Research Article
BibTex RIS Cite

Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Tasarımsal Düşünme Becerileri Testinin Geliştirilmesi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 41 - 72

Abstract

Bu araştırmada, erken çocuklukta çocukların mühendislik temelli tasarımsal düşünme becerilerini değerlendirmek üzere araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan “48-72 Aylık Çocuklar İçin Mühendislik Temelli Düşünme Becerileri Testi”nin geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, genel tarama modeli kullanılmıştır. 2022-2023 eğitim öğretim yılında İstanbul ili merkez ilçelere bağlı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve devlet okullarında anasınıflarına devam eden 48-72 aylık çocuklar, araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Bu evrenden uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiş 517 çocuk ise araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma kapsamında veriler yüz yüze toplanarak, her çocuk ile bireysel görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde, madde analizi, kapsam geçerlik indeksi, açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, Mcdonald ω, Cronbach alfa analizleri ile test-tekrar test yöntemi uygulanarak geçerlik, güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, üç alt testten (problem çözme, matematiksel düşünme, estetik algı) ve toplam 34 maddeden oluşan ’48-72 Aylık Çocuklar İçin Mühendislik Temelli Düşünme Becerileri Testi’nin geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.

Ethical Statement

Araştırma kapsamında gerçekleştirilen çalışmanın etik açıdan uygunluğu, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü Etik Kurulu tarafından 26.05.2023 tarih ve E.664441sayılı izin belgesi ile onaylanmıştır.

Thanks

Araştırmamıza büyük bir heyecan ve sabır ile destek veren tüm çocuklarımıza, öğretmenlerine ve okul müdürlerine teşekkür ederiz.

