Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Homework Management Skills of Secondary School Students in Terms of Various Variables

Year 2023, Volume: 40-2 Issue: 2, 287 - 313, 15.10.2023
https://doi.org/10.52597/buje.1263492

Abstract

This research examines secondary school students' homework management skills according to various variables. A survey model was used in the research. The research sample consists of 514 secondary school students in the districts of Rize. Results indicate high-level homework management skills overall. Significant differences were found based on gender, class level, father's education, and grade average, but not on parents' marital status, mother's education, monthly income, personal room status, or owning a technological device. Since homework management skills decrease as the grade level increases, it is recommended that primarily 7th and 8th-grade students be given training on homework management processes.

References

  • Akçöltekin, A., & Doğan, S. (2013). 9. Sınıf öğrencilerinin biyoloji dersinde verilen ev ödevlerine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 147–158.
  • Akın, A., Arslan, S., Satici, S. A., Kiper, A., Karaca, N., Yilmaz, S., & Çildir, E. (2011). The Validity and the Reliability of the Turkish Version of the Homework Management Scale. Paper presented at the Global Education Conference - GEC-2011, November, 23–25, Kyrenia, North Cyprus.
  • Akyol, G., Sungur, S., & Tekkaya, C. (2010). The contribution of cognitive and metacognitive strategy use to students’ science achievement. Educational Research and Evaluation, 16, 1–21.
  • Aladağ, C., & Doğu, S. (2009). Fen ve teknoloji dersinde verilen ödevlerin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 15–23.
  • Arı, A. (2007). Öğrencilerin okul başarıları etkileyen çeşitli faktörlerin incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 176, 169–179.
  • Arıcı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara örneği) [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 208152). https://tez.yok.gov.tr
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A., & Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 192–206.
  • Başar. H. (1999). Sınıf yönetimi. MEB Yayınları.
  • Batan, B. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ev ödevleri ile ilişkili tutumlarını etkileyen faktörler [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 234646). https://tez.yok.gov.tr
  • Benli, E., & Sarıkaya, M. (2013). Fen ve teknoloji dersinde verilen ödevlere yönelik ilköğretim II. kademe öğrencilerinin sınıf düzeyleri ve cinsiyete göre görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 489–502.
  • Bonyun, R. (1992). Homework: A review of reviews of the literature. Centre for research, professional development and evaluation, Ottawa Board of Education, Ottawa, Canada.
  • Bouffard, T., Boileau, L., & Vezeau, C. (2001). Students’ transition from elementary to high school and changes of the relationship between motivation and academic performance. European journal of psychology of education, 16(4), 589-604.
  • Büyükalan, S. F., & Altınay, Y. B. (2018). Views of primary teachers about homework: A qualitative analysis. Journal of Education and Training Studies, 6(9), 152–162.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüktokatlı, N. (2009). İlköğretimde ev ödevi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi-Konya]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 234842). https://tez.yok.gov.tr
  • Calp, Ş. (2011). İlköğretimde ev ödevi: Beşinci sınıf öğrencilerinin algıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2(2), 120–136.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Cheema, J. R., & Sheridan, K. (2015). Time spent on homework, mathematics anxiety and mathematics achievement: Evidence from a US sample. Issues in Educational Research, 25, 246–259.
  • Cooper, H. (1989). Synthesis of research on homework. Educational Leadership, 47(3), 85–91.
  • Cooper, H. (1994). Homework research and policy: A review of the literature. Research/Practice, 2. http://carei.coled.umn.edu/ResearchPractice/v2n2/homework .
  • Cooper, H. (2001). The battle over homework: Common ground for administrators, teachers, and parents (2. baskı). Corwin.
  • Corno, L. (2000). Looking at homework differently, The Elementary School Journal, 100, 529–548.
  • Coşkun-Keskin, S., & Özer, Ü. (2016). Velilere göre araştırmaya dayalı ödev anlayışı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (US-BES Özel Sayı II), 1491–1512.
  • Coutts, P. M. (2004). Meanings of homework and implications for practice. Theory into Practice, 43, 182–187.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334.
  • Çelik, S., & Aktürk, Z. (2009). An attempt to increase student performance in a classical classroom setting: Effects of seating arrangement and doing homeworks. National Education, 181, 37–43.
  • Çeliköz, N., & Selimoğlu, S. (2017). Sosyal bilgiler araştırma ödevlerine ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 305–315.
  • Çiftçi, M. (2014). Ortaokul öğrencilerinin anne-baba katılım düzeyi ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 12(1), 363–384.
