BibTex RIS Cite

Amerika Birleşik Devletleri’nin Türkiye’deki İmajı: Kimlik Bileşenleri Perspektifinden Bir İnceleme

Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 26 - 43, 01.06.2015

Abstract

Bu çalışma, Amerika Birleşik Devletleri’nin, Türkiye’deki algılanan marka kişiliğini ortaya çıkarmak amacıyla, kişilik metaforunu kullanmaktadır. Araştırmada, yüz yüze anket yöntemi kullanılmış olup, örneklem 336 kişiden oluşmuştur. ABD’nin kişilik özelliklerine ilişkin yer alan 228 değişken, faktör analizi ile 81 değişken ve 7 boyuta indirgenmiştir. Elde edilen demografik değişkenler, bu 7 boyuta katılım düzeyine göre analiz edilmiştir. Ortaya çıkan 7 boyut “kendine güvenen, insancıl, girişimci, duyarsız, istenmeyen, tepeden bakan, başarılı” şeklindedir. Ayrıca ABD’deki olanaklardan yararlanmaya ilişkin yer alan 18 değişken, faktör analizi ile 12 değişkene ve 2 boyuta indirgenmiştir. Oluşturulan 2 boyut “birlikte anılmak isteyen, olanaklardan yararlanmayı arzu eden” şeklindedir. Cevaplayıcıların özelliklerine göre ABD’nin, Türkiye’deki imajına ilişkin katılım düzeyleri arasında çeşitli düzeylerde farklılıklar için t testi, ikiden fazla gruplu karşılaştırmalar için ANOVA testleri ile analiz edilmiştir

