The purpose of this research is to determine the opinions and suggestions of BİLSEM students regarding the concept of sustainable development and to raise awareness of students about sustainable development. For this purpose, 71 randomly selected students from Altındağ BİLSEM as a sample group were asked what sustainability is and what they recommend for the school to be sustainable. The answers given by the students to this question revealed that they perceived the concept of sustainability as savings and recycling and that they did not know sustainability fully. For this reason, actions such as raising students' awareness, making presentations, bookmark, running a seed planting campaign, and preparing billboards were carried out. After all these actions, the 71 students whose opinions were taken in the first place were asked again what sustainability is and how sustainability can be achieved in the school. In the last comments received, it was seen that the students were able to offer suggestions that would address all 17 sub-dimensions of the concept of sustainable development. This research was conducted using qualitative research methods. The opinions collected from the students were analyzed using the content analysis technique, one of the qualitative research techniques. As a result of the research, it was determined that the awareness of 71 students regarding the concept of sustainability increased, and that the students realized that sustainability is not only savings and recycling, but also an obligation to work in many areas.
Bu araştırmanın amacı BİLSEM öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma kavramına ilişkin görüş ve önerilerini belirlemek, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma konusunda bilinçlenmesini sağlamaktır. Bu amaçla örneklem grup olarak Altındağ BİLSEM’den rastgele seçimle belirlenen 71 öğrenciye sürdürülebilirliğin ne olduğu ve okulun sürdürülebilir olması için ne önerdikleri sorulmuştur. Bu soruya öğrencilerin verdikleri cevaplar sürdürülebilirlik kavramını tasarruf ve geri dönüşüm olarak algıladıklarını sürdürülebilirliği tam olarak bilmediklerini ortaya çıkarmıştır. Bu sebeple öğrencileri bilinçlendirici, sunum yapma, bilgilendirici kitap ayracı dağıtma, tohum dikme kampanyası yürütme, pano hazırlama gibi eylemler yapılmış tüm bu eylemlerin ardından en başta görüşleri alınan 71 öğrenciye tekrar sürdürülebilirliğin ne olduğu ve okulda sürdürülebilirliğin nasıl sağlanacağı sorulmuştur. Son alınan görüşlerde öğrencilerin sürdürülebilir kalkınma kavramının 17 alt boyutuna da değinecek öneriler sunabildikleri görülmüştür. Bu araştırma nitel araştırma yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilerden toplanan görüşler nitel araştırma tekniklerinden içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda 71 öğrencinin sürdürülebilirlik kavramına ilişkin farkındalıklarının arttığı, sürdürülebilirliğin sadece tasarruf ve geri dönüşüm olmadığı bunların yanında pek çok alanda çalışılması gereken bir zorunluluk olduğunun öğrenciler tarafından fark edildiği belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | December 12, 2023 |
Acceptance Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.