instructions, and they are not opinion-based.
Araştırmada Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Müdürlüğü tarafından yedinci sınıf düzeyi için sunulan maddelerin ölçme ve değerlendirme ilkelerine uygunluğunun incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda fen bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinden tesadüfi olarak seçilen üçer üniteden toplam 120 madde incelenmiştir. Maddelerin incelenmesinde alanyazın taraması sonucunda araştırmacılar tarafından geliştirilen madde inceleme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda maddelerde doğru yanıta yönlendirecek ipuçlarının bulunduğu, maddeyi yanıtlamak için gerekli olmayan metin ve görsellere yer verildiği, bileşik yanıt vermeyi gerektiren (I, II, III, IV gibi) maddelerin sıkça tercih edildiği belirlenmiştir. Bununla birlikte, maddelerde dilbilgisi kurallarına uyulduğu, ana fikrin seçeneklerde değil madde kökünde verildiği, maddelerin belirli bir görüşe ya da kanıya dayalı olmadığı, yönergelerin açık ve anlaşılır olduğu gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Special Issue of National Congress on Measurement and Evaluation Applications in Education |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 39-1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.