References

  • Aaker, J.L.(1997), Dimension of Brand Personality, Journal of Marketing Research,
  • Akgül, A., Çevik, O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikler, Ankara, Emek Ofset.
  • Aksoy, R., Bayramoğlu, V. (2008), "Sağlık İşletmeleri İçin Kurumsal İmajın Temel Belirleyicileri: Tüketici Değerlemeleri", ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
  • Altınbaşak, İpek, Ayşe Akyol, Sanem Alkibay vd. (2008), Küresel Pazarlama Yönetimi, İstanbul, Beta Yayınları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktarroğlu, S., Yıldırım, E. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya, Sakarya Kitabevi.
  • Askegaard, S., Ger, G. (1998), "Product-Country Images: Towards a Contextualized Approach", European Advances in Consumer Research, 3, 50-58.
  • Baloğlu, Ş., McCleary, K.W. (1999), "A Model of Destination Image Formation", Annals of Tourism Research, 26(4), 868-897.
  • Bilkey, W. J., Nes, E. (1982), "Country-of-Origin Effects on Product Evaluations", Journal of International Business Studies, 13(1), 89-99.
  • Cervino, J., Sanchez, J., Cubillo, J. M. (2005), "Made in Effect, Competitive Marketing Strategy and Brand Performance: An Empirical Analysis for Spanish Brands", Journal of American Academy of Business, 6 (2), 237-243.
  • Comrey A. L, Lee Howard B. (1992), A First Couurse in Factor Analysis, (Second Edition), Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers 365 Broadway, New Jersey,
  • DPT. (2000), Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Tanıtma Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
  • Geçikli, F. (2012), Şehir İmajı: Amasya Şehri Üzerine Bir Uygulama, Ankara, Fenomen Yayıncılık, 1.Baskı.
  • Giraldi, Janaina De Moura Engracia, Ana Akemi Ikeda, "An Application of the Personification Approach in the Country Image Study", Brazilian Business Review, 2009, 6(2), s.132-146.
  • Gorsuche R. L. (1983), Factor Analysis, (Second Edition), Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers 365 Broadway, New Jersey.
  • Han, C. M. (1989), "Country Image: Halo or Summary Construct?", Journal of Marketing Research, 26(2), 222-229.
  • Han, C. M. (1990), "Testing the Role of Country Image in Consumer Choice Behaviour", European Journal of Marketing, 24(6), 24-40.
  • Hsieh, M.H., Pan, S.L., Setiono, R. (2004), "Product, Corporate and Country Image Dimensions and Purchase Behaviour: A Multicountry Analysis", Journal of the Academy of Marketing Science, 32(3), 251
  • İlgüner, M., Christer Asplund, (2011), Marka Şehir, İstanbul, Markating Yayınları, 1.Baskı.
  • Kalaycı, Ş (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., 2006.
  • Karagöz, S. (1991), "Faktör Analizi Tekniği Kullanarak Üniversite Öğrencilerinin Gazete Tercihinde Etkin Faktörlerin Belirlenmesi", Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2005), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, M. (2006), Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, M. (2008), "Ülke İmajı Nasıl Yaratılır? Türkiye’ye Yeni Bir Vizyon Nasıl Kazandırılabilir?", X.Dış Ticaret Gençlik Kurultayı Paneli, 13- 18 Ekim 2008.
  • Kurtuluş, K., Bozbay, Z. (2011), "Ülke İmajı: Japonya ve Çin’in Ülke İmajları Açısından Karşılaştırılması", İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 40(2), 267-277.
  • Lala, V., Allred, A. T., Chakraborty, G. (2009), "A Multidimensional Scale for Measuring Country Image", Journal of International Consumer Marketing, 21, 51-66.
  • Liu, F., Murphy, J., Li, J., Liu, X. (2006), "English and Chinese? The Role of Consumer Ethnocentrism and Country of Origin in Chinese Attitudes towards Store Signs", Australasian Marketing Journal, 14(2), 5-16.
  • Martin, I. M., Eroğlu, S. (1993), "Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image". Journal of Business Research, 28.
  • Nagashima, A. (1970), "A Comparison of Japanese and U.S. Attitudes Toward Foreign Products", Journal of Marketing, 34, 68-74.
  • Nart, S. (2008), "Menşe Ülke Etkisinin Tüketici Algılamaları ve Davranışlarına Yansımaları: İngiltere Pazarında Türk ve Alman Markalarının Karşılaştırılması", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 153-177.
  • Nisenbaum R., Reyes M., Unger E. R., Reeves W. C. (2004), “Factor analysis of symptoms among subjects with unexplained chronic fatigue: What can we learn about chronic fatigue syndrome?” Journal of Psychosomatic Research, 56, 2, 171–178.
  • Okechuku, C., Onyemah, V. (1999), "Nigerian Consumer Attitudes toward Foreign and Domestic Products", Journal of International Business Studies, 30(3), 611-622.
  • Özdamar, K. (2002), Paket Proğramlar İle İstatistiksel Veri Analizi (1. Baskı), Eskişehir, Kaan Kitabevi.
  • Rojas-Méndez, José I., Steven A. Murphy ve Nicolas Papadopoulos (2011), "The U.S. Brand Personality: A Sino Perspective", Journal of Business Research, 2011. doi:10.1016/j.jbusres.2011.12.027
  • Roth, K. P. ve Adamantios Diamantopoulos (2009), "Advancing The Country Image Construct", Journal Of Business Research, 62, 726- 740.
  • Roth, M. S., Romeo, J. B. (1992), "Matching Product Category and Country Image Perceptions: A Framework for Managing Country-Of-Origin Effects", Journal of International Business Studies, 23(3), 477-497.
  • Samiee, S. (1994), "Customer Evaluation of Products in a Global Market", Journal of International Business Studies, 25(3), 579-604.
  • Schooler, R. D. (1965), "Product Bias in the Central American Common Market", Journal of Marketing Research, 2(4), 394-397.
  • Sekeran, U. (2000), Resarch Methods for Business, (3. Baskı), New York: John Wiley & Sons.Inc.
  • Tavşancıl, E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Trocot M. I. (1989), "Randomization tests in ANOVA: A practical approach", Computational Statistics & Data Analysis, North-Holland, 8, 67-74.
  • Verlegh, P.W.J. (2001), "Country-of-Origin Effects on Consumer Product Evaluations", Doctoral Dissertation, Wageningen University.
  • Yamoah, F. A. (2005), "Role and Impact of Product-Country Image on Rice Marketing: A Developing Country Perspective", Journal of American Academy of Business, 7(2), 265-276.
  • http://www.gfk.com/news-and-events/press-room/press- releases/pages/nation-brand-index-2013-latest-findings.aspx, Tarihi:11.06.2014 Erişim

