BibTex RIS Cite

Examining the Use of Plaza Language by Academic Staff: Reflection of Globalization on Language

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 217 - 224, 31.07.2022

Abstract

In recent years, the Plaza Language as a language defined by the employees of the corporate offices, plazas, and university has emerged in Turkey. The purpose of this research is to determine the frequency and environment of rapidly spreading Plaza Language among academic staff working at the university. In the study, the screening model was used to determine the frequency of usage of the Plaza Language among academic staff working at the university. The sample of the research consists of 310 academic staff from foundation and state universities in different cities. The data were gathered from volunteer academicians through the convenience sampling method. The data were collected with the "Plaza Language Questionnaire" created by the researchers. The data were analysed by percentage and frequency technique. According to the research results; 95.48% of the academic staff use the Plaza Language. The frequency of usage of Plaza Language varies according to age, gender, faculty, and title. It was concluded that the usage environment of Plaza Language from most to the least is office/business life, class /classroom environment, and daily life/social media. Academic staff is expected to fulfill their duties to use their mother tongue carefully.

References

  • Aksan, D. 2003 . Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aslan, Y., & Akbulut, S. 2020 . Türkçe öğretmeni adaylarının dil duyarlığına yönelik görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3 1 , 66-79.
  • Avcı, N. & Topçu, D. 2021 . Sosyal medya, dil ve edebiyat. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 11 1 , 5-26.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. 2016 . Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çotuksöken, Y. 2008 . Uygulamalı Türk Dili. 4. Baskı. İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Ergin, M. 2002 . Türk Dilbilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Gürsoy Ulusoy, Ş. 2016 . Mekansız zamanlar zamansız mekanlar arasındaki plaza çalışanı Beyaz Yaka’lar. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi IBAD , 3 1 , 241-261.
  • Korkmaz, Z. 1992 . Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Onan, B. & Tiryaki, E. N. 2012 . Türkçede örtülü anlam oluşturan unsurlar ve ana dili öğretimindeki işlevleri/The factors which generate ımplicit meaning in Turkish and their functions in mother tongue teaching. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 19 , 223-240.
  • Şimşek, Ş. 2020 . Dizilerle kelime öğretimi Gülse Birsel’in Jet Sosyete dizisi örneği. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6 1 , 115-122.
  • Uygun, N. & Hakkoymaz, S. 26-28 Ekim 2017 . Küreselleşmenin Dile Yansıması: Plaza Dili. III. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu ASOS . Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Ün, S. 2019 . Plaza dili üzerine toplum dil bilimsel bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi , Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. 2018 . Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri Onbirinci Baskı . Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, H. 2010 . Sözlü kültür malzemesi olarak Türkçede askerlik jargonu. Millî Folklor, 11 88 , 112-125.
  • Yurtbaşı, M. 2017 . Türkiye’de 2000-2017 döneminde oluşan ve yaygınlaşan yeni sözler Neolojizmler . Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 40 , 491-562.

Akademik Personelin Plaza Dili’ni Kullanım Durumunun İncelenmesi: Küreselleşmenin Dile Yansıması

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 217 - 224, 31.07.2022

Abstract

Türkiye’de son zamanlarda Plaza Dili olarak tanımlanan bir dil, üniversitelerde ve plaza gibi şirketlerde çalışan personel tarafından ortaya çıkarılmıştır. Bu araştırmanın amacı; geniş kitlelere ulaşan Plaza Dili’nin yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik personel arasında kullanım sıklığını ve ortamını belirlemektir. Araştırmada, Plaza Dili’nin üniversitede çalışan akademik personel arasında kullanım sıklığını belirlemek amacıyla tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini; farklı şehirlerdeki vakıf ve devlet üniversitelerinde bulunan 310 akademik personel oluşturmaktadır. Araştırmaya ulaşılması kolay, gönüllü akademisyenlerden kolay örnekleme yöntemi ile veri toplanmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Plaza Dili Anketi” ile toplanmış; yüzde ve frekans tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; akademik personelin % 95,48’i Plaza Dili’ni kullanmaktadır. Yaşa, cinsiyete, fakülteye ve unvana göre Plaza Dili’nin kullanım sıklığı değişmektedir. Plaza Dili’ni kullanım ortamının en çoktan en aza doğru ofis/iş hayatı, ders/sınıf ortamı ve günlük yaşam/sosyal medya olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akademik personelin ana dillerini özenli kullanmalarına yönelik üzerlerine düşen görevleri yerine getirmeleri beklenmektedir.

References

  • Aksan, D. 2003 . Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aslan, Y., & Akbulut, S. 2020 . Türkçe öğretmeni adaylarının dil duyarlığına yönelik görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3 1 , 66-79.
  • Avcı, N. & Topçu, D. 2021 . Sosyal medya, dil ve edebiyat. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 11 1 , 5-26.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. 2016 . Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çotuksöken, Y. 2008 . Uygulamalı Türk Dili. 4. Baskı. İstanbul: Papatya Yayınları.
  • Ergin, M. 2002 . Türk Dilbilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Gürsoy Ulusoy, Ş. 2016 . Mekansız zamanlar zamansız mekanlar arasındaki plaza çalışanı Beyaz Yaka’lar. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi IBAD , 3 1 , 241-261.
  • Korkmaz, Z. 1992 . Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Onan, B. & Tiryaki, E. N. 2012 . Türkçede örtülü anlam oluşturan unsurlar ve ana dili öğretimindeki işlevleri/The factors which generate ımplicit meaning in Turkish and their functions in mother tongue teaching. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 19 , 223-240.
  • Şimşek, Ş. 2020 . Dizilerle kelime öğretimi Gülse Birsel’in Jet Sosyete dizisi örneği. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6 1 , 115-122.
  • Uygun, N. & Hakkoymaz, S. 26-28 Ekim 2017 . Küreselleşmenin Dile Yansıması: Plaza Dili. III. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu ASOS . Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Ün, S. 2019 . Plaza dili üzerine toplum dil bilimsel bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi , Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. 2018 . Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri Onbirinci Baskı . Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, H. 2010 . Sözlü kültür malzemesi olarak Türkçede askerlik jargonu. Millî Folklor, 11 88 , 112-125.
  • Yurtbaşı, M. 2017 . Türkiye’de 2000-2017 döneminde oluşan ve yaygınlaşan yeni sözler Neolojizmler . Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 40 , 491-562.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sakine Hakkoymaz This is me

Neşe Uygun This is me

Publication Date July 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Hakkoymaz, S., & Uygun, N. (2022). Akademik Personelin Plaza Dili’ni Kullanım Durumunun İncelenmesi: Küreselleşmenin Dile Yansıması. Baskent University Journal of Education, 9(2), 217-224.

Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023. 

For previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . Please find the past issues above.