Research Article
BibTex RIS Cite

İngilizce ve Fransızca Eleştirel Söylem Çözümlemesi Öğretimi

Year 2018, Volume: 12 Issue: 1-2, 135 - 141, 28.12.2018

Abstract

Bu makalede, Eleştirel Söylem Analizi eğitiminin önemi ve aynı
konuyu hem İngilizce hem de Fransızca olarak ele almanın zorlukları
incelenmektedir. ABD Başkanı Donald Trump’ın ve Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel
Macron’un açılış konuşmalarının karşılaştırmalı bir incelemesinin ardından,
ortak bir eleştirel yaklaşım bulma gerekliliği doğmuştur. Söylem analizi, öğrencileri
sosyal açıdan önemi bulunan metinlerin incelenmesine yönlendirirken; bu araştırma
öğrencilerin iki konuşmanın karşılaştırmalı analizinden ortaya çıkan sosyal
etkileşim, bağlam bağlılığı, bağlamsal anlam ve manipülasyon çalışmaları ile
ilgilenir. Bu makalede, öğrencilerin Van Dijk’in teorilerine göre farklı
manipülasyon türlerinin araştırmasında kullandıkları imalar ve sosyal
ilişkilerin kurulmasında ve yorumlanmasında pratik becerilerin kazanılması için
sosyal hayatta dilin sembolik işlevini nasıl anladıkları incelenmektedir. 

References

  • Dijk, Teun A., van. “Discourse and Manipulation”, Discourse & Society, vol. 17, no. 2, 2006, pp. 359-383. Dijk , Teun A., van, Discourse as Structure and Process, edited by Teun A. Van Dijk, SAGE Publications, 1997. Fairclough, Norman, Discourse and Social Change, Polity Press, 1992. Fairclough, Norman, Language and Power, Longman, 1996.

Teaching Critical Discourse Analysis in English and French

Year 2018, Volume: 12 Issue: 1-2, 135 - 141, 28.12.2018

Abstract

The present paper
studies the importance of teaching Critical Discourse Analysis, and the
challenges of teaching the same subject both in English and in French.
Following the proposal of a comparative analysis of the US President’s, Donald
Trump, as well as the French President’s, Emmanuel Macron, inauguration
speeches, the need to find a common critical approach is compulsory. As
discourse analysis draws students to the investigation of socially-situated
texts, the research focuses on the students’ engagement in the study of social
interaction, context dependency, meaning in context and manipulation which
derives from the comparative analysis of the two speeches. The present paper
observes the students’ implication in the investigation of different types of
manipulation, according to Van Dijk’s theories, as well as their understanding
of the symbolic function of language in social life so as to acquire practical
skills in the construction and interpretation of social relationships. 

References

  • Dijk, Teun A., van. “Discourse and Manipulation”, Discourse & Society, vol. 17, no. 2, 2006, pp. 359-383. Dijk , Teun A., van, Discourse as Structure and Process, edited by Teun A. Van Dijk, SAGE Publications, 1997. Fairclough, Norman, Discourse and Social Change, Polity Press, 1992. Fairclough, Norman, Language and Power, Longman, 1996.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Alexandra Moraru This is me

Publication Date December 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 12 Issue: 1-2

Cite

APA Moraru, A. (2018). Teaching Critical Discourse Analysis in English and French. Cankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, 12(1-2), 135-141.

Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
Genel Yayın Yönetmeni, Öğretmenler Caddesi No.14, 06530, Balgat, Ankara.
İletişim | Communication: e-mail: mkirca@gmail.com | mkirca@cankaya.edu.tr
Website: http://cujhss.cankaya.edu.tr/about-the-journal/
Basım | Printed and bound by Teknoart Digital Ofset Reklamcılık Matbaacılık İth. İhr.
San. ve Tic. Ltd. Şti. Cevizlidere Mahallesi 1288 Sokak No.1/1 Çankaya, Ankara, Turkey
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences Dergisi ulusal ve uluslararası
araştırma ve derleme makalelerini yayımlayan uluslararası süreli bir yayındır. Yılda iki
kez yayımlanır (Haziran ve Aralık). Derginin yayın dili İngilizcedir.
Basım | Printed in Ankara
CUJHSS, ISSN 1309-6761
cujhss.cankaya.edu.tr