Research Article
BibTex RIS Cite

Adana İli Yöre Halkının Mutfak Kültürünü Tanıma Durumunun Tespit Edilmesi

Year 2021, Volume: 18 Issue: 2, 26 - 35, 30.12.2021

Abstract

Çalışmanın amacı Adana yöre halkının kendilerine ait mutfak kültürlerini tanıyıp tanımadıklarını belirlemektir. Çalışmada veriler, mevcut yazından yararlanılarak geliştirilen anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Çalışma için hazırlanan anket 2020 yılının ocak ayında Adana’nın Yüreğir ilçesinde ikamet eden yerli halk ile yüzyüze uygulanmış ve çalışmaya 412 kişi katılım göstermiştir. Elde edilen veriler sosyal bilimlerde kullanılan istatistik programında analiz edilerek değerlendirilmiş ve her bir soru için alınan cevaplar grafikler ve tablolar ile yorumlanmıştır. Buna göre araştırmaya katılan yerli halkın Adana ilinin yöresel yiyeceklerin bilinirliğine ilişkin sorulara istinaden sırasıyla en çok Adana kebap, içli köfte, mumbar dolması, ekşili köfte (analı-kızlı), yüzük çorbası ve şırdan dolması cevabı verilmiştir. Araştırmaya katılan katılımcıların tamamı mutfaklarında yöresel yemeklere yer verdiklerini belirtmişlerdir.

Project Number

-

References

  • Arman, A. (2011). Türk mutfak kültürünün tanıtım sorunu: Mengen mutfağı örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Artun, E. (1994). Adana Mutfak Kültüründe Ekmekler ve Hamur işi Yemekler. Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar, Geleneksel Ekmekçilik Hamurişi Yemekler, Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yay, (14), 17-39.
  • Artun, E. (2001). Adana’da, Törenlere, Adaklara, Özel Günlere Ait İnançlar, Pratikler ve Bunlara Bağlı Mutfak Kültürü. Milli Folklor, 13(49), 27-37.
  • Artun, E. (2002). Adana Kültürü ve Adana Yemeklerinden Örnekler. Yemek Kitabı Haz. M. Sabri Koz, Kitabevi, İstanbul.
  • Ballı, E. (2013). Gastronomi Turizmi ve Adana Mutfak Kültürü. 2. Doğu Akdeniz Turizm Sempozyumunda sunulan bildiri, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bessiere, J. (1998). Local development and heritage: Traditional food and cuisine as tourist attractions in rural areas. Europen Society for Rural Sociology, 38(1), 21-34.
  • Born, B., & Purcell, M. (2006). Avoiding the local trap scale and food systems in planning research. Journal of Planning Education and Research, 26 (2), 195-207.
  • Cohen, E., & Avieli, N. (2004). Food in toursim. Attraction and impediment. Annals of Tourism Research, 31(4), 755-778.
  • Du Rand, E., Heath, E., & Alberts, N. (2003). The role of local and regional food in destinastion marketing: A South African situation analysis. Journal of Travel and Marketing, 14 (3/4), 97-112.
  • Frochot, I. (2003). An analysis of regional positioning and its associated food images in French tourism regional brochures. Journal of Travel and Tourism Marketing, 14(3-4), 77-96.
  • Horng, J., S., & Tsai, C., T. (2010). Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national analysis. Tourism Management, 31(1), 74-85.
  • Jahromy, Z., N., ve Tajik, Y. (2011). Tourism and local food and beverages consumption. Unpublished master thesis, Lulea University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Iran.
  • Kang, S., & Rajagopal, L. (2014). Perceptions of benefits and challenges of urchasing local foods among hotel industry decision makers. Journal of FoodserviceBusiness Research, 17(4), 301-322.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal turizme olan talepte yöresel yiyecek ve içecek kültürünün rolü. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 33-37.
  • Kim, Y. G., Eves, A., & Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: A grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Kim, Y. G., & Eves, A. (2012). Construction and validation of a scale to measure tourist motivation to consume local food. Tourism Management, 33(6), 1458-1467.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastnomy: Gastronomy’s influence on how tourist experience a destinastion. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • McEntee, J. (2010). Contemporary and traditional localism: A conceptualisation of rural local food. Local Environment, 15 (9-10), 785-803.
  • Okumuş, B., Okumuş, F., & McKercher, B. (2007). Intercorporating local and international cuisines in the markerting of tourism destinations: The cases of Hong Kong and Turkey. Tourism 25(1), Management, 28, 253-261.
  • Onozaka, Y., Nurse, G., & McFadden, D. T. (2010). Local food consumers: How motivations and perceptions translate to buying behavior. Choices, 1-6.
  • Plummer, R., Telfer, D., Hashimoto, A., & Summers, R. (2005). Beer tourism in Canada along the Waterloo- Wellington Ale Trail. Tourism Management, 26, 447-458.
  • Sayılı, M., Şekeroğlu, N., Akça, H., & Yaramancı, H. (2006). Ordu İli Kentsel Alanda Tüketicilerin Baharat Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, (2): 1-7.
  • Serçeoğlu, N. (2014). Yöre Halkının Mutfak Kültürünü Tanıma Durumunun Tespit Edilmesi: Erzurum İli Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(4: 36-46).
  • Sims, R. (2009). Food, place and authenticity: Local food and the sustainable tourism experience. Journal of Sustainable Tourism, 17(3), 321-336.
  • Sürücüoğlu, M. S., & Özçelik, A. Ö. (2007). Türk mutfak ve beslenme kültürünün tarihsel gelişimi. ICANAS, Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 10-15.
  • Ural A., & Kılıç İ. (2011). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Walker, R. L. (1976). Social survey techniques: A note on the ‘Drop and Collect’ Method. Area, 8(4), 284-288.
  • Wilkins, J. L. (2008). Local food diet and health considerations. Division of utritional Sciences Cornell University, New York.
  • Yaldız, G., & Kılınç, E. (2010). Rize İli Kentsel Alanda Tüketicilerin Baharat Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 5(2): 28-34.
Year 2021, Volume: 18 Issue: 2, 26 - 35, 30.12.2021

