Review
BibTex RIS Cite

Mekke Döneminde Müslümanlara Yapılan Fiziksel İşkenceler

Year 2024, Volume: 2 Issue: 2, 48 - 55, 31.12.2024

Abstract

Mekke döneminde İslam’a davete başlamasıyla birlikte Hz. Peygamber (as) ve ona inananlar gerek fiziksel gerekse psikolojik birçok işkence ve eziyete maruz kalmışlar. Bu çalışmanın amacı da Mekke döneminde Hz. Peygamber’e ve diğer Müslümanlara yapılan bu fiziksel işkence ve eziyetleri incelemektir. Yapılan bu çalışmada Hz. Peygamber davet metotlarında her türlü iyi niyet ve hoşgörülü tutum sergilemesine rağmen Mekkeli müşriklerin, Müslüman topluma yönelik önce psikolojik baskılarını artırdığı, daha sonra bu baskıları fiziksel müdahalelere dönüştürdükleri görülmektedir. Bu müdahalelerin Hz. Peygamber’e, kölelere, cariyelere, fakirlere, Mekke’de koruması olmayan kimselere ve zayıf Müslümanlara kafasını ezme, boğmaya çalışma, öldürme teşebbüsünde bulunma, kızgın kayalıklara yatırma, ateş ile yakmaya çalışma şeklinde uygulandığı bulunmuştur. Bu işkencelerle baş edebilmek için Hz. Peygamber’in inananlara dinlerini daha iyi yaşayabilecekleri yer olan Habeşistan’a hicret etmeyi tavsiye ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ancak her türlü eziyete rağmen Hz. Peygamber ve Müslümanların Mekke döneminde inandıkları doğru yoldan geri dönmedikleri anlaşılmıştır.

References

  • Algül, H. (2003). Hz. Ebû Bekir’in İslâm’ın İlk Yıllarındaki Faaliyetlerine Genel Bir Bakış. İstem, (1), 23-38.
  • Apak, A. (2017). Habeşistan hicreti üzerine mülahazalar. Siyer Araştırmaları Dergisi, (2), 27-44.
  • Apak, A. (2014). Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 1. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Bayram, E. (2019). Mekke Müşriklerinin Nübüvvet Karşısındaki Tutum ve Davranışları (Mekkî Sureler Bağlamında). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 919-939.
  • Belâzüri (2020). Ensabü’l-eşraf 2 Cilt. (M. Akbaş, Çev.). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 1 /167.
  • Çelenk, D. (2017). Hz. Peygamberin Mekke devrinde karşılaştığı sıkıntılar, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Efendioğlu, M. (2013). Zübeyr b. Avvâm. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 44, 522-524.
  • en-Nedvi. (1992). Rahmet Peygamberi Hz. Muhammed, (A. Özaydın, Çev.), İz Yayıncılık, İstanbul, 100.
  • Fayda, M. (1994). Ebû Bekir. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 10, 101-108.
  • Fayda, M. (1992). Bilâl-i Habeşî. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 6, 152-153.