References

  • Ashbrook, P., & Nellor, S. (2015). Integrating design. Science And Children, 53(1), 24. http://www.nsta.org/store/product_detail.aspx?id=10.2505/4/sc15_053_01_24
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünce testi'nin türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(14), 19-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2120.
  • Auld, E., & Morris, P. (2019). The OECD and IELS: Redefining early childhood education for the 21st century. Policy Futures in Education, 17(1), 11-26. https://doi.org/10.1177/1478210318823949.
  • Bequette, J. W., & Bequette, M. B. (2012). A place for art and design education in the STEM conversation. Art education, 65(2), 40-47. https://doi.org/10.1080/00043125.2012.11519167.
  • Blank, J., & Lynch, S. (2018). The design process. YC Young Children, 73(4), 89-93. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26783668.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
  • Bulut, D. B., İpek, A. S., & Aygün, B. (2018). Yaratici problem çözme özellikleri envanteri’ni türkçeye uyarlama çalişmasi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1360-1377. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.39790-430909.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/108451.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri (32.basım). Pegem Akademi.
  • Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural equation modeling, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks project. Journal for research in Mathematics Education, 38(2), 136-163. https://doi.org/10.2307/30034954.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2016). Math, Science, And Technology In The Early Grades. The Future Of Children, 75-94. https://www.researchgate.net/profile/Douglas-Clements- 2/publication/309922496_Math_Science_and_Technology_in_the_Early_Grades/links/5a043f2a a6fdcc1c2f5bbb78/Math-Science-and-Technology-in-the-Early-Grades.pdf.
  • Clements, D. H., Sarama, J., Swaminathan, S., Weber, D., & Trawick-Smith, J. (2018). Teaching and learning geometry: Early foundations. Quadrante, 27(2), 7-31. https://quadrante.apm.pt/article/view/22970/17036.
  • Clements, D. H., Sarama, J., Brenneman, K., Duke, N. K., & Hemmeter, M. L. (2020). STREAM education at work—no, at play!. YC Young Children, 75(2), 36-43. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26979144?seq=1&cid=pdf-.
  • Convertini, J. (2021). An interdisciplinary approach to investigate preschool children’s implicit inferential reasoning in scientific activities. Res Sci Educ 51, 171–186. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09957-3.
  • Creswell, J. W. (2017). Nicel veri toplama (H. Ekşi, Ed.), Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (M. Başman, Çev.) içinde (s.187- 227). Edam Yayıncılık.
  • Creswell, J.W. & Creswell J. D. (2018). Research Design- Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Fifth Edition). London: SAGE.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Belmont: Wadsworth Pub Co.
  • Çiçekler, C. Y. (2016). Yaratıcı beceriler ölçeği (ybö)'nin türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması (Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Çiçekler, C. Y., Pirpir, D. A., & Aral, N. (2020). Turkish standardization of early childhood creativity scale. Elementary Education Online, 19(2), 817-830. https://doi:10.17051/ilkonline.2020.695260.
  • DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the early childhood classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878.
  • Danko-Mcghee, K. (2006). Favourite artworks chosen by young children in a museum setting. International Journal Of Education Through Art, 2(3), 223-235. https://doi.org/10.1386/etar.2.3.223_1.
  • Deniş, H., & Balim, A. G. (2012). Bilimsel yaratıcılık ölçeğinin Türkçeye uyarlama süreci ve değerlendirme ölçütleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 1-21. https://doi.org/10.12780/UUSBD111.
  • Duran, V. (2014). Öğretmen adaylarının hipotetik-yaratıcı akıl yürütme becerilerinin bilimsel epistemolojik inançları öğrenme stilleri ve demografik özellikleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları Ve Öğretimi Ana Bilim Dalı https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/419589/yokAcikBilim_10056097.pd f?sequence=-1.
  • Eckhoff, A. (2017). Meaningful art and aesthetic experiences for young children. YC Young Children, 72(5), 14–20. https://www.jstor.org/stable/90015850.
