Research Article
BibTex RIS Cite

The Concept of Sustainability in Gifted Students

Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 41 - 52, 30.12.2023

Abstract

The purpose of this research is to determine the opinions and suggestions of BİLSEM students regarding the concept of sustainable development and to raise awareness of students about sustainable development. For this purpose, 71 randomly selected students from Altındağ BİLSEM as a sample group were asked what sustainability is and what they recommend for the school to be sustainable. The answers given by the students to this question revealed that they perceived the concept of sustainability as savings and recycling and that they did not know sustainability fully. For this reason, actions such as raising students' awareness, making presentations, bookmark, running a seed planting campaign, and preparing billboards were carried out. After all these actions, the 71 students whose opinions were taken in the first place were asked again what sustainability is and how sustainability can be achieved in the school. In the last comments received, it was seen that the students were able to offer suggestions that would address all 17 sub-dimensions of the concept of sustainable development. This research was conducted using qualitative research methods. The opinions collected from the students were analyzed using the content analysis technique, one of the qualitative research techniques. As a result of the research, it was determined that the awareness of 71 students regarding the concept of sustainability increased, and that the students realized that sustainability is not only savings and recycling, but also an obligation to work in many areas.

References

  • Aydın, S. ( 2017). İletişim yaklaşımıyla sürdürülebilirlik kavramı, yeşil kavramı ve yerel-küresel yansımaları ile ilgili bir inceleme örneği (Yayın No. 465649) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Adresinden erişim sağlanmıştır. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Boddy, D. (2020). Qualitative market research; A practical guide. SAGE.
  • Boran, Ş. ve Ö. Pınar, (2013). Sürdürülebilir kalkınma hedefinde iki sektör: yenilenebilir enerji ve organik tarım. https://silo.tips/download/srdrleblr-kalkinma-hedefnde-k-sektr-yenleneblr-enerj-ve-organk-tarim
  • Bryman, A., Clark, T., Foster, L., ve Luke , S. (2021). Bryman's social resarch methods. Oxford University Press.
  • Türkiye Cumhurbaşkanlığı Sürdürülebilir Bütçe Başkanlığı (2019). Sürdürülebilir kalkınma amaçları değerlendirme raporu. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/03/Surdurulebilir-Kalkinma-Amaclari-Degerlendirme-Raporu_13_12_2019-WEB.pdf
  • Çitil, M. (2018). Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitimi politikalarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 143-172. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/40518/480017#article_cite
  • Haan, G. ve Harenberg, D. (1999). Bildung für nachhaltige entwicklung. materialen zur bildungsplanung und zur forschungsförderung, Heft 72. Bonn: Bund‐Lander‐ Kommission. https://www.pedocs.de/volltexte/2008/218/pdf/heft72.pdf
  • Karakaş, H., Doğan, A., ve Sarıkaya, R. (2016). Etkinlik temelli eğitimin üstün yetenekli öğrencilerin ekolojik ayak izi farkındalığına etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3),1365-1386. DOI: 10.7827/TurkishStudies.8960
  • Kiracı, H. (2009). Tüketicilerin bireysel değerlerinin sürdürülebilir tüketim davranışıyla ilişkisi ve sınıf öğretmenleri üzerinde bir araştırma (Yayın No. 240405) [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Adresinden erişim sağlanmıştır. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (2023). İklim değişikliği farkındalığının temel eğitime entegrasyonu çalıştayı raporu. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_03/27150417_TAIEX_Calistay Raporu.pdf Erişim tarihi: 10.11.2023
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California: Sage Publications. https://books.google.com.tr/books?id=U4lU_-wJ5QEC&pg=PA7&hl=tr&source=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false
  • Özbay, Y., ve Palanci, M. (2013). Üstün yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (22), 89-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sakaefd/issue/11218/133963
  • Özoğlu, S. Ç. (2019). Üstün yetenekli öğrencileri araştırmaya yöneltme ve psikolojik danışma sorunları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 8(1), 113-129. DOI: 10.1501/Egifak_0000001430
  • Yeni, O. (2014). Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma: bir alan yazın taraması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 16(3), 181-208. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28309/300838
  • The World Commission on Environment and Development (1987). Report of the world commission on environment and development: Our common future, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf UNESCO (2015). Shaping the future we want. UN Decade of Education for Sustainable Development (2005–2014). Final Report, UNESCO. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230171
  • Yılmaz, Ö., ve Yücel, G. E. (2017). Sürdürülebilir kalkınma sürecinde Türkiye’nin tarımda yaşadığı dönüşüm. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1), 179-199. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1001758
  • Yüksel, Y, ve Yıldız, B. (2019). Lise öğrencilerinin sürdürülebilirlik bilinci. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 222-243. http://ihead.aksaray.edu.tr/en/download/article-file/911673