  • Gündüz, M. S. (2021). Hz. Zübeyr bin Avvam: Peygamberimiz'in İzinde 40 Sahabi/6 (Vol. 6). Beyan Yayınları.
  • İbn Hacer. (2001). el-İsâbe fî temyîzi’sahâbe, thk. Sıtkı Cemîl el-Attâr, Dârü’l-Fikr, Beyrut, 287-288.
  • İbn Hacer. (1986). Fethu’l-bârî bi-şerhi Sahihi’l Buhârî, C.7, Thk. Muhammed Fuad Abdülbaki, (M. el-Hatîb, Darü’r Reyyân Littüras, Çev.). Kahire 433.
  • İbn Hişam. (2006). Siret-i İbn Hişam. (H. Ege, Çev.). İstanbul: KahramanYayınları, 1/397, 398.
  • İbn İshak. ( 2013). Hz. Peygamber’in Hayatı ve Gazveleri, (Çev. A. Bakkal), İstanbul: İlk Harf Yayınevi, 293.
  • İbn İshâk. (2009). Sîretü’n-Nebeviyye, 2. Baskı, Thk. Ahmed Ferid el-Mezidi, Darü’l Kütübi’l İlmiyye, Beyrut, 263.
  • İbn İshak. (1988). Siyer. (S. Özer, Çev.). İstanbul: Akabe Yayınları, 251.
  • İskender, Y. (1981). İslam Tarihinde Hicret ve Alınması Gereken Dersler. Diyanet Dergisi Hicret Özel Sayısı, 120-121.
  • İbn Kesir. (2014). Es-Siretu’n Nebeviyye. (H. Akın, Çev.). İstanbul: Çelik Yayınevi, 178.
  • Kılıç, Ü. (2020). Hz. Ammâr bin Yâsir. İstanbul: Beyan Yayınları, 28.
  • Köksal, M. Â. (1977). Hz. Muhammed (As.) ve İslâmiyet: Mekke devri. (Vol. 14). İrfan Yayınevi.
  • Külekçi, C. (2018). Bir Son Dakika Sınıfı: Tuleka, Siyer Yıllığı 1. İstanbul: Endülüs Yayınları.
  • Mealı, Kur’ân-ı Kerîm’de (2018). Diyanet İşleri Başkanlığı. Ankara. URL: https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/ahzab-suresi-33/ayet-33/diyanet-isleri-baskanligi-meali-1
  • Montgomery Watt, W. (2016). Hz. Muhammed Mekke’de. (S. Kalkan, Çev.). İstanbul: Kuramer Yayınları, 153.
  • Muhammed b. Muhammed Ebû Şehbe. (1992). es-Sîretü’n-nebeviyye fî dav’i’l Kur’an ve’s-Sünne, Daru’l-kalem, Dımeşk 1412/1992,C.1, s.295.
  • Muhammed bin Abdulvahab. (1977). Hz.Muhammed’in Hayatı, (Çev. Şeyh Salih bin Abdulaziz Al Racihi). Ankara: Güven Matbaası, 54.
  • Özer, M. A. (2015). Bir iktidar mücadelesi: Ebu Cehil ve ilk Müslümanlar (Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü.
  • Öztürk, L. (2001). İslâmiyet’in Yayılmasında Hicretin Önemi: Habeşistan Hicretleri Örneği. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD), 3(4), 7-24.
  • Pırlanta, İ. (2018). Müşriklerin Hz. Peygamber’e Karşı Takınmış Oldukları Tavırlar-Ebû Süfyân Örneği. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(13), 75-102.
  • Safi, O. (2013). Peygamberi Tanımak, (N. Haliloğlu, Çev.). İstanbul: Nefes Yayınları, 112.
  • Sarıkaya, A. (2020). Hz. Bilal-i Habeşi. İstanbul: Beyan Yayınları, 29.
  • Ünlü, N. (2021). İslam Tarihi 1. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 25.

