In this study, it was aimed to determine the images of male and female teachers reflected in Turkish films on education and teacher in terms of teacher-student relationship, teacher-community relationship and economic situation. In this study, which was carried out using case study, one of the qualitative research methods, eight films were examined by using the purposive sampling method. The film evaluation form was used as a data collection tool in the research. Content analysis was used in the analysis of research data. In the research, it has been determined that the images of female and male teachers are similar in terms of altruistic behaviors and idealism, in the context of opinion leaders, and in terms of economic situation. It has been observed that there are differences as well as similar images in enforcing discipline and realizing social change. In providing discipline, it was observed that all female teachers and the majority of male teachers used social reinforcement and avoided punishment. It has been observed that only one of the male teachers used punishment. In the realization of social change, it has been determined that women teachers force change socially, economically and culturally whereas male teachers are trying to change society from a cultural point of view in the places where they work.
Bu araştırmada eğitim ve öğretmen temalı Türk filmlerinde öğretmen-öğrenci ilişkisi, öğretmen-toplum ilişkisi ve ekonomik durum açısından yansıtılan kadın ve erkek öğretmen imajlarını belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak 8 adet film incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak film değerlendirme formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada özgeci davranışlar ve idealistlik bağlamında, kanaat önderi bağlamında, ekonomik durum açısından kadın ve erkek öğretmen imajlarının benzer olduğu belirlenmiştir. Disiplin sağlamada ve toplumsal değişimi gerçekleştirmede benzer imajların yanı sıra farklılıkların da olduğu görülmüştür. Disiplin sağlamada kadın öğretmenlerin tümünün ve erkek öğretmenlerinin çoğunluğunun sosyal pekiştireç kullandığı ve cezadan uzak durdukları gözlenmiştir. Erkek öğretmenlerden sadece birinin ceza kullandığı görülmüştür. Toplumsal değişimi gerçekleştirmede kadın öğretmenlerin görev yaptıkları yerlerde sosyal, ekonomik ve kültürel; erkek öğretmenlerin ise kültürel açıdan toplumu değiştirme çabasında oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
For previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . Please find the past issues above.