  • Deniz, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin ev ödevi yönetim becerileri bilişüstü fakındalıkları ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi-Balıkesir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 579795). https://tez.yok.gov.tr
  • Dilek, M., Güler, H., & Dilek, S. (2021). Sosyal bilgiler dersinde ev ödevlerine yönelik öğrenci tutumları. Spor, Eğitim ve Çocuk, 1(1), 44–54. http://doi.org/10.5505/sec.2021.69775
  • Duru, S., & Çöğmen, S. (2017). İlkokul ve ortaokul öğrencileri ile velilerin ev ödevlerine yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 16(1), 354–365. https://doi.org/10.17051/io.2017.76577
  • Elgit, A. (2019). İlkokul ikinci sınıf matematik dersinde yapılandırılmış ve geleneksel ev ödevlerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve ödeve yönelik tutumlarına etkisi (Tez No. 590390) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi-Aydın]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr
  • Falch, T., & Rønning, M. (2012). Homework assignment and student achievement in OECD countries. Discussion Papers 711. Oslo. http://hdl.handle.net/10419/192693
  • Fantuzzo, J., Tighe, E., & Childs, S. (2000). Family Involvement Questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92, 367–376.
  • Flink, C., Boggiano, A. K., Main, D. S., Barrett, M., & Katz, A. (1992). Children’s achievement-related behaviors: The role of extrinsic and intrinsic motivational orientation. In A. K. Boggiano and T. S. Pittman (Haz.), Achievement and motivation: A social developmental perspective içinde (s. 189–214). Cambridge University Press.
  • Foyle, H. C. (1988). Homework: Going beyond and being creative [Rapor]. ERIC Clearinghouse. https://eric.ed.gov/?id=ED294809
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyoekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerinde etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 1–13.
  • Gershenson, S., & Holt, S. B. (2015). Gender gaps in high school students’ homework time. Educational Researcher, 44(8), 432–441. https://doi.org/10.3102/0013189X15616123
  • Göğebakan, A. (2023). Okul öncesi dönemde ödev verilmesinin öğretmen, öğrenci ve veli açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi-Kahramanmaraş]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 783269). https://tez.yok.gov.tr
  • Güder, C. (2022). Matematik dersi ev ödevlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformunda tartışılarak yapılmasının 7.sınıf öğrencilerinin sorgulama becerilerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi-İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 766469). https://tez.yok.gov.tr
  • Gülşen, C. (2010). Sınıfta motivasyon sürecinin yönetimi. C. Gülşen (Ed.). Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (s. 161–191). Anı.
  • Gündüver, A., & Gökdaş, (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınav başarılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 30–47.
  • Güneş, F. (2014). Eğitimde ödev tartışmaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1–25.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses related to Achievement. Routledge.
  • Hizmetçi, S. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin ödev stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 206414). https://tez.yok.gov.tr
  • Hong, E., & Milgram, R. M. (2000). Homework: Motivation and learning prefence. Bergin ve Garvey.
  • Hong, S., Yoo, S. K., You, S., & Wu, C. (2010). The reciprocal relationship between parental ınvolvement and mathematics achievement: Autoregressive crosslagged modeling. Journal of Experimental Education, 78, 419–439.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Journal of Business Research Methods, 6, 53–60.
  • Hoover-Dempsey, K. V., Bassler, O. C., & Burow, R. (1995). Parents' reported involvement in students' homework: Strategies and practices. The Elementary School Journal, 95(5), 435–450.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55.
  • İyiöz, D. (2019). Öğrencilerin ödev yönetim stratejileri ile ödev amaç, ödev ilgi ve ödeve ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 586759). https://tez.yok.gov.tr
  • Kapıkıran, Ş., & Kıran, H. (1999). Ev ödevinin öğrencinin akademik başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 54–60.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Nobel.
  • Katz, I., Kaplan, A., & Gueta, G. (2009). Students’ Needs, teachers’ support, and motivation for doing homework: A cross-sectional study. The Journal of Experimental Education, 78(2), 246–267.
  • Kaya-Kaçar, C. (2023). Ortaokul matematik ev ödevlerine veli katılımı hakkında öğrenci görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi-Elâzığ]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 788923). https://tez.yok.gov.tr
  • Kılıç, Y., & Haşıloğlu, M. A. (2017). Sosyoekonomik durumun öğrenci başarısına etkisi (7. sınıf Türkçe ve fen bilimleri dersleri örneklemi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1025–1049.
  • Koçak, H. B. (2022). 8. sınıf matematik dersi ödev takip etme sıklıklarının öğrencilerin matematik dersi başarısına etkisi [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi-Düzce]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 737615). https://tez.yok.gov.tr
