Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 10 - 13, 31.12.2024

Abstract

çeşitli önlemlerin alınması ve bu konuda gençlerimizin bilinçlendirmesini
gerektirmektedir. Üniversiteye başlayan gençlerin
(18-25 yaş grubu) bu konularda eğitilmesi ve madde kullanımı
farkındalık düzeylerinin belirlenerek gerekirse eğitilmeleri önem
arz etmektedir. Bu nedenlerle araştırmanın amacı üniversite
öğrencilerinin madde kullanımı farkındalık düzeylerini güçlendirmektir.
Bu kapsamda ön-son testli deney ve kontrol gruplu
deneysel tasarımla yapılan araştırma altı hafta sürmüştür. Üniversite
Öğrencilerinin Madde Kullanımına Yönelik Farkındalık
Düzeylerinin Belirlenmesi ölçeği kullanılarak toplanan veriler
SPSS paket programı yardımıyla T-testi uygulanarak analiz edilmiştir.
Elde edilen verilere göre; üniversite öğrencilerinin madde
kullanımına yönelik farkındalık düzeylerinin güçlendirilmesi
için uygulanan “Bağımlılık Farkındalık Programının” deney grubu
üzerinde olumlu sonuçlar oluşturduğu söylenebilir. Bağımlılık
farkındalık programı gibi madde bağımlılığı farkındalığını
güçlendiren programların gençlere verilmesi önerilmektedir.

References

  • 1. Erdem, G., Eke, C. Y., Ögel, K., & Taner, S. Lise öğrencilerinde arkadaş özellikleri ve madde kullanımı. Journal of Dependence, (2006), 7, 111-116.
  • 2. Karaçam, Ö., & Totan, T. Ege Üniversitesi öğrencileri arasında bağımlılık yapıcı madde kullanımının çok boyutlu ölçekleme yöntemiyle incelenmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, (2014), 15, 116-123.
  • 3. Gülen, S. & Doğan, U. Determining the effect of the addiction awareness program on substance addiction awareness and tendency to use substances levels. Journal of Substance Use, (2024), https://doi.org/10.1 080/14659891.2023.2221340
  • 4. Doğan, Y. B. Madde kullanımı ve bağımlılığı. Aile ve Toplum, (2001), 4(1), 79-87.
  • 5. Doğan, U., Gülen, S., & Çelik, F. Examining the relationship between the internet addiction levels of licensed athletes and their mental toughness in sports. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, (2022), 9(3), 303-310.
  • 6. Ögel, K. Madde Kullanım Bozuklukları Epidemiyolojisi. Turkiye Klinikleri, (2005), 1(47), 61-64.
  • 7. Yıldız, Z. & Sel, A. Developing a scale to determine university students’ awareness level of substance use. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2021), 10(1), 44- 57.
  • 8. Mehel Tutuk, S. P. Madde kullanım bozukluğu olan bireylerde farkındalık temelli psikoeğitimin içselleştirilmiş damgalanma ve madde kullanma eğilimine etkisi [ Doktora Tezi], (2021), Inonu University
  • 9. Kılıç, M., & Uzunçakmak, T. Substance use tendency level and risk factors in university students. Bozok Medical Journal, 10(open in a new window) (3(open in a new window)), (2020), 1–5. https://doi. org/10.16919/bozoktip.704928
  • 10. Shrestha, S., Velayudhan, B., Shashidhara YN, Vani Lakshmi R, Khattri, J. B., Effectiveness of Schoolbased Substance abuse Prevention Programme (SSPP) on awareness, attitude, peer pressure, and life skills among adolescents in selected public schools of Pokhara, Nepal–A cluster randomized trial protocol. Mental Health & Prevention, (2024), 34 https://doi. org/10.1016/j.mhp.2024.200342.

Strengthening the Awareness Levels of University Students Regarding Substance Use

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 10 - 13, 31.12.2024

Abstract

The widespread use of substances in society requires various precautions
to be taken and our youth to be made aware of this
issue. It is important to educate young people (18-25 age group)
who start university on these issues and to determine their substance
use awareness levels and train them if necessary. For these
reasons, the aim of the research is to strengthen the substance
use awareness levels of university students. In this context, the
research, which was conducted with a pre-posttest experimental
and control group experimental design, lasted six weeks. The
data collected using the Determination of Awareness Levels of
University Students Towards Substance Use Scale was analyzed
by applying T-test with the help of SPSS package program. According
to the obtained data; it can be said that the “Addiction
Awareness Program” implemented to strengthen the awareness
levels of university students towards substance use produced
positive results on the experimental group. It is recommended
that programs that strengthen substance abuse awareness, such
as addiction awareness programs, be provided to young people.

