Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Çağı Çocuklarının Depreme Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 12

Abstract

Bu çalışmada; ilkokul çağı çocuklarının depreme yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma görüşme yönteminin kullanıldığı nitel bir çalışma olarak tasarlanmış bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep, Diyarbakır, Bingöl, Kahramanmaraş, Malatya, Adıyaman, Şanlıurfa gibi farklı illerden amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen, ilkokula devam eden 26 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi uygulanmış, temalar oluşturulmuş, içerikler kodlanmış ve oluşan temalar yorumlanmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde; katılımcıların çoğunluğu depremden olumsuz etkilendiklerini, okulda eğitim aldıklarını ve evde deprem senaryoları uygulayarak gelecekteki depremlere hazırlandıklarını belirtmişlerdir. Bu çalışma nitel bir çalışma olup, daha büyük bir grupla ve farklı zamanlarda veri toplamak ve depremin gelecekteki sonuçlarını veya etkilerini takip etmek ve etkilenen kişileri desteklemek için boylamsal çalışmalar yapılabilir.

References

  • Adebäck, P., Schulman, A., & Nilsson, D. (2018). Children exposed to a natural disaster: psychological onsequences eight years after 2004 tsunami. Nordic Journal of Psychiatry, 72(1), 75–81.
  • Ak, B. (2014). Determination and Evaluation of Effects of Earthquake on School Age Children's (6-12 Years Old) Behaviours. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.332.
  • Aksoy, B. (2011). Depremi yaşamış olan 9. sınıf öğrencilerinin deprem kavramına yönelik algılarının nitel açıdan incelenmesi. Journal of World of Turks, 5(1), 247-265.
  • Ataç M., & Özsezer G. (2021).The mental status and nursing approach of Children adoles affected by eartquake. Emerg Aid Disaster Science .1(1):22-27.
  • Avcı, G. (2022). Disaster education in primary school: A qualitative research based on teachers’ opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 11(1), 125-146.
  • Avcı, G. (2023). Afet Eğitiminde Afetlere Hazırlık: Üniversite Öğrencileriyle Tehlike Avı. Afet Ve Risk Dergisi, 6(1), 84-100.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231– 274.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14.
  • Burke, R. V., Iverson, E., Goodhue, C. J., Neches, R., & Upperman, J. S. (2010). Disaster and mass casualty events in the pediatric population. In Seminars in pediatric Surgery, 19 (4), 265-270.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Canpolat, N., Saygılı, S., & Sever, L. (2023). Earthquake in Turkey: Disasters and Children. Turkish archives of pediatrics, 58(2), 119–121. https://doi.org/10.5152/TurkArchPediatr.2023.160222
  • Carrion, V. G., & Wong, S. S. (2012). Can traumatic stress alter the brain? Understanding the implications of early trauma on brain development and learning. Journal of Adolescent Health, 51(2), S23- S28. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2012.04.010.
  • Cihanoğlu, M., Vatansever, M., & Erden, G. (2024). School-based psychosocial and educational interventions for children and adolescents after the 1999 Marmara earthquakes in Turkey: A review on lessons learned. Evaluation and program planning, 103, 102403. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2024.102403
  • Connelly, L. M. (2016). Trustworthiness in qualitative research. Medsurg Nursing, 25(6), 435-437 Çoban, M. (2017). “Üç Boyutlu Oyunla Yapılan Deprem Eğitiminin İlkokul Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Motivasyonlarına Etkisi Ve Öğrenci Görüşleri,” Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, 2017. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Çoşkun, Ş. (2011). “Afet Eğitimi Algılaması: İlköğretim Öğrencilerine Verilen Afet Eğitimlerinin Algılanmasını Ölçmek Üzere Bir Araştırma,” Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp.
  • Dai, W, Chen, L, Lai, Z, Li, Y, Wang, J., & Liu, A. (2016). The incidence of post-traumatic stress disorder among survivors after earthquakes:a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatr. 16:188. doi: 10.1186/s12888-016-0891-9
