With this research, which was designed in a phenomenological design, one of the qualitative research approaches, it was aimed to describe the views of classroom teachers about parent meetings. The research was carried out with 94 classroom teachers who were determined by random sampling method and working in public schools affiliated to the Ministry of National Education in Ankara. Content analysis was applied on the data collected using the interview technique. When the results of the research are evaluated in terms of parent-teacher-student, it has been shown that classroom teachers have the opinion that parent meetings have an important role for teachers in communicating with parents, making decisions together for students, getting to know the student. The results obtained in the study also showed that primary school teachers consider parent meetings important for parents, especially for obtaining information about their children's education, and they think that these meetings make significant contributions to students' success and personal development. In the context of the results obtained in the research, some suggestions have been provided for teachers and school administrators who are researchers as well as practitioners of parent meetings.
Nitel araştırma yaklaşımlardan fenomenolojik desende tasarlanan bu araştırma ile, sınıf öğretmenlerinin veli toplantılarına ilişkin görüşlerinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma rastlantısal yöntemle belirlenen ve Ankara’da MEB’e bağlı devlet okullarında görev yapan 94 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Görüşme tekniği kullanılarak toplanan veriler üzerinde içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, veli-öğretmen-öğrenci boyutunda değerlendirildiğinde, sınıf öğretmenlerinin, veli toplantılarının veliler ile iletişim kurma, öğrencilere yönelik birlikte kararlar alma, öğrenciyi tanıma, gibi konularda öğretmenler için önemli rolü olduğuna ilişkin görüşe sahip olduklarını göstermiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar ayrıca, sınıf öğretmenlerinin veli toplantılarını veliler açısından da önemli gördüklerini, özellikle çocuklarının eğitimi ile ilgili bilgi edinmede gerekli bulduklarını, öğrenci açısından ise başarı ve kişisel gelişimleri boyutlarında bu toplantıların önemli katkılar sağladığı yönünde düşündüklerini göstermiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar bağlamında; araştırmacılar ve aynı zamanda veli toplantılarının uygulayıcıları olan öğretmen ve okul yöneticilerine yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
For previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . Please find the past issues above.