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607–610.
  • Kütükte, Z. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin performans ve proje ödevlerine ilişkin algı, görüş ve uygulamaları [Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi-Tokat]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 264556). https://tez.yok.gov.tr
  • Lee, S., Kushner, J., & Cho, S. (2007). Effects of parent’s gender, child’s gender, and parental involvement on the academic achievement of adolescents in single parent families. Sex Roles, 56, 149–157.
  • Linver, M. R., Brooks-Gunn, J., & Roth, J. L. (2005, June). Children’s homework time- do parents investments make a difference? [Sözel bildiri]. Paper presented at the child development supplement II early results workshop, Ann Arbor, MI.
  • MEB. (2011). İlköğretim okullarındaki (1-5.sınıf) ödev uygulamalarının değerlendirilmesi araştırılması. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Mora, T., & Escardibul, J. O. (2018). Home environment and parental involvement in homework during adolescence in catalonia (Spain). Youth ve Society, 50(2), 183–203.
  • Murillo, F. J., & Martinez-Garrido, C. (2014). Homework and primary-school students’ academic achievement in Latin America. International Review of Education. https://doi.org/10.1007/s11159-014- 9440-2
  • Ndebele, M. (2015). Socio-Economic factors affecting parents' involvement in homework: Practices and perceptions from eight Johannesburg public primary schools. Perspectives in Education, 33(3), 72–91.
  • Olufemi, A. S. (2014). The effect of homework assignment on mathematics achievement of secondary school students in south West Nigeria. Journal of Education and Practice, 5(28), 52–55.
  • Özcan, Z. Ç., & Erktin, E. (2015). Enhancing mathematics achievement of elementary school students through homework assignments enriched with metacognitive questions. Eurasia Journal of Mathematics, Science ve Technology Education, 11(6), 1415–1427.
  • Özer, B., & Öcal, S. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ev ödevlerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 1–16.
  • Paschal, R. A., Weinstein, T., & Walberg, H. J. (1984). The effects of homework on learning: A quantitative synthesis. Journal of Education Research, 78(1), 97-104.
  • Pool, M. M., Koolstra, C. M., & Van Der Voort, T. H. (2003). Distraction effects of background soap operas on homework performance: An experimental study enriched with observational data. Educational Psychology, 23(4), 361–380.
  • Ramdass, D., & Zimmerman, B. J. (2011). Developing self-regulation skills: The important role of homework. Journal of Advanced Academics, 22(2), 194–218.
  • Rønning, M. (2011). Who benefits from homework assignments? Economics of Education Review, 30, 55–64.
  • Rudman, N. P. C. (2014). A review of homework literature as a precursor to practitioner-led doctoral research in a primary school. Research in Education, 91, 12–29.
  • Ryan, E. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of motivation, social development, and well-being. The American Psychologist, 55, 68–78.
  • Sarıgöz, O. (2011). Assessment of the thoughts of secondary education students about homeworks given in chemistry lesson. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(1), 80–87.
  • Sharp, C., Keys, W., & Benefield, P. (2001). Review of studies on homework. National Foundation for Educational Research. http://www.nfer.ac.uk/research-areas/pims-data/summaries/hwk-rewiev-of-studies-on-homework.cfm.
  • Shumow, L., & Miller, J. D. (2001). Parents' at-home and at-school academic involvement with young adolescents. Journal of Early Adolescence, 21(1), 68–92.
  • Songsirisak, P., & Jitpranee, J. (2019). Impact of homework assignment on students’ learning. Journal of Education Naresuan University, 21(2), 1–19.
  • Stillman, G., & Mevarech, Z. (2010). Metacognition research in mathematics education: From hot topic to mature field. ZDM Mathematics Education, 42, 145–148. https://doi.org/10.1007/s11858-010-0245-x
  • Stoeger, H., & Ziegler, A. (2008). Evaluation of a classroom based training to improve self-regulation in time management tasks during homework activities with fourth graders. Metacognition And Learning, 3(3), 207–230.
  • Şen, H. Ş., & Gülcan, M. G. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda verilen ev ödevleri konusunda veli görüşleri. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 29–41.
  • Taşlıcalı, Ö. (2020). Ödev verme sıklığının ve ödev yapma sürelerinin 4. sınıf matematik derslerinde öğrenci başarısı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi- Düzce] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 649555). https://tez.yok.gov.tr
  • Thelen, S. L. O. (2008). The relationship between mathematics homework and learning in middle-school students: Impact on achievement. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dominican University of California].
  • Trautwein, U., & Köller, O. (2003). The relationship between homework and achievement still much of a mystery. Educational Psychology Review, 15(2), 115–145.