References

  • 1. Erdem, G., Eke, C. Y., Ögel, K., & Taner, S. Lise öğrencilerinde arkadaş özellikleri ve madde kullanımı. Journal of Dependence, (2006), 7, 111-116.
  • 2. Karaçam, Ö., & Totan, T. Ege Üniversitesi öğrencileri arasında bağımlılık yapıcı madde kullanımının çok boyutlu ölçekleme yöntemiyle incelenmesi. Anatolian Journal of Psychiatry, (2014), 15, 116-123.
  • 3. Gülen, S. & Doğan, U. Determining the effect of the addiction awareness program on substance addiction awareness and tendency to use substances levels. Journal of Substance Use, (2024), https://doi.org/10.1 080/14659891.2023.2221340
  • 4. Doğan, Y. B. Madde kullanımı ve bağımlılığı. Aile ve Toplum, (2001), 4(1), 79-87.
  • 5. Doğan, U., Gülen, S., & Çelik, F. Examining the relationship between the internet addiction levels of licensed athletes and their mental toughness in sports. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, (2022), 9(3), 303-310.
  • 6. Ögel, K. Madde Kullanım Bozuklukları Epidemiyolojisi. Turkiye Klinikleri, (2005), 1(47), 61-64.
  • 7. Yıldız, Z. & Sel, A. Developing a scale to determine university students’ awareness level of substance use. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2021), 10(1), 44- 57.
  • 8. Mehel Tutuk, S. P. Madde kullanım bozukluğu olan bireylerde farkındalık temelli psikoeğitimin içselleştirilmiş damgalanma ve madde kullanma eğilimine etkisi [ Doktora Tezi], (2021), Inonu University
  • 9. Kılıç, M., & Uzunçakmak, T. Substance use tendency level and risk factors in university students. Bozok Medical Journal, 10(open in a new window) (3(open in a new window)), (2020), 1–5. https://doi. org/10.16919/bozoktip.704928
  • 10. Shrestha, S., Velayudhan, B., Shashidhara YN, Vani Lakshmi R, Khattri, J. B., Effectiveness of Schoolbased Substance abuse Prevention Programme (SSPP) on awareness, attitude, peer pressure, and life skills among adolescents in selected public schools of Pokhara, Nepal–A cluster randomized trial protocol. Mental Health & Prevention, (2024), 34 https://doi. org/10.1016/j.mhp.2024.200342.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Subtance Abuse
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşegül Duman 0009-0002-1046-7010

Hilal Çerkezoğlu 0009-0008-6394-8794

Salih Gülen 0000-0001-5092-0495

Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 16, 2024
Acceptance Date December 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Duman, A., Çerkezoğlu, H., & Gülen, S. (2024). ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI. Current Addiction Research, 8(2), 10-13. https://doi.org/10.32739/car.2024.8.2.231
AMA Duman A, Çerkezoğlu H, Gülen S. ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI. Current Addiction Research. December 2024;8(2):10-13. doi:10.32739/car.2024.8.2.231
Chicago Duman, Ayşegül, Hilal Çerkezoğlu, and Salih Gülen. “ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI”. Current Addiction Research 8, no. 2 (December 2024): 10-13. https://doi.org/10.32739/car.2024.8.2.231.
EndNote Duman A, Çerkezoğlu H, Gülen S (December 1, 2024) ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI. Current Addiction Research 8 2 10–13.
IEEE A. Duman, H. Çerkezoğlu, and S. Gülen, “ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI”, Current Addiction Research, vol. 8, no. 2, pp. 10–13, 2024, doi: 10.32739/car.2024.8.2.231.
ISNAD Duman, Ayşegül et al. “ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI”. Current Addiction Research 8/2 (December 2024), 10-13. https://doi.org/10.32739/car.2024.8.2.231.
JAMA Duman A, Çerkezoğlu H, Gülen S. ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI. Current Addiction Research. 2024;8:10–13.
MLA Duman, Ayşegül et al. “ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI”. Current Addiction Research, vol. 8, no. 2, 2024, pp. 10-13, doi:10.32739/car.2024.8.2.231.
Vancouver Duman A, Çerkezoğlu H, Gülen S. ÜNIVERSITE ÖĞRENCILERININ MADDE KULLANIMINA YÖNELIK FARKINDALIK DÜZEYLERININ GÜÇLENDIRILMESI. Current Addiction Research. 2024;8(2):10-3.