  • Erten Tatli, C. Y., & Artar, M. T. D. (2017). Çocuklarda yaratıcı düşünme becerilerinin saptanması ve okul psikolojik danışmanlarının farkındalığının incelenmesi (Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Eğitim Psikolojisi Bilim Dalı.
  • Ersoy, E., & Başer, N. E. (2013). Matematiksel düşünme ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu eğitim dergisi, 21(4), 1471-1486. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/209980.
  • Fleer, M. (2022). Engineering playworld—a model of practice to support children to collectively design, imagine and think using engineering concepts. Res Sci Educ 52, 583–598 https://doi.org/10.1007/s11165-020-09970-6.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using spss. Sage Publications Ltd.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (2006). How to desing and evaluate research in education. McGawHill International Edition.
  • Garcia, M., Gentry, C., Jordan, E., Nolan, B., & Cunningham, C. M. (2019). Methods and strategies. Science and Children, 57(3), 73-77. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26901547.
  • Gold, Z. S., Elicker, J., Evich, C. D., Mishra, A. A., Howe, N., & Weil, A. E. (2021). Engineering play with blocks as an informal learning context for executive function and planning. Journal of Engineering Education, 110(4), 803-818. https://doi.org/10.1002/jee.20421.
  • Grammenos, D., & Antona, M. (2018). Future designers: introducing creativity, design thinking & design to children. International Journal Of Child-Computer Interaction, 16, 16-24. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2017.10.002.
  • Griethuijsen, R. A. L. F., Eijck, M. W., Haste, H., Brok, P. J., Skinner, N. C., Mansour, N., et. al. (2014). Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in Science Education, 45(4), 581–603. https://doi.org/10.1007/s11165-014-9438-6
  • Güldemir, S., & Çınar, S. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğrencilerinin yaratıcı düşünmesine etkisi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 359-383.
  • Hung, W. T., & Fang, C. H. (2010). Exploring geometric cognition of young children. http://ir.meiho.edu.tw/bitstream/987654321/1147/1/%E9%A6%AC%E4%BE%86%E8%A5%B F%E4%BA%9E%E7%A0%94%E8%A8%8E%E6%9C%83_Exploring+Geometric+Cognition+ of+Young+Children_.pdf
  • İvrendi, A., Erol, A., & Atan, A. (2018). 5-6 yaş çocuklarına yönelik geometri ve uzaysal algı testinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1823-1833.
  • Kahila, J., Valtonen, T., Tedre, M., Mäkitalo, K., & Saarikoski, O. (2020). Children’s experiences on learning the 21st-century skills with digital games. Games and Culture, 15(6), 685-706. https://doi.org/10.1177/1555412019845592.
  • Kandemir, M. A., & Kaufman, J. C. (2020). The Kaufman domains of creativity scale: Turkish validation and relationship to academic major. The Journal Of Creative Behavior, 54(4), 1002- 1012.
  • Kay, K. (2009). Middle schools preparing young people for 21st century life and work. Middle School Journal, 40(5), 41-45.
  • Kewalramani, S., & Veresov, N (2022). Multimodal creative inquiry: theorising a new approach for children’s science meaning-making in early childhood education. Res Sci Educ 52, 927–947. https://doi.org/10.1007/s11165-021-10029-3.
  • Kıray, G. (2013). Khatena-Torrance yaratıcılık algı envanterinin türkiye koşullarına uyarlanması (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kline. P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford press.
  • Lee, J., Yunus, S., & Lee, J.O. (2023). Investigating children's programming skills through play with robots (KIBO). Early Childhood Educ J. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01563-y.
  • Lindeman, K. W., & Anderson, E. M. (2015). Using blocks to develop 21st century skills. Cover Story. YC: Young Children, 70(1), 36-43. https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/mar2015/usingblocks.
  • Lippard, C.N., Lamm, M.H., Tank, & K.M. Choi (2019). Pre-engineering thinking and the engineering habits of mind in preschool classroom. Early Childhood Educ J 47, 187–198. https://doi.org/10.1007/s10643-018-0898-6.
  • Lott, K., Urbanek-Carney, S., & Mitchell, A. (2019). Engineering encounters: cookie jar alarms. Science and Children, 57(3), 66-72. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26901546.
  • Lottero-Perdue, P., Bowditch, M., Kagan, M., Robinson-Cheek, L., Webb, T., Meller, M., & Nosek, T. (2016). An engineering design process for early childhood: trying (again) to engineer an egg package. Science And Children, 54(3), 70.