The Image of The USA in Turkey: An Inspection from Personality Factors Perspective

Year 2015, Volume: 12 Issue: 1, 26 - 43, 01.06.2015

Abstract

This research uses the personality metaphor to examine the U.S.A. brand personality in Turkey. Field study was conducted by questionnaires filled with face to face interviews by 336 respondents. 228 personality variables of USA has been reduced to 7 dimensions and 81 related vaiables. Correlations between demographic variables and these 7 dimensions were subject to analysis. Seven dimensions of USA brand personality are “self-confident, humanistic, entrepreneur, insensitive, unamenable, supercilious and decisive”. Also, 18 questions related to using opportunities in USA has been reduced to 2 main dimensions and 12 variables. Two dimensions aroused are named as “like to be referred with USA brand” and “like to benefit the opprotunities of USA brand”. t tests and ANOVA were used to test the differences between the USA personality perceptions and respondents’ demographic variables

References

  • Aaker, J.L.(1997), Dimension of Brand Personality, Journal of Marketing Research,
  • Akgül, A., Çevik, O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikler, Ankara, Emek Ofset.
  • Aksoy, R., Bayramoğlu, V. (2008), "Sağlık İşletmeleri İçin Kurumsal İmajın Temel Belirleyicileri: Tüketici Değerlemeleri", ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
  • Altınbaşak, İpek, Ayşe Akyol, Sanem Alkibay vd. (2008), Küresel Pazarlama Yönetimi, İstanbul, Beta Yayınları.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktarroğlu, S., Yıldırım, E. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya, Sakarya Kitabevi.
  • Askegaard, S., Ger, G. (1998), "Product-Country Images: Towards a Contextualized Approach", European Advances in Consumer Research, 3, 50-58.
  • Baloğlu, Ş., McCleary, K.W. (1999), "A Model of Destination Image Formation", Annals of Tourism Research, 26(4), 868-897.
  • Bilkey, W. J., Nes, E. (1982), "Country-of-Origin Effects on Product Evaluations", Journal of International Business Studies, 13(1), 89-99.
  • Cervino, J., Sanchez, J., Cubillo, J. M. (2005), "Made in Effect, Competitive Marketing Strategy and Brand Performance: An Empirical Analysis for Spanish Brands", Journal of American Academy of Business, 6 (2), 237-243.
  • Comrey A. L, Lee Howard B. (1992), A First Couurse in Factor Analysis, (Second Edition), Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers 365 Broadway, New Jersey,
  • DPT. (2000), Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Tanıtma Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
  • Geçikli, F. (2012), Şehir İmajı: Amasya Şehri Üzerine Bir Uygulama, Ankara, Fenomen Yayıncılık, 1.Baskı.
  • Giraldi, Janaina De Moura Engracia, Ana Akemi Ikeda, "An Application of the Personification Approach in the Country Image Study", Brazilian Business Review, 2009, 6(2), s.132-146.
  • Gorsuche R. L. (1983), Factor Analysis, (Second Edition), Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers 365 Broadway, New Jersey.
  • Han, C. M. (1989), "Country Image: Halo or Summary Construct?", Journal of Marketing Research, 26(2), 222-229.
  • Han, C. M. (1990), "Testing the Role of Country Image in Consumer Choice Behaviour", European Journal of Marketing, 24(6), 24-40.
  • Hsieh, M.H., Pan, S.L., Setiono, R. (2004), "Product, Corporate and Country Image Dimensions and Purchase Behaviour: A Multicountry Analysis", Journal of the Academy of Marketing Science, 32(3), 251
  • İlgüner, M., Christer Asplund, (2011), Marka Şehir, İstanbul, Markating Yayınları, 1.Baskı.
  • Kalaycı, Ş (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti., 2006.
