Abstract
Considering the fact that postmodern literature is an intertextual world in which the reader reinterprets the text in an ongoing process, it is evident that referring to the past, particularly ancient myths through various writing strategies is becoming highly popular. Within the framework of this understanding, Salley Vickers attracts attention with Where Three Roads Meet, where she retells the Oedipus myth, published in 2007 as part of the myth series launched by Canongate Publishing House. The author blends the ancient myth with the Oedipus complex that Freud introduced to psychoanalysis, transforming it into a masterfully constructed contemporary myth that oscillates between the fantasy world of myth and Freud's era. This study's primary aim is to examine Vickers' various narrative techniques in rewriting the ancient myth, particularly metalepsis. In this direction, the study also focuses on the author's existential, psychological, philosophical, and fantastic interpretation approaches to constructing her postmodern work. Finally, in her metaleptic version based on the one-to-one dialogue between Freud and the narrator, this study concludes that Vickers deconstructs the myth tradition and creates an illusion effect on the reader that suspends thanks to the ambiguity and multi-layeredness composed in the narrator's core and throughout the account.
Keywords: Salley Vickers, Where Three Roads Meet, Retelling, Metalepsis, Mise en abyme
Öz
Post modern edebiyatın, okurun metni sürekli yeniden yorumladığı metinlerarası bir dünya olduğu düşünüldüğünde, çeşitli yazma stratejileriyle geçmişe, özellikle de antik mitlere atıfta bulunmanın oldukça popüler hale geldiği açıktır. Bu anlayış çerçevesinde Salley Vickers, 2007 yılında Canongate Yayınevi’nin başlattığı mit serisi kapsamında yayımlanan ve Oedipus mitini yeniden anlattığı Where Three Roads Meet ile dikkat çeker. Yazar, antik miti Freud'un psikanalize kazandırdığı Oedipus kompleksiyle harmanlayarak, mitin fantezi dünyası ile Freud'un dönemi arasında gidip gelen, ustalıkla kurgulanmış çağdaş bir mite dönüştürür. Bu çalışmanın temel amacı, Vickers'ın başta metalepsis olmak üzere antik miti yeniden yazarken kullandığı çeşitli anlatı tekniklerini incelemektir. Bu doğrultuda çalışma, yazarın post modern eserini inşa ederken kullandığı varoluşsal, psikolojik, felsefi ve fantastik yorumlama yaklaşımlarına da odaklanmaktadır. Son olarak, Freud ve anlatıcı arasındaki birebir diyaloğa dayanan metaleptik versiyonunda, Vickers'ın mit geleneğini yapı bozuma uğrattığı ve anlatıcının merkezinde ve anlatının genelinde oluşturduğu belirsizlik ve çok katmanlılık sayesinde okuyucu askıya alan bir illüzyon etkisi yarattığı sonucuna varılmıştır.
Keywords: Salley Vickers, Where Three Roads Meet, Yeniden anlatım, Metalepsis, Mise en abyme
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Literary Theory |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 17 Issue: 2 |
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
Genel Yayın Yönetmeni, Öğretmenler Caddesi No.14, 06530, Balgat, Ankara.
İletişim | Communication: e-mail: mkirca@gmail.com | mkirca@cankaya.edu.tr
Website: http://cujhss.cankaya.edu.tr/about-the-journal/
Basım | Printed and bound by Teknoart Digital Ofset Reklamcılık Matbaacılık İth. İhr.
San. ve Tic. Ltd. Şti. Cevizlidere Mahallesi 1288 Sokak No.1/1 Çankaya, Ankara, Turkey
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences Dergisi ulusal ve uluslararası
araştırma ve derleme makalelerini yayımlayan uluslararası süreli bir yayındır. Yılda iki
kez yayımlanır (Haziran ve Aralık). Derginin yayın dili İngilizcedir.
Basım | Printed in Ankara
CUJHSS, ISSN 1309-6761
cujhss.cankaya.edu.tr