Abstract

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Arman, A. (2011). Türk mutfak kültürünün tanıtım sorunu: Mengen mutfağı örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Artun, E. (1994). Adana Mutfak Kültüründe Ekmekler ve Hamur işi Yemekler. Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar, Geleneksel Ekmekçilik Hamurişi Yemekler, Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yay, (14), 17-39.
  • Artun, E. (2001). Adana’da, Törenlere, Adaklara, Özel Günlere Ait İnançlar, Pratikler ve Bunlara Bağlı Mutfak Kültürü. Milli Folklor, 13(49), 27-37.
  • Artun, E. (2002). Adana Kültürü ve Adana Yemeklerinden Örnekler. Yemek Kitabı Haz. M. Sabri Koz, Kitabevi, İstanbul.
  • Ballı, E. (2013). Gastronomi Turizmi ve Adana Mutfak Kültürü. 2. Doğu Akdeniz Turizm Sempozyumunda sunulan bildiri, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bessiere, J. (1998). Local development and heritage: Traditional food and cuisine as tourist attractions in rural areas. Europen Society for Rural Sociology, 38(1), 21-34.
  • Born, B., & Purcell, M. (2006). Avoiding the local trap scale and food systems in planning research. Journal of Planning Education and Research, 26 (2), 195-207.
  • Cohen, E., & Avieli, N. (2004). Food in toursim. Attraction and impediment. Annals of Tourism Research, 31(4), 755-778.
  • Du Rand, E., Heath, E., & Alberts, N. (2003). The role of local and regional food in destinastion marketing: A South African situation analysis. Journal of Travel and Marketing, 14 (3/4), 97-112.
  • Frochot, I. (2003). An analysis of regional positioning and its associated food images in French tourism regional brochures. Journal of Travel and Tourism Marketing, 14(3-4), 77-96.
  • Horng, J., S., & Tsai, C., T. (2010). Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national analysis. Tourism Management, 31(1), 74-85.
  • Jahromy, Z., N., ve Tajik, Y. (2011). Tourism and local food and beverages consumption. Unpublished master thesis, Lulea University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Iran.
  • Kang, S., & Rajagopal, L. (2014). Perceptions of benefits and challenges of urchasing local foods among hotel industry decision makers. Journal of FoodserviceBusiness Research, 17(4), 301-322.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal turizme olan talepte yöresel yiyecek ve içecek kültürünün rolü. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 33-37.
  • Kim, Y. G., Eves, A., & Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: A grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Kim, Y. G., & Eves, A. (2012). Construction and validation of a scale to measure tourist motivation to consume local food. Tourism Management, 33(6), 1458-1467.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastnomy: Gastronomy’s influence on how tourist experience a destinastion. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • McEntee, J. (2010). Contemporary and traditional localism: A conceptualisation of rural local food. Local Environment, 15 (9-10), 785-803.
  • Okumuş, B., Okumuş, F., & McKercher, B. (2007). Intercorporating local and international cuisines in the markerting of tourism destinations: The cases of Hong Kong and Turkey. Tourism 25(1), Management, 28, 253-261.
  • Onozaka, Y., Nurse, G., & McFadden, D. T. (2010). Local food consumers: How motivations and perceptions translate to buying behavior. Choices, 1-6.
  • Plummer, R., Telfer, D., Hashimoto, A., & Summers, R. (2005). Beer tourism in Canada along the Waterloo- Wellington Ale Trail. Tourism Management, 26, 447-458.
  • Sayılı, M., Şekeroğlu, N., Akça, H., & Yaramancı, H. (2006). Ordu İli Kentsel Alanda Tüketicilerin Baharat Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, (2): 1-7.
  • Serçeoğlu, N. (2014). Yöre Halkının Mutfak Kültürünü Tanıma Durumunun Tespit Edilmesi: Erzurum İli Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(4: 36-46).
  • Sims, R. (2009). Food, place and authenticity: Local food and the sustainable tourism experience. Journal of Sustainable Tourism, 17(3), 321-336.
  • Sürücüoğlu, M. S., & Özçelik, A. Ö. (2007). Türk mutfak ve beslenme kültürünün tarihsel gelişimi. ICANAS, Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 10-15.
  • Ural A., & Kılıç İ. (2011). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Walker, R. L. (1976). Social survey techniques: A note on the ‘Drop and Collect’ Method. Area, 8(4), 284-288.
  • Wilkins, J. L. (2008). Local food diet and health considerations. Division of utritional Sciences Cornell University, New York.
  • Yaldız, G., & Kılınç, E. (2010). Rize İli Kentsel Alanda Tüketicilerin Baharat Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 5(2): 28-34.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Seda Derinalp Çanakçı 0000-0001-6530-8813

Project Number -
Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 2

Cite

APA Derinalp Çanakçı, S. (2021). Adana İli Yöre Halkının Mutfak Kültürünü Tanıma Durumunun Tespit Edilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 26-35.