  • Karagöz, S. (1991), "Faktör Analizi Tekniği Kullanarak Üniversite Öğrencilerinin Gazete Tercihinde Etkin Faktörlerin Belirlenmesi", Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2005), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, M. (2006), Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koç, M. (2008), "Ülke İmajı Nasıl Yaratılır? Türkiye’ye Yeni Bir Vizyon Nasıl Kazandırılabilir?", X.Dış Ticaret Gençlik Kurultayı Paneli, 13- 18 Ekim 2008.
  • Kurtuluş, K., Bozbay, Z. (2011), "Ülke İmajı: Japonya ve Çin’in Ülke İmajları Açısından Karşılaştırılması", İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 40(2), 267-277.
  • Lala, V., Allred, A. T., Chakraborty, G. (2009), "A Multidimensional Scale for Measuring Country Image", Journal of International Consumer Marketing, 21, 51-66.
  • Liu, F., Murphy, J., Li, J., Liu, X. (2006), "English and Chinese? The Role of Consumer Ethnocentrism and Country of Origin in Chinese Attitudes towards Store Signs", Australasian Marketing Journal, 14(2), 5-16.
  • Martin, I. M., Eroğlu, S. (1993), "Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image". Journal of Business Research, 28.
  • Nagashima, A. (1970), "A Comparison of Japanese and U.S. Attitudes Toward Foreign Products", Journal of Marketing, 34, 68-74.
  • Nart, S. (2008), "Menşe Ülke Etkisinin Tüketici Algılamaları ve Davranışlarına Yansımaları: İngiltere Pazarında Türk ve Alman Markalarının Karşılaştırılması", Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 153-177.
  • Nisenbaum R., Reyes M., Unger E. R., Reeves W. C. (2004), “Factor analysis of symptoms among subjects with unexplained chronic fatigue: What can we learn about chronic fatigue syndrome?” Journal of Psychosomatic Research, 56, 2, 171–178.
  • Okechuku, C., Onyemah, V. (1999), "Nigerian Consumer Attitudes toward Foreign and Domestic Products", Journal of International Business Studies, 30(3), 611-622.
  • Özdamar, K. (2002), Paket Proğramlar İle İstatistiksel Veri Analizi (1. Baskı), Eskişehir, Kaan Kitabevi.
  • Rojas-Méndez, José I., Steven A. Murphy ve Nicolas Papadopoulos (2011), "The U.S. Brand Personality: A Sino Perspective", Journal of Business Research, 2011. doi:10.1016/j.jbusres.2011.12.027
  • Roth, K. P. ve Adamantios Diamantopoulos (2009), "Advancing The Country Image Construct", Journal Of Business Research, 62, 726- 740.
  • Roth, M. S., Romeo, J. B. (1992), "Matching Product Category and Country Image Perceptions: A Framework for Managing Country-Of-Origin Effects", Journal of International Business Studies, 23(3), 477-497.
  • Samiee, S. (1994), "Customer Evaluation of Products in a Global Market", Journal of International Business Studies, 25(3), 579-604.
  • Schooler, R. D. (1965), "Product Bias in the Central American Common Market", Journal of Marketing Research, 2(4), 394-397.
  • Sekeran, U. (2000), Resarch Methods for Business, (3. Baskı), New York: John Wiley & Sons.Inc.
  • Tavşancıl, E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Trocot M. I. (1989), "Randomization tests in ANOVA: A practical approach", Computational Statistics & Data Analysis, North-Holland, 8, 67-74.
  • Verlegh, P.W.J. (2001), "Country-of-Origin Effects on Consumer Product Evaluations", Doctoral Dissertation, Wageningen University.
  • Yamoah, F. A. (2005), "Role and Impact of Product-Country Image on Rice Marketing: A Developing Country Perspective", Journal of American Academy of Business, 7(2), 265-276.
  • http://www.gfk.com/news-and-events/press-room/press- releases/pages/nation-brand-index-2013-latest-findings.aspx, Tarihi:11.06.2014 Erişim
There are 43 citations in total.

Details

Other ID JA55SM36AF
Journal Section Research Article
Authors

Levent Gelibolu

Publication Date June 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Gelibolu, L. (2015). Amerika Birleşik Devletleri’nin Türkiye’deki İmajı: Kimlik Bileşenleri Perspektifinden Bir İnceleme. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 26-43.