With globalization and developments in communication
technologies, there are newly-arising needs and expectations from the sector of
Call Services. In order to meet these expectations, it is vital to analyze the
education curriculums and to transfer innovative practices to the sector.
Within this framework, the aim of this study is to analyze the curriculums of
Departments of Call Center Services in universities located in Turkey by
revealing the courses which the universities need to focus on in order to provide
the qualified individuals demanded by the sector. 19 universities whose
curriculums are obtained among 24 universities in Turkey which have “The
Program of Call Center Services” are analyzed to the extent whether they have
the identified field courses in their curriculums. “Survey Research” which is a
method for both quantitative and qualitative research is used within the
framework of the study and the acquired data is analyzed via Statistical
Package for the Social Sciences (SPSS). Descriptive statistics methods of
frequency (f) and percentage (%) are used in the phase of data evaluation. As a
consequence of the acquired results, it is observed that there are
inconsistencies in relationships between the curriculums of the programs of
call center and sectoral expectations. It can be said, as a result of this
observation, that the education level is inadequate in terms of providing
qualifications which will meet the sectoral expectations to the students.
Call Center Sectoral Training Communication Education Analysis of Curriculum
Küreselleşme ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ile
birlikte Çağrı Hizmetleri sektörünün birçok yeni ihtiyacı ve beklentisi ortaya
çıkmaktadır. Bu beklentilere cevap verebilmek için eğitim müfredatlarının
incelenmesi ve yenilikçi uygulamaların sektöre transfer edilmesi oldukça
önemlidir. Bu kapsamda çalışmanın amacı; Türkiye’de bulunan üniversitelerdeki Çağrı
Merkezi Bölümlerinin sektörün bireylerde aradığı nitelikleri sağlamaları
hususunda hangi alan derslerine ağırlık vermeleri gerektiğini ortaya çıkararak,
çağrı merkezi hizmetleri programı müfredatlarını analiz etmektir. Türkiye’de
“Çağrı Merkezi Hizmetleri Programı” bulunan 24 üniversiteden, müfredatlarına
ulaşılabilen 19 üniversite, belirlenen alan derslerinin bulunma ve bulunmama
durumlarına göre incelenmiştir. Araştırma kapsamında nicel araştırma
metotlarından “tarama yöntemi - anlık tarama yöntemi” kullanılarak, elde edilen
veriler Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programında analiz edilmiştir.
Verilerin değerlendirilmesi aşamasında ise, frekans (f) yüzde (%) tanımlayıcı
istatistik yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar neticesinde çağrı merkezi
program müfredatları ile sektörel beklentiler arasındaki ilişkilerde
tutarsızlıklar olduğu gözlemlenmiştir. Bu gözlem neticesinde eğitim kademesinin
sektörel beklentileri karşılayacak nitelikleri öğrencilere kazandırma
noktasında yetersiz kaldıkları söylenebilir.
Çağrı Merkezi Sektörel Eğitim İletişim Eğitimi Müfredat Analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4 |