  • Trautwein, U., Köller, O., Schmitz, B., & Baumert, J. (2002). Do homework assignments enhance achievement? Amultilevel analysis in 7th- grade mathematics. Contemporary Educational Psychology, 27, 26–50.
  • Turan-Özpolat, E., Karakoç, B., & Kara, K. (2017). İlkokulda verilen ev ödevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(30), 1849–1890.
  • Turanlı, A. S. (2009a). Öğretmenlerin ödeve ilişkin görüşleri: Ortamsal etmenlere dair nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 129–143.
  • Turanlı, A. S. (2009b). Students’ and parents’ perceptions about homework. Education and Science, 34(153), 61–73.
  • Üstünel, M. F. (2016). Ödevin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi-Antalya] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 421504). https://tez.yok.gov.tr
  • Valle, A., Pineiro, I., Rodriguez, S., Regueiro, B., Freire, C., & Rosario, P. (2019). Time spent and time management in homework in elementary school students: A person-centered approach. Psicothema, 31(4), 422–428. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.191
  • Vallerand, R. J., Fortier, M. F., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 1161–1176.
  • Varışoğlu, B., & Şeref, İ. (2012). İlköğretim 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi ödevleri hakkında görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 158–173.
  • Walker, J. M., Hoover-Dempsey, K. V., Whetsel, D. R., & Green, C. L. (2004). Parental involvement in homework: a review of current research and its implications forteachers, after school program staff, and parent leaders. Harvard Family Research Project, 15, 1–10.
  • Walkington, C., Clinton, V., & Sparks, A. (2019). The effect of language modification of mathematics story problems on problem-solving in online homework. Instructional Science, 47(5), 499–529.
  • Warton, P. M. (2001). The forgotten voices in homework: Views of students. Educational Psychologist, 36(3), 155–165.
  • Warrington, M., Younger, M., & Williams, J. (2000). Student attitudes, image and gender gap. British Educational Research Journal, 26(3), 393–407.
  • Watkins, L. (2012). Factors affecting homework completion among students [Doctoral dissertation, University of Wisconsin]. https://minds.wisconsin.edu/ handle/1793/63295
  • Xu, J. (2006). Gender and homework management reported by high school students. Educational Psychology, 26(1), 73–91.
  • Xu, J. (2008). Validationscores on the homework management scale for middle school students. The Elementary School Journal, 109, 82–95.
  • Xu, J. (2009). School location, student achievement, and homework management reported by middle school students. The School Community Journal, 19, 27–43.
  • Xu, J. (2010). Predicting homework time management at the secondary school level: A multilevel analysis. Learning And İndividual Differences, 20(1), 34–39.
  • Xu, J. (2011). Homework completion at the secondary school level: A multilevel analysis. Journal of Education Research, 171–182.
  • Xu, J. (2015). Investigating factors that influence conventional distraction and tech-related distraction in math homework. Computers ve Education, 81, 304–314.
  • Xu, J., & Corno, L. (1998). Case studies of families doing third-grade homework. Teachers College Record, 100(2), 402–436.
  • Xu, J., & Corno, L. (2006). Gender, family help, and homework management reported by rural middle school students. Journal of Research in Rural Education, 21(2), 1-13.
  • Xu, J., Nunez, J. C., Cunha, J., & Rosário, P. (2020). Online homework distraction scale: A validation study. Psicothema, 32(4), 469–475. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.60
  • Xu, J., & Wu, H. (2013). Self-regulation of homework behavior: homework management at the secondary school level. Journal of Research in Rural Education, 106, 1–3.
  • Xu, J., & Yuan, R. (2003). Doing homework: Listening to students,’ parents,’ and teachers’ voices in one urban middle school community. School Community Journal, 13(2), 25–44.
  • Xu, J., Yuan, R., Xu, B., & Xu, M. (2014). Modeling students' time management in math homework. Learning and Individual Differences, 34, 33–42.
  • Yeşilyurt, S. (2006). Lise öğrencilerinin biyoloji derslerinde verilen ev ödevlerine karşı tutumları üzerine bir çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 37–53.
  • Yılmaz, Ç. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda Türkçe eğitim uygulamalarının öğrencilerin okul başarısına etkisinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi-Afyonkarahisar]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 347347). https://tez.yok.gov.tr
  • Yücel, A. S. (2004). Ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin kimya derslerinde verilen ev ödevlerine karşı tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 147–159.
  • Zhu, Y., & Leung, F. K. S. (2012). Homework and mathematics achievement in Hong Kong: Evidence from the TIMSS 2003. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 907–925.
  • Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: the mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30(4), 397–417 https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2005. 05.003

Ortaokul Öğrencilerinin Ev Ödevi Yönetim Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2023, Volume: 40-2 Issue: 2, 287 - 313, 15.10.2023
https://doi.org/10.52597/buje.1263492

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin ev ödevi yönetim becerilerini çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Rize iline bağlı ilçelerdeki 514 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin ev ödevi yönetim becerilerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin ev ödevi yönetim becerileri cinsiyet, sınıf, baba eğitim durumu ve not ortalaması değişkenlerine göre anlamlı ölçüde farklılaşırken anne baba medeni durumu, anne eğitim durumu, aylık gelir, kendine ait oda durumu ve teknolojik alete sahip olma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırma sonucuna göre sınıf düzeyi arttıkça ödev yönetim becerileri azaldığı için özellikle 7. ve 8. sınıf öğrencilerine ev ödevi yönetim süreçleri ile ilgili eğitim verilmesi önerilmektedir.

References

  • Akçöltekin, A., & Doğan, S. (2013). 9. Sınıf öğrencilerinin biyoloji dersinde verilen ev ödevlerine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 147–158.
  • Akın, A., Arslan, S., Satici, S. A., Kiper, A., Karaca, N., Yilmaz, S., & Çildir, E. (2011). The Validity and the Reliability of the Turkish Version of the Homework Management Scale. Paper presented at the Global Education Conference - GEC-2011, November, 23–25, Kyrenia, North Cyprus.
  • Akyol, G., Sungur, S., & Tekkaya, C. (2010). The contribution of cognitive and metacognitive strategy use to students’ science achievement. Educational Research and Evaluation, 16, 1–21.
  • Aladağ, C., & Doğu, S. (2009). Fen ve teknoloji dersinde verilen ödevlerin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 15–23.
  • Arı, A. (2007). Öğrencilerin okul başarıları etkileyen çeşitli faktörlerin incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 176, 169–179.
  • Arıcı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara örneği) [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 208152). https://tez.yok.gov.tr
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A., & Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 192–206.
  • Başar. H. (1999). Sınıf yönetimi. MEB Yayınları.
  • Batan, B. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ev ödevleri ile ilişkili tutumlarını etkileyen faktörler [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 234646). https://tez.yok.gov.tr
  • Benli, E., & Sarıkaya, M. (2013). Fen ve teknoloji dersinde verilen ödevlere yönelik ilköğretim II. kademe öğrencilerinin sınıf düzeyleri ve cinsiyete göre görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 489–502.
  • Bonyun, R. (1992). Homework: A review of reviews of the literature. Centre for research, professional development and evaluation, Ottawa Board of Education, Ottawa, Canada.
  • Bouffard, T., Boileau, L., & Vezeau, C. (2001). Students’ transition from elementary to high school and changes of the relationship between motivation and academic performance. European journal of psychology of education, 16(4), 589-604.
  • Büyükalan, S. F., & Altınay, Y. B. (2018). Views of primary teachers about homework: A qualitative analysis. Journal of Education and Training Studies, 6(9), 152–162.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüktokatlı, N. (2009). İlköğretimde ev ödevi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi-Konya]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 234842). https://tez.yok.gov.tr
  • Calp, Ş. (2011). İlköğretimde ev ödevi: Beşinci sınıf öğrencilerinin algıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2(2), 120–136.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Cheema, J. R., & Sheridan, K. (2015). Time spent on homework, mathematics anxiety and mathematics achievement: Evidence from a US sample. Issues in Educational Research, 25, 246–259.
  • Cooper, H. (1989). Synthesis of research on homework. Educational Leadership, 47(3), 85–91.
  • Cooper, H. (1994). Homework research and policy: A review of the literature. Research/Practice, 2. http://carei.coled.umn.edu/ResearchPractice/v2n2/homework .
  • Cooper, H. (2001). The battle over homework: Common ground for administrators, teachers, and parents (2. baskı). Corwin.
  • Corno, L. (2000). Looking at homework differently, The Elementary School Journal, 100, 529–548.
  • Coşkun-Keskin, S., & Özer, Ü. (2016). Velilere göre araştırmaya dayalı ödev anlayışı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (US-BES Özel Sayı II), 1491–1512.
  • Coutts, P. M. (2004). Meanings of homework and implications for practice. Theory into Practice, 43, 182–187.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334.
  • Çelik, S., & Aktürk, Z. (2009). An attempt to increase student performance in a classical classroom setting: Effects of seating arrangement and doing homeworks. National Education, 181, 37–43.
  • Çeliköz, N., & Selimoğlu, S. (2017). Sosyal bilgiler araştırma ödevlerine ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 305–315.
  • Çiftçi, M. (2014). Ortaokul öğrencilerinin anne-baba katılım düzeyi ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences. 12(1), 363–384.
  • Deniz, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin ev ödevi yönetim becerileri bilişüstü fakındalıkları ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi-Balıkesir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 579795). https://tez.yok.gov.tr
  • Dilek, M., Güler, H., & Dilek, S. (2021). Sosyal bilgiler dersinde ev ödevlerine yönelik öğrenci tutumları. Spor, Eğitim ve Çocuk, 1(1), 44–54. http://doi.org/10.5505/sec.2021.69775
  • Duru, S., & Çöğmen, S. (2017). İlkokul ve ortaokul öğrencileri ile velilerin ev ödevlerine yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 16(1), 354–365. https://doi.org/10.17051/io.2017.76577
  • Elgit, A. (2019). İlkokul ikinci sınıf matematik dersinde yapılandırılmış ve geleneksel ev ödevlerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve ödeve yönelik tutumlarına etkisi (Tez No. 590390) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi-Aydın]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr
  • Falch, T., & Rønning, M. (2012). Homework assignment and student achievement in OECD countries. Discussion Papers 711. Oslo. http://hdl.handle.net/10419/192693
  • Fantuzzo, J., Tighe, E., & Childs, S. (2000). Family Involvement Questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92, 367–376.
  • Flink, C., Boggiano, A. K., Main, D. S., Barrett, M., & Katz, A. (1992). Children’s achievement-related behaviors: The role of extrinsic and intrinsic motivational orientation. In A. K. Boggiano and T. S. Pittman (Haz.), Achievement and motivation: A social developmental perspective içinde (s. 189–214). Cambridge University Press.
  • Foyle, H. C. (1988). Homework: Going beyond and being creative [Rapor]. ERIC Clearinghouse. https://eric.ed.gov/?id=ED294809
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyoekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerinde etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 1–13.
  • Gershenson, S., & Holt, S. B. (2015). Gender gaps in high school students’ homework time. Educational Researcher, 44(8), 432–441. https://doi.org/10.3102/0013189X15616123
  • Göğebakan, A. (2023). Okul öncesi dönemde ödev verilmesinin öğretmen, öğrenci ve veli açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi-Kahramanmaraş]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 783269). https://tez.yok.gov.tr
  • Güder, C. (2022). Matematik dersi ev ödevlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformunda tartışılarak yapılmasının 7.sınıf öğrencilerinin sorgulama becerilerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi-İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 766469). https://tez.yok.gov.tr
  • Gülşen, C. (2010). Sınıfta motivasyon sürecinin yönetimi. C. Gülşen (Ed.). Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (s. 161–191). Anı.
  • Gündüver, A., & Gökdaş, (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınav başarılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 30–47.
  • Güneş, F. (2014). Eğitimde ödev tartışmaları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1–25.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses related to Achievement. Routledge.
  • Hizmetçi, S. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin ödev stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 206414). https://tez.yok.gov.tr
  • Hong, E., & Milgram, R. M. (2000). Homework: Motivation and learning prefence. Bergin ve Garvey.
  • Hong, S., Yoo, S. K., You, S., & Wu, C. (2010). The reciprocal relationship between parental ınvolvement and mathematics achievement: Autoregressive crosslagged modeling. Journal of Experimental Education, 78, 419–439.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Journal of Business Research Methods, 6, 53–60.
  • Hoover-Dempsey, K. V., Bassler, O. C., & Burow, R. (1995). Parents' reported involvement in students' homework: Strategies and practices. The Elementary School Journal, 95(5), 435–450.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55.
  • İyiöz, D. (2019). Öğrencilerin ödev yönetim stratejileri ile ödev amaç, ödev ilgi ve ödeve ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 586759). https://tez.yok.gov.tr
  • Kapıkıran, Ş., & Kıran, H. (1999). Ev ödevinin öğrencinin akademik başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 54–60.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Nobel.
  • Katz, I., Kaplan, A., & Gueta, G. (2009). Students’ Needs, teachers’ support, and motivation for doing homework: A cross-sectional study. The Journal of Experimental Education, 78(2), 246–267.
  • Kaya-Kaçar, C. (2023). Ortaokul matematik ev ödevlerine veli katılımı hakkında öğrenci görüşlerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi-Elâzığ]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 788923). https://tez.yok.gov.tr
  • Kılıç, Y., & Haşıloğlu, M. A. (2017). Sosyoekonomik durumun öğrenci başarısına etkisi (7. sınıf Türkçe ve fen bilimleri dersleri örneklemi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1025–1049.
  • Koçak, H. B. (2022). 8. sınıf matematik dersi ödev takip etme sıklıklarının öğrencilerin matematik dersi başarısına etkisi [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi-Düzce]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 737615). https://tez.yok.gov.tr
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607–610.