  • Erbaş, D. (2018). Güvenirlik. İçinde: Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek Denekli Araştırmalar. E. TEKİN-İFTAR (Eds) Ankara: Anı Yayıncılık. 109-128.
  • Fu, C., Underwood, C. (2015). A meta-review of school-based disaster interventions for child and adolescent survivors. Journal of child and adolescent mental health, 27(3), 161–171. https://doi.org/10.2989/17280583.2015.1117978
  • Gopal, Baiju., & Shrestha, Nishtha. (2021). Psychological Problems Among Children Three Years After the Earthquake in Nepal. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health. 17. 12-34. 10.1177/0973134220210202.
  • Gül, S. S., & Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181-198.
  • Gürbüz, F., & Koyuncu N.E., (2023). “Çocuklar ve Deprem,” In International Conference on Scientific and Academic Research, 1, 379–38, 14-16 Mart. https://asproceeding.com/index.php/icsar/article/view/326
  • Hassan, E. M., Mahmoud, H. N., & Ellingwood, B. R. (2020). Resilience of School Systems Following Severe Earthquakes. Earth's future, 8(10), e2020EF001518. https://doi.org/10.1029/2020EF001518 La Greca, A.M., Lai, B.S., Llabre, M.M. et al. (2013). Children’s Postdisaster Trajectories of PTS Symptoms: Predicting Chronic Distress. Child Youth Care Forum, 42, 351–369. https://doi.org/10.1007/s10566-013-9206-1
  • Mermer, G., Donmez, R.O., & Daghan, S. (2018).The evaluation of the education for earthquake preparation addressed to middle school students. J Pak Med Assoc.68(12).
  • Morse, J. M. (2016). Mixed method design: Principles and procedures. New York: Routledge.
  • Okumuş, A. (2020). Bilimsel Araştırma Teknikleri. İstanbul. İstanbul üniversitesi yayınları. E-kitap: 107. https://yokdersleri.yok.gov.tr/#ders
  • Oncu, E., & Metindogan, A. (2010). The Effects of the 1999 Turkish Earthquake on Young Children: Analyzing Traumatized Children’s Completion of Short Stories. Child development. 81. 1161-75. 10.1111/j.1467-8624.2010.01460.x.
  • Özdemir, Ü., Ertürk M., Güner İ., & Koca K. (2002). “İlköğretimde " Deprem Ve Depremin Zararlarından Korunma Yolları’nın Önemi,” Doğu Coğrafya Derg. 7 (7), pp. 109–131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunidcd/issue/2450/3 1108.
  • Peek, L. (2008). Children and Disasters: Understanding vulnerability, developing capacities, and promoting resilience-an introduction. Children, Youth and Environments,18(1), 1-29.
  • Pfefferbaum, B., Jacobs, A. K., Griffin, N., & Houston, J. B. (2015). Children’s disaster reactions: The influence of exposure and personal characteristics. Current Psychiatry Reports, 17(7), 56. https://doi.org/10.1007/s11920-015-0598-5.
  • Pınar, A. (2017). What is secondary school students’ awareness on disasters? A case study. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 7(3), 315-331.
  • Raccanello, D., Burro, R., & Hall, R. (2017). Children's emotional experience two years after an earthquake: An exploration of knowledge of earthquakes and associated emotions. PloS one, 12(12), e0189633. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189633
  • Rubens, SL, Felix ED., & Hambrick EP (2018). A meta-analysis of the impact of natural disasters on internalizing and externalizing problems in youth. J Trauma Stres. 31:332–41. doi: 10.1002/jts.22292
  • Russell, K. W., Fenton, S. J., & Pearson, E. G. (2019). The role of pediatric trauma centers in disaster preparation. Current Treatment Options in Pediatrics, 5, 267-275.
  • UNICEF (2011). Children and Disasters: Understanding Impact and Enabling Agency. Children in a Changing Climate, Institute of Development Studies; Brighton.
  • UNISDR (2009) ‘Risk and poverty in a changing climate: invest today for a safer tomorrow’, 2009 Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction, UNISDR.
  • Wang L., Gao L., Chen Y., Li R., He H., Feng, X. (2023). Earthquake disaster preparedness training programme for hearing-impaired children: a randomized quasi-experimental trial, International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 103716; 2212- 4209,https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103716.
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 12

