The aim of this study is to determine the order of importance of the problems experienced by teachers in distance education. In this context, survey research method, one of the quantitative research types, was used. The problems experienced by teachers in distance education have been identified. Then, the scale created with the problems was applied to 906 teachers who were in the study group and actively gave distance education. The data obtained from the study group were analyzed using the scaling method with rank-order judgments from the scaling approaches. According to the results of the research, the two most important problems experienced by the teachers are "unwillingness of students to attend classes" and "internet access problem", while two less important problems are "online course software problems" and "lack of course documents in distance education". In addition, while the problem of "unwillingness of students to attend classes" is not seen as an important problem at primary school level, it has been concluded that it is an important problem at secondary and high school levels.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı sorunların önem sıralamasını belirlemektir. Bu kapsamda nicel araştırma türlerinden tarama araştırması yönteminden faydalanılmıştır. Uzaktan eğitimde öğretmenlerin yaşadığı sorunlar belirlenmiştir. Ardından sorunlar ile oluşturulan ölçek, çalışma grubunda yer alan ve aktif olarak uzaktan eğitim veren 906 öğretmene uygulanmıştır. Çalışma grubundan elde edilen veri, ölçekleme yaklaşımlarından sıralama yargıları ile ölçekleme yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin yaşadığı en önemli iki sorun “öğrencilerin derse katılma isteksizliği” ve “internet erişimi sorunu” iken, daha az önemli görülen iki sorun ise “online ders yazılımı sorunları” ve “uzaktan eğitimde ders dokümanı yetersizliği” dir. Ayrıca “öğrencilerin derse katılma isteksizliği” sorunu ilkokul düzeyinde önemli bir sorun olarak görülmezken, ortaokul ve lise düzeyinde önemli bir sorun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Special Issue of National Congress on Measurement and Evaluation Applications in Education |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 39-1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.