  • Kütükte, Z. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin performans ve proje ödevlerine ilişkin algı, görüş ve uygulamaları [Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi-Tokat]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 264556). https://tez.yok.gov.tr
  • Lee, S., Kushner, J., & Cho, S. (2007). Effects of parent’s gender, child’s gender, and parental involvement on the academic achievement of adolescents in single parent families. Sex Roles, 56, 149–157.
  • Linver, M. R., Brooks-Gunn, J., & Roth, J. L. (2005, June). Children’s homework time- do parents investments make a difference? [Sözel bildiri]. Paper presented at the child development supplement II early results workshop, Ann Arbor, MI.
  • MEB. (2011). İlköğretim okullarındaki (1-5.sınıf) ödev uygulamalarının değerlendirilmesi araştırılması. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Mora, T., & Escardibul, J. O. (2018). Home environment and parental involvement in homework during adolescence in catalonia (Spain). Youth ve Society, 50(2), 183–203.
  • Murillo, F. J., & Martinez-Garrido, C. (2014). Homework and primary-school students’ academic achievement in Latin America. International Review of Education. https://doi.org/10.1007/s11159-014- 9440-2
  • Ndebele, M. (2015). Socio-Economic factors affecting parents' involvement in homework: Practices and perceptions from eight Johannesburg public primary schools. Perspectives in Education, 33(3), 72–91.
  • Olufemi, A. S. (2014). The effect of homework assignment on mathematics achievement of secondary school students in south West Nigeria. Journal of Education and Practice, 5(28), 52–55.
  • Özcan, Z. Ç., & Erktin, E. (2015). Enhancing mathematics achievement of elementary school students through homework assignments enriched with metacognitive questions. Eurasia Journal of Mathematics, Science ve Technology Education, 11(6), 1415–1427.
  • Özer, B., & Öcal, S. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ev ödevlerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 1–16.
  • Paschal, R. A., Weinstein, T., & Walberg, H. J. (1984). The effects of homework on learning: A quantitative synthesis. Journal of Education Research, 78(1), 97-104.
  • Pool, M. M., Koolstra, C. M., & Van Der Voort, T. H. (2003). Distraction effects of background soap operas on homework performance: An experimental study enriched with observational data. Educational Psychology, 23(4), 361–380.
  • Ramdass, D., & Zimmerman, B. J. (2011). Developing self-regulation skills: The important role of homework. Journal of Advanced Academics, 22(2), 194–218.
  • Rønning, M. (2011). Who benefits from homework assignments? Economics of Education Review, 30, 55–64.
  • Rudman, N. P. C. (2014). A review of homework literature as a precursor to practitioner-led doctoral research in a primary school. Research in Education, 91, 12–29.
  • Ryan, E. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of motivation, social development, and well-being. The American Psychologist, 55, 68–78.
  • Sarıgöz, O. (2011). Assessment of the thoughts of secondary education students about homeworks given in chemistry lesson. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(1), 80–87.
  • Sharp, C., Keys, W., & Benefield, P. (2001). Review of studies on homework. National Foundation for Educational Research. http://www.nfer.ac.uk/research-areas/pims-data/summaries/hwk-rewiev-of-studies-on-homework.cfm.
  • Shumow, L., & Miller, J. D. (2001). Parents' at-home and at-school academic involvement with young adolescents. Journal of Early Adolescence, 21(1), 68–92.
  • Songsirisak, P., & Jitpranee, J. (2019). Impact of homework assignment on students’ learning. Journal of Education Naresuan University, 21(2), 1–19.
  • Stillman, G., & Mevarech, Z. (2010). Metacognition research in mathematics education: From hot topic to mature field. ZDM Mathematics Education, 42, 145–148. https://doi.org/10.1007/s11858-010-0245-x
  • Stoeger, H., & Ziegler, A. (2008). Evaluation of a classroom based training to improve self-regulation in time management tasks during homework activities with fourth graders. Metacognition And Learning, 3(3), 207–230.
  • Şen, H. Ş., & Gülcan, M. G. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda verilen ev ödevleri konusunda veli görüşleri. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 29–41.
  • Taşlıcalı, Ö. (2020). Ödev verme sıklığının ve ödev yapma sürelerinin 4. sınıf matematik derslerinde öğrenci başarısı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi- Düzce] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 649555). https://tez.yok.gov.tr
  • Thelen, S. L. O. (2008). The relationship between mathematics homework and learning in middle-school students: Impact on achievement. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dominican University of California].
  • Trautwein, U., & Köller, O. (2003). The relationship between homework and achievement still much of a mystery. Educational Psychology Review, 15(2), 115–145.
  • Trautwein, U., Köller, O., Schmitz, B., & Baumert, J. (2002). Do homework assignments enhance achievement? Amultilevel analysis in 7th- grade mathematics. Contemporary Educational Psychology, 27, 26–50.
  • Turan-Özpolat, E., Karakoç, B., & Kara, K. (2017). İlkokulda verilen ev ödevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(30), 1849–1890.