Abstract

References

  • Adebäck, P., Schulman, A., & Nilsson, D. (2018). Children exposed to a natural disaster: psychological onsequences eight years after 2004 tsunami. Nordic Journal of Psychiatry, 72(1), 75–81.
  • Ak, B. (2014). Determination and Evaluation of Effects of Earthquake on School Age Children's (6-12 Years Old) Behaviours. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.332.
  • Aksoy, B. (2011). Depremi yaşamış olan 9. sınıf öğrencilerinin deprem kavramına yönelik algılarının nitel açıdan incelenmesi. Journal of World of Turks, 5(1), 247-265.
  • Ataç M., & Özsezer G. (2021).The mental status and nursing approach of Children adoles affected by eartquake. Emerg Aid Disaster Science .1(1):22-27.
  • Avcı, G. (2022). Disaster education in primary school: A qualitative research based on teachers’ opinions. Psycho-Educational Research Reviews, 11(1), 125-146.
  • Avcı, G. (2023). Afet Eğitiminde Afetlere Hazırlık: Üniversite Öğrencileriyle Tehlike Avı. Afet Ve Risk Dergisi, 6(1), 84-100.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231– 274.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14.
  • Burke, R. V., Iverson, E., Goodhue, C. J., Neches, R., & Upperman, J. S. (2010). Disaster and mass casualty events in the pediatric population. In Seminars in pediatric Surgery, 19 (4), 265-270.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Canpolat, N., Saygılı, S., & Sever, L. (2023). Earthquake in Turkey: Disasters and Children. Turkish archives of pediatrics, 58(2), 119–121. https://doi.org/10.5152/TurkArchPediatr.2023.160222
  • Carrion, V. G., & Wong, S. S. (2012). Can traumatic stress alter the brain? Understanding the implications of early trauma on brain development and learning. Journal of Adolescent Health, 51(2), S23- S28. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2012.04.010.
  • Cihanoğlu, M., Vatansever, M., & Erden, G. (2024). School-based psychosocial and educational interventions for children and adolescents after the 1999 Marmara earthquakes in Turkey: A review on lessons learned. Evaluation and program planning, 103, 102403. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2024.102403
  • Connelly, L. M. (2016). Trustworthiness in qualitative research. Medsurg Nursing, 25(6), 435-437 Çoban, M. (2017). “Üç Boyutlu Oyunla Yapılan Deprem Eğitiminin İlkokul Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile Motivasyonlarına Etkisi Ve Öğrenci Görüşleri,” Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, 2017. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Çoşkun, Ş. (2011). “Afet Eğitimi Algılaması: İlköğretim Öğrencilerine Verilen Afet Eğitimlerinin Algılanmasını Ölçmek Üzere Bir Araştırma,” Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp.
  • Dai, W, Chen, L, Lai, Z, Li, Y, Wang, J., & Liu, A. (2016). The incidence of post-traumatic stress disorder among survivors after earthquakes:a systematic review and meta-analysis. BMC Psychiatr. 16:188. doi: 10.1186/s12888-016-0891-9
  • Erbaş, D. (2018). Güvenirlik. İçinde: Eğitim ve Davranış Bilimlerinde Tek Denekli Araştırmalar. E. TEKİN-İFTAR (Eds) Ankara: Anı Yayıncılık. 109-128.
  • Fu, C., Underwood, C. (2015). A meta-review of school-based disaster interventions for child and adolescent survivors. Journal of child and adolescent mental health, 27(3), 161–171. https://doi.org/10.2989/17280583.2015.1117978
  • Gopal, Baiju., & Shrestha, Nishtha. (2021). Psychological Problems Among Children Three Years After the Earthquake in Nepal. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health. 17. 12-34. 10.1177/0973134220210202.
  • Gül, S. S., & Nizam, Ö. K. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181-198.
  • Gürbüz, F., & Koyuncu N.E., (2023). “Çocuklar ve Deprem,” In International Conference on Scientific and Academic Research, 1, 379–38, 14-16 Mart. https://asproceeding.com/index.php/icsar/article/view/326
