Muqātil b. Hayyān (d. before 150/767) was a commentator from Khorasan who belonged to the generation of the tābīin. He is referred to as "a scholar of great value", "a commentator", and "a person who is knowledgeable" in the works of tanāt and rijāl that mention him. Furthermore, he was not accused of being a liar by the authorities of jarh-ta'dīl, and it was emphasised that he was a reliable person in terms of the authenticity of his narrations. Considering this aspect, when the opinions of the scholars about him are examined, it is seen that he is a positive and accepted personality in the eyes of the people of knowledge compared to Muqātil b. Sulaymān (d. 150/767), who had a similar name, lived in the same era, and more importantly, had a great fame both in our country and in the world. It is known that Muqātil b. Sulaymān was attributed to Shī'a, Mushabbiheh and Murjieh due to the intellectual and political conflicts in Khorasan during his lifetime. In addition, Muqātil b. Sulayman was also subjected to accusations that he had fallen into tashbīh and tajsīm about Allah. There are no such accusations about Muqātil b. Hayyān in the sources. This naturally increases the value of his views and the reliability of his narrations. He made a name for himself with his deep knowledge in tafsir, vast knowledge and ascetic life. He took lessons from the most famous figures of this field such as Mujāhid b. Jabr (d. 103/721), Ikrima al-Barberī (d. 105/723), Dahhāq b. Muzāhim (d. 105/723). Even though his commentary has not survived to the present day, important names such as Tabari (d. 310/923), Ibn Abi Hātim (d. 327/938), Sa'labbī (d. 427/1035), Begavī (d. 516/1122), Ibn Kathīr (d. 774/1373) and Suyūtuṭī (d. 911/1505), who come to mind first when it comes to narrative tafsīr, frequently used Muqātil b. Hayyān's narrations and comments in their works. Thus, Muqātil b. Hayyān's exegetical comments and narrations have been transferred to many works over time. He travelled to various places during his life. According to the information given by the sources, it is known that he lived in Balkh, Merv and in the last years of his life around Kabul or India. These travels were not only for scholarly purposes but also for invitation and enlightenment. It is known that large masses became Muslims through his narrations and explanations. This is an indication that he had a struggling and inviting identity as well as being a scholar. When all these aspects are considered together, the evaluation of Muqātil b. Hayyān's life, his scholarly personality and especially his exegesis from different perspectives will enable the recognition of a person who lived in this early period of tafsīr. In addition, this modest study aims to raise awareness for further studies on Muqātil b. Hayyān.
Mukâtil b. Hayyân (ö. 150/767’den önce) tâbîin nesline mensup Horasanlı bir müfessirdir. Ondan bahseden tabakât ve ricâl türü eserlerde “değeri yüce bir âlim”, “müfessir”, “ilmiyle âmil bir kimse” şeklindeki vasıflarla anılmaktadır. Bundan da ötesi, cerh-ta‘dîl otoriteleri tarafından yalancılıkla itham edilmemiş, rivayetlerinin mevsûkiyeti açısından muteber bir kimse olduğu vurgulanmıştır. Bu yön dikkate alınarak âlimlerin hakkındaki kanaatlerine bakıldığında kendisiyle benzer bir isim taşıyan, aynı çağda yaşayan ve hem ülkemizde hem de dünyada daha büyük bir şöhrete sahip olan Mukâtil b. Süleyman’a (ö. 150/767) nispetle ilim ehli nazarında daha olumlu bir kişilik olduğu görülmektedir. Zira Mukâtil b. Süleyman’ın -yaşadığı dönemde Horasan’daki fikrî ve siyasî çatışmalardan kaynaklı olarak- Şîa’ya, Müşebbihe ve Mürcie’ye nispet edilmesi, buna ilaveten Allah hakkında teşbîh ve tecsîme düştüğü yönünde ithamlar söz konusudur. Mukâtil b. Hayyân ise bu türlü ithamlarla anılmamaktadır. Bu durum onun görüşlerinin değerini ve rivayetlerinin güvenilirliğini artırmaktadır. Tefsirdeki derin bilgisi, engin ilmi ve zâhidâne yaşantısıyla adından söz ettirmiştir. Mücâhid b. Cebr (ö. 103/721), İkrime el-Berberî (ö. 105/723), Dahhâk b. Müzâhim (ö. 105/723) gibi bu sahanın en tanınmış simalarından ders almıştır. Rivayet tefsiri denince ilk akla gelen; Taberî (ö. 310/923), İbn Ebî Hâtim (ö. 327/938), Sa‘lebî (ö. 427/1035), Begavî (ö. 516/1122), İbn Kesîr (ö. 774/1373) ve Süyûtî (ö. 911/1505) gibi mühim isimler eserlerinde Mukâtil b. Hayyân’ın rivayetlerini sıklıkla kullanmışlardır. Hayatı boyunca çeşitli beldelere seyahatler yapmıştır. Kaynakların verdiği bilgilere göre Belh’te, Merv’de ve yaşamının son yıllarında Kâbil yahut Hindistan dolaylarında yaşadığı bilinmektedir. Bu seyahatler ilmî amaçların yanı sıra davet ve irşad gayesi de taşımaktadır. Onun anlatım ve izahları vesilesiyle büyük kitlelerin Müslüman olduğu bilinmektedir. Tüm bu hususiyetler göz önünde bulundurulduğunda Mukâtil b. Hayyân’ın hayatının ve tefsir görüşlerinin ele alınması, tefsirin oldukça bir erken döneminde yaşamış bir simanın daha tanınmasını sağlayacaktır. Ayrıca bu mütevazı çalışmanın Mukâtil b. Hayyân’a dair daha ileri düzeyde yapılabilecek çalışmalar için farkındalık oluşturması hedeflenmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Tafsir |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | April 30, 2025 |
| Acceptance Date | June 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 10 |
Burdur Theology Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).