Physical Tortures of Muslims During the Meccan Period

Year 2024, Volume: 2 Issue: 2, 48 - 55, 31.12.2024

Abstract

With the invitation to Islam during the Meccan period, Hz. The Prophet (pbuh) and those who believed in him were subjected to many tortures and torments, both physical and psychological. The aim of this study is to examine Hz. It is to examine these physical tortures and torments inflicted on the Prophet and other Muslims. In this study, Although Hz. the Prophet displayed every kind of good will and tolerant attitude in his invitation methods, it has come to the fore that the Meccan polytheists first increased their psychological pressure on the Muslim community and then turned these pressures into physical interventions. These interventions It has been found that it was applied to the Prophet, slaves, concubines, poor people, people who had no protection in Mecca, and weak Muslims by crushing their heads, trying to strangle them, attempting to kill them, laying them on hot rocks, and trying to burn them with fire. In order to cope with these tortures, It has been concluded that Hz. The Prophet advised believers to migrate to Abyssinia, where they could practice their religion better. However, despite all kinds of persecution, It has been understood that Hz. The Prophet and the Muslims did not turn back from the true path they believed in during the Meccan period.

References

  • Algül, H. (2003). Hz. Ebû Bekir’in İslâm’ın İlk Yıllarındaki Faaliyetlerine Genel Bir Bakış. İstem, (1), 23-38.
  • Apak, A. (2017). Habeşistan hicreti üzerine mülahazalar. Siyer Araştırmaları Dergisi, (2), 27-44.
  • Apak, A. (2014). Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 1. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Bayram, E. (2019). Mekke Müşriklerinin Nübüvvet Karşısındaki Tutum ve Davranışları (Mekkî Sureler Bağlamında). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 919-939.
  • Belâzüri (2020). Ensabü’l-eşraf 2 Cilt. (M. Akbaş, Çev.). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 1 /167.
  • Çelenk, D. (2017). Hz. Peygamberin Mekke devrinde karşılaştığı sıkıntılar, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Efendioğlu, M. (2013). Zübeyr b. Avvâm. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 44, 522-524.
  • en-Nedvi. (1992). Rahmet Peygamberi Hz. Muhammed, (A. Özaydın, Çev.), İz Yayıncılık, İstanbul, 100.
  • Fayda, M. (1994). Ebû Bekir. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 10, 101-108.
  • Fayda, M. (1992). Bilâl-i Habeşî. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 6, 152-153.
  • Gündüz, M. S. (2021). Hz. Zübeyr bin Avvam: Peygamberimiz'in İzinde 40 Sahabi/6 (Vol. 6). Beyan Yayınları.
  • İbn Hacer. (2001). el-İsâbe fî temyîzi’sahâbe, thk. Sıtkı Cemîl el-Attâr, Dârü’l-Fikr, Beyrut, 287-288.
  • İbn Hacer. (1986). Fethu’l-bârî bi-şerhi Sahihi’l Buhârî, C.7, Thk. Muhammed Fuad Abdülbaki, (M. el-Hatîb, Darü’r Reyyân Littüras, Çev.). Kahire 433.
  • İbn Hişam. (2006). Siret-i İbn Hişam. (H. Ege, Çev.). İstanbul: KahramanYayınları, 1/397, 398.
  • İbn İshak. ( 2013). Hz. Peygamber’in Hayatı ve Gazveleri, (Çev. A. Bakkal), İstanbul: İlk Harf Yayınevi, 293.
  • İbn İshâk. (2009). Sîretü’n-Nebeviyye, 2. Baskı, Thk. Ahmed Ferid el-Mezidi, Darü’l Kütübi’l İlmiyye, Beyrut, 263.
  • İbn İshak. (1988). Siyer. (S. Özer, Çev.). İstanbul: Akabe Yayınları, 251.
  • İskender, Y. (1981). İslam Tarihinde Hicret ve Alınması Gereken Dersler. Diyanet Dergisi Hicret Özel Sayısı, 120-121.
  • İbn Kesir. (2014). Es-Siretu’n Nebeviyye. (H. Akın, Çev.). İstanbul: Çelik Yayınevi, 178.
  • Kılıç, Ü. (2020). Hz. Ammâr bin Yâsir. İstanbul: Beyan Yayınları, 28.
  • Köksal, M. Â. (1977). Hz. Muhammed (As.) ve İslâmiyet: Mekke devri. (Vol. 14). İrfan Yayınevi.
  • Külekçi, C. (2018). Bir Son Dakika Sınıfı: Tuleka, Siyer Yıllığı 1. İstanbul: Endülüs Yayınları.
  • Mealı, Kur’ân-ı Kerîm’de (2018). Diyanet İşleri Başkanlığı. Ankara. URL: https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/ahzab-suresi-33/ayet-33/diyanet-isleri-baskanligi-meali-1
  • Montgomery Watt, W. (2016). Hz. Muhammed Mekke’de. (S. Kalkan, Çev.). İstanbul: Kuramer Yayınları, 153.
  • Muhammed b. Muhammed Ebû Şehbe. (1992). es-Sîretü’n-nebeviyye fî dav’i’l Kur’an ve’s-Sünne, Daru’l-kalem, Dımeşk 1412/1992,C.1, s.295.
  • Muhammed bin Abdulvahab. (1977). Hz.Muhammed’in Hayatı, (Çev. Şeyh Salih bin Abdulaziz Al Racihi). Ankara: Güven Matbaası, 54.
  • Özer, M. A. (2015). Bir iktidar mücadelesi: Ebu Cehil ve ilk Müslümanlar (Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü.
  • Öztürk, L. (2001). İslâmiyet’in Yayılmasında Hicretin Önemi: Habeşistan Hicretleri Örneği. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD), 3(4), 7-24.
  • Pırlanta, İ. (2018). Müşriklerin Hz. Peygamber’e Karşı Takınmış Oldukları Tavırlar-Ebû Süfyân Örneği. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(13), 75-102.
  • Safi, O. (2013). Peygamberi Tanımak, (N. Haliloğlu, Çev.). İstanbul: Nefes Yayınları, 112.
  • Sarıkaya, A. (2020). Hz. Bilal-i Habeşi. İstanbul: Beyan Yayınları, 29.
  • Ünlü, N. (2021). İslam Tarihi 1. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 25.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Archeology of Islam
Journal Section Reviews
Authors

Rahime Yanardağ 0009-0008-9652-9051

Early Pub Date December 29, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date September 8, 2024
Acceptance Date October 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yanardağ, R. (2024). Mekke Döneminde Müslümanlara Yapılan Fiziksel İşkenceler. Bulanık MYO Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 48-55.

30514

The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.