  • Malone, K. L., Tiarani, V., Irving, K. E., Kajfez, R., Lin, H., Giasi, T., & Edmiston, B. W. (2018). Engineering design challenges in early childhood education: effects on student cognition and interest. European Journal of STEM Education, 3(3), 11. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3871.
  • MacDonald, A., Huser, C., & Sikder, S. et al. (2020). Effective early childhood stem education: findings from the little scientists evaluation. Early Childhood Educ J 48, 353–363. https://doi.org/10.1007/s10643-019-01004-9.
  • Mercan, Z., & Kandır, A. (2019). Preschool teachers opinions regarding STEAM approach in education. Journal of Current Researches on Educational Studies, 8(2), 15-28.
  • McDonald, R. (1985). Factor analysis and related methods. Hillsdale, N J:Erlbaum.
  • Moran, J. D., Milgram, R. M., Sawyers, J. K., & Fu, V. R. (1983). Stimulus specificity in the measurement of original thinking in preschool children. The Journal of Psychology, 114(1), 99– 105. https://doi.org/10.1080/00223980.1983.9915402
  • Özgenel, M., & Çetin, M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 113-132.
  • Peppler, K., Wohlwend, K., & Thompson, N. et al. (2019). Squishing circuits: circuitry learning with electronics and playdough in early childhood. J Sci Educ Technol 28, 118–132. https://doi.org/10.1007/s10956-018-9752-2.
  • Ramanathan, G., Cosso, S. & Pool, J. (2023). Engineering in preschool: what little minds can teach us about big skills. Early Childhood Educ J. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01512-9.
  • Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What is design thinking and why is it important?. Review Of Educational Research, 82(3), 330-348.
  • Reuter, T., & Leuchter, M. (2022). Examining kindergarten children’s testing and optimising in the context of a gear engineering task. European Journal of STEM Education, 7(1), 04. https://doi.org/10.20897/ejsteme/11827.
  • Salkind, L., & Salkind, N. (1973). A measure of aesthetic preference. Studies in Art Education, 15(1), 21-27.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics. National Center for Education Statistics (ED). Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED410313.pdf
  • Shechter, T., Eden, S., & Spektor-Levy, O. (2021). Preschoolers' nascent engineering thinking during a construction task. Journal of Cognitive Education and Psychology, 20(2), 83-111.ERIC. https://connect.springerpub.com/content/sgrjcep/20/2/83.
  • Simon, H. A. (1988). The science of design: creating the artificial. Design Issues, 67-82.
  • Stephenson, T., Fleer, M., & Fragkiadaki, G. et al. (2022). “You can be whatever you want to be!”: transforming teacher practices to support girls’ stem engagement. Early Childhood Educ J 50, 1317–1328. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01262-6.
  • Stoll, J., Hamilton, A., Oxley, E., Eastman, A. M., & Brent, R. (2012). Young thinkers in motion: problem solving and physics in preschool. Yc Young Children, 67(2), 20.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H., & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreci becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 123-138.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics.Pearson.
  • Ünlüer, E., & Zembat, R. (2017). Taylor-Helmstadter çift karşilaştirmali estetik yargi ölçeği (thpc) geçerlilik ve güvenilirlik çalişmasi. Electronic Turkish Studies, 12(18).
  • Vurucu Şahin, C., & Şahin (2020), F. Bilim ve mühendislik uygulamalarının okulöncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 285-303.
  • Wallach, M. A. & Kogan, N. Modes of thinking in young children: a study of the creativity-intelligence distinction. NYC: Holt, Rinehart, and Winston, 1965.
  • Wang, Y., Ma, Y., Li, L., & Fleer, M. (2023). Conceptual PlayWorld: creating motivating conditions for new kindergarten practices in China to support engineering education. European Early Childhood Education Research Journal, 1–19. https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2266784.
  • Ward, K. S. (2013). Creative arts-based pedagogies in early childhood education for sustainability (efs) challenges and possibilities. Australian Journal Of Environmental Education, 29(2), 165-181.
  • Yeşilyurt, S. & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264.
  • Yurdugül, H. (2006). Paralel, eşdeğer ve konjenerik ölçmelerde güvenirlik katsayılarının karsılastırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 15-37. https://dergipark.org
Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 41 - 72

