Çalışmanın temel amacı, tüketicilerin çevre bilincinin sürdürülebilir tüketim davranışına olan etkisini ve çevre bilincinin demografik faktörlere göre farklılaşmasını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak Burdur ili sınırlarında ikamet eden 535 katılımcıya çevrimiçi anket ile ulaşılmıştır. Çalışmada frekans analizi, geçerlilik ve güvenilirlik analizleri, Bağımsız Örneklem t Testi, One Way Anova Testi, Pearson Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda; katılımcıların hem davranışsal çevre bilincinin hem de sürdürülebilir tüketim davranışının, cinsiyete göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Sürdürülebilir tüketim davranışının alt boyutları: Çevre duyarlılığı boyutu; eğitim seviyesinde, ihtiyaç dışı satın alma boyutu; gelir düzeyinde ve yeniden kullanılabilirlik boyutu, tüm demografik özelliklerde farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Davranışsal çevre bilinci, sürdürülebilir tüketim davranışını olumlu ve anlamlı olarak açıklamaktadır. Tüketicilerin davranışsal çevre bilincinin, ihtiyaç dışı satın alma davranışına anlamlı bir etkisi olmadığı ortaya çıkarken; sürdürülebilir tüketime pozitif yönde etkisi bulunmaktadır. Ayrıca davranışsal çevre bilincinin en fazla çevre duyarlılığına etki ettiği tespit edilmiştir.
Davranışsal Çevre Bilinci Sürdürülebilir Tüketim Sürdürülebilir Tüketim Davranışı Demografik Özellikler
The main purpose of the study is to examine the effect of consumers' environmental consciousness on sustainable consumption behavior and the differentiation of environmental consciousness according to demographic factors. For this purpose, 535 participants residing within the borders of Burdur province were reached with an online questionnaire using convenience sampling method. In the study; Frequency analysis, validity and reliability analyzes, Independent Sample t Test, One Way Anova Test, Pearson Correlation Analysis and Simple Linear Regression Analysis were performed. As a result of the analysis; It was determined that there was no difference in the gender variable of both the behavioral environmental consciousness and sustainable consumption behavior of the participants. The size of environmental sensitivity, of the sub-dimensions of sustainable consumption behavior; According to education level, the size of unnecessary purchasing; It has been determined that there is no differentiation according to income level and the reusability the of dimension does not differ according to all demographic characteristics. Behavioral environmental consciousness explains sustainable consumption behavior in a positive and meaningful way. Behavioral environmental consciousness of consumers did not have a significant effect on unnecessary purchasing behavior; On the other hand, it has a positive effect on sustainable consumption. In addition, it has been determined that behavioral environmental consciousness has the most impact on environmental awareness.
Behavioral Environmental Consciousness Sustainable Consumption Sustainable Consumption Behavior Demographic Characteristics
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |