Jane Austen’ın yazıları ve Naiplik (Regency) döneminin tarihsel bağlamının büyüsü o kadar çekicidir ki 21. yüzyılda bile Austen metinleri ve içerikleri uyarlamalar yoluyla üretilmeye devam etmektedir. Austen-vari Naipliğin yeniden ziyaret edilmesi olarak işlev gören bu uyarlamalar, bizim bakışlarımızla görsel bir gezintiye çıktığımız ve nostaljik duygularla özlediğimiz Austen dönemini görsel alanlar olarak sunmaktadırlar. Zamanının keskin bir gözlemcisi ve sosyal eleştirmeni olan Austen, kültürel mirasta öyle bir yere sahiptir ki, eserleri Endüstri Devrimi sonrasında kaybedilmiş olan mükemmellik ve masumluk gibi özlenen eğilimlerin hatırlatıldığı araçlar olmuş olan İngilizliğin sembolü haline gelen bir yazar olmuştur. Bu uyarlamalarda, romans türünün de yansıması ile Austen-vari Naiplik döneminin uzak alanı, geçmiş ve şimdinin kendiliğinden aynı anda var olduğu bir “heterotopya” haline gelmiştir. Bu makalede, Dan Zeff’in yönettiği, Austen’da Kaybolan (Lost in Austen) (2008), adlı ITV mini serisini Naiplik ve güncel dönemi öyle bir yöntemle kıyasladığını, ki böylece daha sonra gelen 21. yüzyıl uyarlamalarının postmodern bir nostaljik his uyandıran neo-Austenvari aşamasına evrilmesine yol açan güncel dönem uyarlama örneklerinden olduğunu öne sürmekteyim.
The charm of Jane Austen’s writing and the historical context of the Regency era are so appealing that even in the 21st century, Austen texts and contents have continued to be produced through adaptations. These adaptations that function as re-visitings of the Austenian Regency have presented visual realms where we voyeuristically gaze and miss the Austenian past with nostalgic feelings. Austen, as a keen observer and social critic of her time, occupies such a place at the heart of the cultural heritage that she has become the symbol of Englishness whose works are the tools to remind longed notions of perfection and innocence lost after the Industrial Revolution. With the reflection of the romance plot, in these adaptations, the remote space of the Austenian Regency has become a “heterotopia” where past and present coexist simultaneously. In this article, I assert that the ITV mini-series Lost in Austen (2008), directed by Dan Zeff as an example of current adaptations, compares the Regency and the contemporary in such a way that it leads the forthcoming 21st-century adaptations to evolve into neo-Austenian phase that evokes a postmodern sense of nostalgia.
This study has been supported with a postdoctoral grant by The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TUBİTAK).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 31, 2024 |
Acceptance Date | April 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 18 Issue: 1 |
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
Genel Yayın Yönetmeni, Öğretmenler Caddesi No.14, 06530, Balgat, Ankara.
İletişim | Communication: e-mail: mkirca@gmail.com | mkirca@cankaya.edu.tr
Website: http://cujhss.cankaya.edu.tr/about-the-journal/
Basım | Printed and bound by Teknoart Digital Ofset Reklamcılık Matbaacılık İth. İhr.
San. ve Tic. Ltd. Şti. Cevizlidere Mahallesi 1288 Sokak No.1/1 Çankaya, Ankara, Turkey
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences Dergisi ulusal ve uluslararası
araştırma ve derleme makalelerini yayımlayan uluslararası süreli bir yayındır. Yılda iki
kez yayımlanır (Haziran ve Aralık). Derginin yayın dili İngilizcedir.
Basım | Printed in Ankara
CUJHSS, ISSN 1309-6761
cujhss.cankaya.edu.tr