Abstract

References

  • Ashbrook, P., & Nellor, S. (2015). Integrating design. Science And Children, 53(1), 24. http://www.nsta.org/store/product_detail.aspx?id=10.2505/4/sc15_053_01_24
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünce testi'nin türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(14), 19-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2120.
  • Auld, E., & Morris, P. (2019). The OECD and IELS: Redefining early childhood education for the 21st century. Policy Futures in Education, 17(1), 11-26. https://doi.org/10.1177/1478210318823949.
  • Bequette, J. W., & Bequette, M. B. (2012). A place for art and design education in the STEM conversation. Art education, 65(2), 40-47. https://doi.org/10.1080/00043125.2012.11519167.
  • Blank, J., & Lynch, S. (2018). The design process. YC Young Children, 73(4), 89-93. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26783668.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
  • Bulut, D. B., İpek, A. S., & Aygün, B. (2018). Yaratici problem çözme özellikleri envanteri’ni türkçeye uyarlama çalişmasi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1360-1377. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.39790-430909.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/108451.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2022). Bilimsel araştırma yöntemleri (32.basım). Pegem Akademi.
  • Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural equation modeling, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2007). Effects of a preschool mathematics curriculum: Summative research on the Building Blocks project. Journal for research in Mathematics Education, 38(2), 136-163. https://doi.org/10.2307/30034954.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2016). Math, Science, And Technology In The Early Grades. The Future Of Children, 75-94. https://www.researchgate.net/profile/Douglas-Clements- 2/publication/309922496_Math_Science_and_Technology_in_the_Early_Grades/links/5a043f2a a6fdcc1c2f5bbb78/Math-Science-and-Technology-in-the-Early-Grades.pdf.
  • Clements, D. H., Sarama, J., Swaminathan, S., Weber, D., & Trawick-Smith, J. (2018). Teaching and learning geometry: Early foundations. Quadrante, 27(2), 7-31. https://quadrante.apm.pt/article/view/22970/17036.
  • Clements, D. H., Sarama, J., Brenneman, K., Duke, N. K., & Hemmeter, M. L. (2020). STREAM education at work—no, at play!. YC Young Children, 75(2), 36-43. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26979144?seq=1&cid=pdf-.
  • Convertini, J. (2021). An interdisciplinary approach to investigate preschool children’s implicit inferential reasoning in scientific activities. Res Sci Educ 51, 171–186. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09957-3.
  • Creswell, J. W. (2017). Nicel veri toplama (H. Ekşi, Ed.), Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (M. Başman, Çev.) içinde (s.187- 227). Edam Yayıncılık.
  • Creswell, J.W. & Creswell J. D. (2018). Research Design- Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Fifth Edition). London: SAGE.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Belmont: Wadsworth Pub Co.
  • Çiçekler, C. Y. (2016). Yaratıcı beceriler ölçeği (ybö)'nin türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması (Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Çiçekler, C. Y., Pirpir, D. A., & Aral, N. (2020). Turkish standardization of early childhood creativity scale. Elementary Education Online, 19(2), 817-830. https://doi:10.17051/ilkonline.2020.695260.
  • DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the early childhood classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3878.
  • Danko-Mcghee, K. (2006). Favourite artworks chosen by young children in a museum setting. International Journal Of Education Through Art, 2(3), 223-235. https://doi.org/10.1386/etar.2.3.223_1.
  • Deniş, H., & Balim, A. G. (2012). Bilimsel yaratıcılık ölçeğinin Türkçeye uyarlama süreci ve değerlendirme ölçütleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 1-21. https://doi.org/10.12780/UUSBD111.
  • Duran, V. (2014). Öğretmen adaylarının hipotetik-yaratıcı akıl yürütme becerilerinin bilimsel epistemolojik inançları öğrenme stilleri ve demografik özellikleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları Ve Öğretimi Ana Bilim Dalı https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/419589/yokAcikBilim_10056097.pd f?sequence=-1.
  • Eckhoff, A. (2017). Meaningful art and aesthetic experiences for young children. YC Young Children, 72(5), 14–20. https://www.jstor.org/stable/90015850.
  • Erten Tatli, C. Y., & Artar, M. T. D. (2017). Çocuklarda yaratıcı düşünme becerilerinin saptanması ve okul psikolojik danışmanlarının farkındalığının incelenmesi (Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Eğitim Psikolojisi Bilim Dalı.