  • Hassan, E. M., Mahmoud, H. N., & Ellingwood, B. R. (2020). Resilience of School Systems Following Severe Earthquakes. Earth's future, 8(10), e2020EF001518. https://doi.org/10.1029/2020EF001518 La Greca, A.M., Lai, B.S., Llabre, M.M. et al. (2013). Children’s Postdisaster Trajectories of PTS Symptoms: Predicting Chronic Distress. Child Youth Care Forum, 42, 351–369. https://doi.org/10.1007/s10566-013-9206-1
  • Mermer, G., Donmez, R.O., & Daghan, S. (2018).The evaluation of the education for earthquake preparation addressed to middle school students. J Pak Med Assoc.68(12).
  • Morse, J. M. (2016). Mixed method design: Principles and procedures. New York: Routledge.
  • Okumuş, A. (2020). Bilimsel Araştırma Teknikleri. İstanbul. İstanbul üniversitesi yayınları. E-kitap: 107. https://yokdersleri.yok.gov.tr/#ders
  • Oncu, E., & Metindogan, A. (2010). The Effects of the 1999 Turkish Earthquake on Young Children: Analyzing Traumatized Children’s Completion of Short Stories. Child development. 81. 1161-75. 10.1111/j.1467-8624.2010.01460.x.
  • Özdemir, Ü., Ertürk M., Güner İ., & Koca K. (2002). “İlköğretimde " Deprem Ve Depremin Zararlarından Korunma Yolları’nın Önemi,” Doğu Coğrafya Derg. 7 (7), pp. 109–131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunidcd/issue/2450/3 1108.
  • Peek, L. (2008). Children and Disasters: Understanding vulnerability, developing capacities, and promoting resilience-an introduction. Children, Youth and Environments,18(1), 1-29.
  • Pfefferbaum, B., Jacobs, A. K., Griffin, N., & Houston, J. B. (2015). Children’s disaster reactions: The influence of exposure and personal characteristics. Current Psychiatry Reports, 17(7), 56. https://doi.org/10.1007/s11920-015-0598-5.
  • Pınar, A. (2017). What is secondary school students’ awareness on disasters? A case study. Review of International Geographical Education Online (RIGEO), 7(3), 315-331.
  • Raccanello, D., Burro, R., & Hall, R. (2017). Children's emotional experience two years after an earthquake: An exploration of knowledge of earthquakes and associated emotions. PloS one, 12(12), e0189633. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189633
  • Rubens, SL, Felix ED., & Hambrick EP (2018). A meta-analysis of the impact of natural disasters on internalizing and externalizing problems in youth. J Trauma Stres. 31:332–41. doi: 10.1002/jts.22292
  • Russell, K. W., Fenton, S. J., & Pearson, E. G. (2019). The role of pediatric trauma centers in disaster preparation. Current Treatment Options in Pediatrics, 5, 267-275.
  • UNICEF (2011). Children and Disasters: Understanding Impact and Enabling Agency. Children in a Changing Climate, Institute of Development Studies; Brighton.
  • UNISDR (2009) ‘Risk and poverty in a changing climate: invest today for a safer tomorrow’, 2009 Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction, UNISDR.
  • Wang L., Gao L., Chen Y., Li R., He H., Feng, X. (2023). Earthquake disaster preparedness training programme for hearing-impaired children: a randomized quasi-experimental trial, International Journal of Disaster Risk Reduction, 92, 103716; 2212- 4209,https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2023.103716.
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Primary Education
Journal Section Articles
Authors

Besime Bilmez 0000-0002-8872-4761

Saliha Çetin Sultaoğlu

Suna Vural This is me 0000-0002-3380-2144

Ebru Boğa 0000-0001-9487-6123

Nurcan Alagöz 0000-0002-1344-6760

Early Pub Date June 7, 2024
Publication Date
Submission Date December 1, 2023
Acceptance Date May 7, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Bilmez, B., Çetin Sultaoğlu, S., Vural, S., Boğa, E., et al. (2024). İlkokul Çağı Çocuklarının Depreme Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-12.

Bartın University Journal of Educational Research

2017