Üstün Yetenekli Öğrencilerde Sürdürülebilirlik Kavramı

Year 2023, Volume: 1 Issue: 1, 41 - 52, 30.12.2023

Abstract

Bu araştırmanın amacı BİLSEM öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma kavramına ilişkin görüş ve önerilerini belirlemek, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma konusunda bilinçlenmesini sağlamaktır. Bu amaçla örneklem grup olarak Altındağ BİLSEM’den rastgele seçimle belirlenen 71 öğrenciye sürdürülebilirliğin ne olduğu ve okulun sürdürülebilir olması için ne önerdikleri sorulmuştur. Bu soruya öğrencilerin verdikleri cevaplar sürdürülebilirlik kavramını tasarruf ve geri dönüşüm olarak algıladıklarını sürdürülebilirliği tam olarak bilmediklerini ortaya çıkarmıştır. Bu sebeple öğrencileri bilinçlendirici, sunum yapma, bilgilendirici kitap ayracı dağıtma, tohum dikme kampanyası yürütme, pano hazırlama gibi eylemler yapılmış tüm bu eylemlerin ardından en başta görüşleri alınan 71 öğrenciye tekrar sürdürülebilirliğin ne olduğu ve okulda sürdürülebilirliğin nasıl sağlanacağı sorulmuştur. Son alınan görüşlerde öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma kavramının 17 alt boyutuna da değinecek öneriler sunabildikleri görülmüştür. Bu araştırma nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilerden toplanan görüşler nitel araştırma tekniklerinden içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda 71 öğrencinin sürdürülebilirlik kavramına ilişkin farkındalıklarının arttığı, sürdürülebilirliğin sadece tasarruf ve geri dönüşüm olmadığı bunların yanında pek çok alanda çalışılması gereken bir zorunluluk olduğunun öğrenciler tarafından fark edildiği belirlenmiştir

References

  • Aydın, S. ( 2017). İletişim yaklaşımıyla sürdürülebilirlik kavramı, yeşil kavramı ve yerel-küresel yansımaları ile ilgili bir inceleme örneği (Yayın No. 465649) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Adresinden erişim sağlanmıştır. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Boddy, D. (2020). Qualitative market research; A practical guide. SAGE.
  • Boran, Ş. ve Ö. Pınar, (2013). Sürdürülebilir kalkınma hedefinde iki sektör: yenilenebilir enerji ve organik tarım. https://silo.tips/download/srdrleblr-kalkinma-hedefnde-k-sektr-yenleneblr-enerj-ve-organk-tarim
  • Bryman, A., Clark, T., Foster, L., ve Luke , S. (2021). Bryman's social resarch methods. Oxford University Press.
  • Türkiye Cumhurbaşkanlığı Sürdürülebilir Bütçe Başkanlığı (2019). Sürdürülebilir kalkınma amaçları değerlendirme raporu. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/03/Surdurulebilir-Kalkinma-Amaclari-Degerlendirme-Raporu_13_12_2019-WEB.pdf
  • Çitil, M. (2018). Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitimi politikalarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 143-172. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/40518/480017#article_cite
  • Haan, G. ve Harenberg, D. (1999). Bildung für nachhaltige entwicklung. materialen zur bildungsplanung und zur forschungsförderung, Heft 72. Bonn: Bund‐Lander‐ Kommission. https://www.pedocs.de/volltexte/2008/218/pdf/heft72.pdf
  • Karakaş, H., Doğan, A., ve Sarıkaya, R. (2016). Etkinlik temelli eğitimin üstün yetenekli öğrencilerin ekolojik ayak izi farkındalığına etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3),1365-1386. DOI: 10.7827/TurkishStudies.8960
  • Kiracı, H. (2009). Tüketicilerin bireysel değerlerinin sürdürülebilir tüketim davranışıyla ilişkisi ve sınıf öğretmenleri üzerinde bir araştırma (Yayın No. 240405) [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Adresinden erişim sağlanmıştır. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (2023). İklim değişikliği farkındalığının temel eğitime entegrasyonu çalıştayı raporu. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_03/27150417_TAIEX_Calistay Raporu.pdf Erişim tarihi: 10.11.2023
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California: Sage Publications. https://books.google.com.tr/books?id=U4lU_-wJ5QEC&pg=PA7&hl=tr&source=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false
  • Özbay, Y., ve Palanci, M. (2013). Üstün yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (22), 89-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sakaefd/issue/11218/133963
  • Özoğlu, S. Ç. (2019). Üstün yetenekli öğrencileri araştırmaya yöneltme ve psikolojik danışma sorunları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 8(1), 113-129. DOI: 10.1501/Egifak_0000001430
  • Yeni, O. (2014). Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma: bir alan yazın taraması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 16(3), 181-208. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28309/300838
  • The World Commission on Environment and Development (1987). Report of the world commission on environment and development: Our common future, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf UNESCO (2015). Shaping the future we want. UN Decade of Education for Sustainable Development (2005–2014). Final Report, UNESCO. Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230171
  • Yılmaz, Ö., ve Yücel, G. E. (2017). Sürdürülebilir kalkınma sürecinde Türkiye’nin tarımda yaşadığı dönüşüm. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1), 179-199. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1001758
  • Yüksel, Y, ve Yıldız, B. (2019). Lise öğrencilerinin sürdürülebilirlik bilinci. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 222-243. http://ihead.aksaray.edu.tr/en/download/article-file/911673
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Melike Çetinkaya 0000-0002-5654-6542

Barış Erdoğan 0000-0003-4166-9969

Ebru Çiğdem Akalın Kaya 0009-0001-7558-0789

Early Pub Date December 28, 2023
Publication Date December 30, 2023
Submission Date December 12, 2023
Acceptance Date December 21, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Çetinkaya, M., Erdoğan, B., & Akalın Kaya, E. Ç. (2023). Üstün Yetenekli Öğrencilerde Sürdürülebilirlik Kavramı. Bulanık MYO Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 41-52.

30514

The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.