  • Ersoy, E., & Başer, N. E. (2013). Matematiksel düşünme ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu eğitim dergisi, 21(4), 1471-1486. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/209980.
  • Fleer, M. (2022). Engineering playworld—a model of practice to support children to collectively design, imagine and think using engineering concepts. Res Sci Educ 52, 583–598 https://doi.org/10.1007/s11165-020-09970-6.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using spss. Sage Publications Ltd.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (2006). How to desing and evaluate research in education. McGawHill International Edition.
  • Garcia, M., Gentry, C., Jordan, E., Nolan, B., & Cunningham, C. M. (2019). Methods and strategies. Science and Children, 57(3), 73-77. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26901547.
  • Gold, Z. S., Elicker, J., Evich, C. D., Mishra, A. A., Howe, N., & Weil, A. E. (2021). Engineering play with blocks as an informal learning context for executive function and planning. Journal of Engineering Education, 110(4), 803-818. https://doi.org/10.1002/jee.20421.
  • Grammenos, D., & Antona, M. (2018). Future designers: introducing creativity, design thinking & design to children. International Journal Of Child-Computer Interaction, 16, 16-24. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2017.10.002.
  • Griethuijsen, R. A. L. F., Eijck, M. W., Haste, H., Brok, P. J., Skinner, N. C., Mansour, N., et. al. (2014). Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in Science Education, 45(4), 581–603. https://doi.org/10.1007/s11165-014-9438-6
  • Güldemir, S., & Çınar, S. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğrencilerinin yaratıcı düşünmesine etkisi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 359-383.
  • Hung, W. T., & Fang, C. H. (2010). Exploring geometric cognition of young children. http://ir.meiho.edu.tw/bitstream/987654321/1147/1/%E9%A6%AC%E4%BE%86%E8%A5%B F%E4%BA%9E%E7%A0%94%E8%A8%8E%E6%9C%83_Exploring+Geometric+Cognition+ of+Young+Children_.pdf
  • İvrendi, A., Erol, A., & Atan, A. (2018). 5-6 yaş çocuklarına yönelik geometri ve uzaysal algı testinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1823-1833.
  • Kahila, J., Valtonen, T., Tedre, M., Mäkitalo, K., & Saarikoski, O. (2020). Children’s experiences on learning the 21st-century skills with digital games. Games and Culture, 15(6), 685-706. https://doi.org/10.1177/1555412019845592.
  • Kandemir, M. A., & Kaufman, J. C. (2020). The Kaufman domains of creativity scale: Turkish validation and relationship to academic major. The Journal Of Creative Behavior, 54(4), 1002- 1012.
  • Kay, K. (2009). Middle schools preparing young people for 21st century life and work. Middle School Journal, 40(5), 41-45.
  • Kewalramani, S., & Veresov, N (2022). Multimodal creative inquiry: theorising a new approach for children’s science meaning-making in early childhood education. Res Sci Educ 52, 927–947. https://doi.org/10.1007/s11165-021-10029-3.
  • Kıray, G. (2013). Khatena-Torrance yaratıcılık algı envanterinin türkiye koşullarına uyarlanması (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kline. P. (1994). An easy guide to factor analysis. Routledge.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford press.
  • Lee, J., Yunus, S., & Lee, J.O. (2023). Investigating children's programming skills through play with robots (KIBO). Early Childhood Educ J. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01563-y.
  • Lindeman, K. W., & Anderson, E. M. (2015). Using blocks to develop 21st century skills. Cover Story. YC: Young Children, 70(1), 36-43. https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/mar2015/usingblocks.
  • Lippard, C.N., Lamm, M.H., Tank, & K.M. Choi (2019). Pre-engineering thinking and the engineering habits of mind in preschool classroom. Early Childhood Educ J 47, 187–198. https://doi.org/10.1007/s10643-018-0898-6.
  • Lott, K., Urbanek-Carney, S., & Mitchell, A. (2019). Engineering encounters: cookie jar alarms. Science and Children, 57(3), 66-72. JSTOR. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26901546.
  • Lottero-Perdue, P., Bowditch, M., Kagan, M., Robinson-Cheek, L., Webb, T., Meller, M., & Nosek, T. (2016). An engineering design process for early childhood: trying (again) to engineer an egg package. Science And Children, 54(3), 70.
  • Malone, K. L., Tiarani, V., Irving, K. E., Kajfez, R., Lin, H., Giasi, T., & Edmiston, B. W. (2018). Engineering design challenges in early childhood education: effects on student cognition and interest. European Journal of STEM Education, 3(3), 11. https://doi.org/10.20897/ejsteme/3871.