  • Turanlı, A. S. (2009a). Öğretmenlerin ödeve ilişkin görüşleri: Ortamsal etmenlere dair nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 129–143.
  • Turanlı, A. S. (2009b). Students’ and parents’ perceptions about homework. Education and Science, 34(153), 61–73.
  • Üstünel, M. F. (2016). Ödevin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi-Antalya] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 421504). https://tez.yok.gov.tr
  • Valle, A., Pineiro, I., Rodriguez, S., Regueiro, B., Freire, C., & Rosario, P. (2019). Time spent and time management in homework in elementary school students: A person-centered approach. Psicothema, 31(4), 422–428. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.191
  • Vallerand, R. J., Fortier, M. F., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 1161–1176.
  • Varışoğlu, B., & Şeref, İ. (2012). İlköğretim 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi ödevleri hakkında görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 158–173.
  • Walker, J. M., Hoover-Dempsey, K. V., Whetsel, D. R., & Green, C. L. (2004). Parental involvement in homework: a review of current research and its implications forteachers, after school program staff, and parent leaders. Harvard Family Research Project, 15, 1–10.
  • Walkington, C., Clinton, V., & Sparks, A. (2019). The effect of language modification of mathematics story problems on problem-solving in online homework. Instructional Science, 47(5), 499–529.
  • Warton, P. M. (2001). The forgotten voices in homework: Views of students. Educational Psychologist, 36(3), 155–165.
  • Warrington, M., Younger, M., & Williams, J. (2000). Student attitudes, image and gender gap. British Educational Research Journal, 26(3), 393–407.
  • Watkins, L. (2012). Factors affecting homework completion among students [Doctoral dissertation, University of Wisconsin]. https://minds.wisconsin.edu/ handle/1793/63295
  • Xu, J. (2006). Gender and homework management reported by high school students. Educational Psychology, 26(1), 73–91.
  • Xu, J. (2008). Validationscores on the homework management scale for middle school students. The Elementary School Journal, 109, 82–95.
  • Xu, J. (2009). School location, student achievement, and homework management reported by middle school students. The School Community Journal, 19, 27–43.
  • Xu, J. (2010). Predicting homework time management at the secondary school level: A multilevel analysis. Learning And İndividual Differences, 20(1), 34–39.
  • Xu, J. (2011). Homework completion at the secondary school level: A multilevel analysis. Journal of Education Research, 171–182.
  • Xu, J. (2015). Investigating factors that influence conventional distraction and tech-related distraction in math homework. Computers ve Education, 81, 304–314.
  • Xu, J., & Corno, L. (1998). Case studies of families doing third-grade homework. Teachers College Record, 100(2), 402–436.
  • Xu, J., & Corno, L. (2006). Gender, family help, and homework management reported by rural middle school students. Journal of Research in Rural Education, 21(2), 1-13.
  • Xu, J., Nunez, J. C., Cunha, J., & Rosário, P. (2020). Online homework distraction scale: A validation study. Psicothema, 32(4), 469–475. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.60
  • Xu, J., & Wu, H. (2013). Self-regulation of homework behavior: homework management at the secondary school level. Journal of Research in Rural Education, 106, 1–3.
  • Xu, J., & Yuan, R. (2003). Doing homework: Listening to students,’ parents,’ and teachers’ voices in one urban middle school community. School Community Journal, 13(2), 25–44.
  • Xu, J., Yuan, R., Xu, B., & Xu, M. (2014). Modeling students' time management in math homework. Learning and Individual Differences, 34, 33–42.
  • Yeşilyurt, S. (2006). Lise öğrencilerinin biyoloji derslerinde verilen ev ödevlerine karşı tutumları üzerine bir çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 37–53.
  • Yılmaz, Ç. (2013). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda Türkçe eğitim uygulamalarının öğrencilerin okul başarısına etkisinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi-Afyonkarahisar]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. (Tez No. 347347). https://tez.yok.gov.tr
  • Yücel, A. S. (2004). Ortaöğretim düzeyindeki öğrencilerin kimya derslerinde verilen ev ödevlerine karşı tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 147–159.
  • Zhu, Y., & Leung, F. K. S. (2012). Homework and mathematics achievement in Hong Kong: Evidence from the TIMSS 2003. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 907–925.
  • Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: the mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30(4), 397–417 https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2005. 05.003
There are 115 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Out-of-School Learning
Journal Section Original Articles
Authors

Şeyma Işık 0000-0002-7500-9830

Ceyhun Ozan 0000-0002-1415-7258

Publication Date October 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 40-2 Issue: 2

Cite

APA Işık, Ş., & Ozan, C. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Ev Ödevi Yönetim Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Bogazici University Journal of Education, 40-2(2), 287-313. https://doi.org/10.52597/buje.1263492

Cited By