The aim of this article is
to examine the related research literature conducted on the relationship
between parental involvement in education and children’s academic achievement. Researchers
have suggested that parental involvement influences the academic performance of
students at kindergarten, primary school, secondary school as well as high
school. Parental involvement is defined in terms of various factors such as
discipline or the process of socializing and parenting children in the
household, parental aspirations and expectations for children’s education and
academic achievement, communication, discussions about school, and participation
in school activities. Parents discuss school activities with children,
monitor, check and help with their homework, communicate with teachers, attend
school functions and parent-teacher conferences in order to ensure better
academic performance of their children. They
expect and aspire for their children to have higher rates of educational
attainment and higher academic achievement. These
educational expectations and aspirations of parents are positively associated
with academic achievement of children.
Bu
makalenin amacı, anne-babanın eğitime ilgisi ile çocukların akademik başarısı
arasındaki ilişki üzerine yapılmış araştırma literatürünü incelemektir. Araştırmacılar,
anne-baba ilgisinin hem anaokulu, ilkokul, ortaokul hem lise öğrencilerinin
akademik performansını etkilediğini ileri sürmektedir. Anne-baba ilgisi, evde
çocukları sosyalleştirme ve yetiştirme süreci ya da disiplin, anne-babaların
çocuklarının eğitimi ve akademik başarısı için istekleri ve beklentileri,
okulla iletişim, okul hakkında tartışmalar ve okul etkinliklerine katılım gibi
çeşitli faktörler bakımından tanımlanmaktadır. Anne-babalar, çocuklarının daha
iyi akademik performansını sağlamak amacıyla çocukları ile okul etkinliklerini
tartışmakta, onların ev ödevini izlemekte, kontrol etmekte ve yardım etmekte,
öğretmenlerle iletişim kurmakta, okul işlerine, etkinliklerine ve
anne-baba-öğretmen toplantılarına katılmaktadır. Onlar çocuklarının daha çok
eğitimsel kazanıma ve daha yüksek akademik başarıya sahip olmalarını beklemekte
ve istemektedir. Anne-babaların bu eğitimsel beklentileri ve istekleri,
çocukların akademik başarısı ile olumlu biçimde ilişkili olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 4 |