  • MacDonald, A., Huser, C., & Sikder, S. et al. (2020). Effective early childhood stem education: findings from the little scientists evaluation. Early Childhood Educ J 48, 353–363. https://doi.org/10.1007/s10643-019-01004-9.
  • Mercan, Z., & Kandır, A. (2019). Preschool teachers opinions regarding STEAM approach in education. Journal of Current Researches on Educational Studies, 8(2), 15-28.
  • McDonald, R. (1985). Factor analysis and related methods. Hillsdale, N J:Erlbaum.
  • Moran, J. D., Milgram, R. M., Sawyers, J. K., & Fu, V. R. (1983). Stimulus specificity in the measurement of original thinking in preschool children. The Journal of Psychology, 114(1), 99– 105. https://doi.org/10.1080/00223980.1983.9915402
  • Özgenel, M., & Çetin, M. (2017). Marmara yaratıcı düşünme eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 113-132.
  • Peppler, K., Wohlwend, K., & Thompson, N. et al. (2019). Squishing circuits: circuitry learning with electronics and playdough in early childhood. J Sci Educ Technol 28, 118–132. https://doi.org/10.1007/s10956-018-9752-2.
  • Ramanathan, G., Cosso, S. & Pool, J. (2023). Engineering in preschool: what little minds can teach us about big skills. Early Childhood Educ J. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01512-9.
  • Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What is design thinking and why is it important?. Review Of Educational Research, 82(3), 330-348.
  • Reuter, T., & Leuchter, M. (2022). Examining kindergarten children’s testing and optimising in the context of a gear engineering task. European Journal of STEM Education, 7(1), 04. https://doi.org/10.20897/ejsteme/11827.
  • Salkind, L., & Salkind, N. (1973). A measure of aesthetic preference. Studies in Art Education, 15(1), 21-27.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics. National Center for Education Statistics (ED). Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED410313.pdf
  • Shechter, T., Eden, S., & Spektor-Levy, O. (2021). Preschoolers' nascent engineering thinking during a construction task. Journal of Cognitive Education and Psychology, 20(2), 83-111.ERIC. https://connect.springerpub.com/content/sgrjcep/20/2/83.
  • Simon, H. A. (1988). The science of design: creating the artificial. Design Issues, 67-82.
  • Stephenson, T., Fleer, M., & Fragkiadaki, G. et al. (2022). “You can be whatever you want to be!”: transforming teacher practices to support girls’ stem engagement. Early Childhood Educ J 50, 1317–1328. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01262-6.
  • Stoll, J., Hamilton, A., Oxley, E., Eastman, A. M., & Brent, R. (2012). Young thinkers in motion: problem solving and physics in preschool. Yc Young Children, 67(2), 20.
  • Şahin, F., Yıldırım, M., Sürmeli, H., & Güven, İ. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin bilimsel süreci becerilerinin değerlendirilmesi için bir test geliştirme çalışması. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 123-138.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics.Pearson.
  • Ünlüer, E., & Zembat, R. (2017). Taylor-Helmstadter çift karşilaştirmali estetik yargi ölçeği (thpc) geçerlilik ve güvenilirlik çalişmasi. Electronic Turkish Studies, 12(18).
  • Vurucu Şahin, C., & Şahin (2020), F. Bilim ve mühendislik uygulamalarının okulöncesi öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 285-303.
  • Wallach, M. A. & Kogan, N. Modes of thinking in young children: a study of the creativity-intelligence distinction. NYC: Holt, Rinehart, and Winston, 1965.
  • Wang, Y., Ma, Y., Li, L., & Fleer, M. (2023). Conceptual PlayWorld: creating motivating conditions for new kindergarten practices in China to support engineering education. European Early Childhood Education Research Journal, 1–19. https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2266784.
  • Ward, K. S. (2013). Creative arts-based pedagogies in early childhood education for sustainability (efs) challenges and possibilities. Australian Journal Of Environmental Education, 29(2), 165-181.
  • Yeşilyurt, S. & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264.
  • Yurdugül, H. (2006). Paralel, eşdeğer ve konjenerik ölçmelerde güvenirlik katsayılarının karsılastırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(1), 15-37. https://dergipark.org
There are 74 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Articles
Authors

Şeyma Bastırmacı Kaplan 0000-0001-9968-6919

Adalet Kandır 0000-0002-9917-2587

Early Pub Date June 7, 2024
Publication Date
Submission Date May 8, 2024
Acceptance Date May 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Bastırmacı Kaplan, Ş., & Kandır, A. (2024). Erken Çocuklukta Mühendislik Temelli Tasarımsal Düşünme Becerileri Testinin Geliştirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 41-72.

Bartın University Journal of Educational Research

2017