Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Career Expectations of University Students After Graduation: An Example of Ayvacık Vocational School

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 113 - 136, 28.06.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.872237

Öz

This study is based on the evaluation of post-graduation expectations of students studying at vocational colleges, which are most affected by the changing world. In this context, the 15-question vocational expectation scale developed by Tuncer in order to measure the post-graduation professional expectation levels of the students studying in different programs of Ayvacık Vocational School was applied to 202 students. Regarding this scale, factor analysis was performed and a two-factor structure was decided. According to the results of the analysis, the career expectations of vocational school students after graduation differ significantly according to their department and the proximity of their graduation. Accordingly, it was found that the career expectation levels of the students studying in the first year were higher compared to the students in the second year and the career expectations of the Sports Management program students were higher than the students of the Banking and Insurance program.

Kaynakça

  • Atik, G. ve Yalçın, İ. (2010). Counselingneeds of educational, sciencesstudents at the Ankara University. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 2, 1520-1526.
  • Baldıran, Ş. ve Şimşek, E. (2018). Meslek Yüksekokulundan Mezun Kadınların Okul Başarı Durumları İle Mezuniyet Sonrası Çalışma Durumlarının Karşılaştırılması: Amasya Meslek Yüksekokulu Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt.2, Sayı.4, ss.41-56
  • Chircu, S. (2013). Careercounselingneedsforstudents – a comparativestudy. Procedia – Socialand Behavioral Sciences, 127, 549 – 553.
  • Çakır, M., A. (2007). Mesleki Rehberlik. (Ed: Alim Kaya). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dicleli, Z. ve Çetinbakış, M. (2004). Harvard Business Review Kariyer Yönetimi, Çeviri Kitabı. Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası, BZD Yayın, Acar Matbaacılık, İstanbul.
  • Dörtyol, B. G. (2017). Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası ile İlgili Düşünceleri, Kariyer Seçimleri ve Etkileyen Faktörler, Tıp Eğitimi Dünyası, Eylül-Aralık 2017, Sayı 50, ss. 12-21.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi. Beta Basım A.Ş. 5. Baskı. İstanbul. Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Fidan, T., Fidan, İ. Ö. ve Öztürk H. (2018). Meslek Yüksekokulu Öğrenci ve Mezunlarının Kariyer Seçimlerine Etki Eden Faktörler ile Kariyer Beklentileri: Öz Yeterliğin Aracı Rolü, Yükseköğretim Dergisi, 8(3):249–263.
  • Gerçek, M. (2018). Mesleki Kaygı ve Kariyer Uyumluluğu Arasındaki İlişkiler: Öğretmen Adayları Açısından Bir İnceleme, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 20 Sayı 2 (297-312).
  • Greenhaus, J.H. (1987). Career Management. Dryden Press, New York,
  • Günay, İ. ve Akıncı, Z. (2017). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.9, Sayı.20, ss. 1-19.
  • İçerli, L., ve Arsu, Ş. U. (2019). Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kariyer Değerleri Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, Yıl:2019, 4(8):21-45.
  • Ilgar, E. A. ve Cihan, B. B. (2019). Spor Yöneticiliği Programlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Sektörel Beklenti, Mesleki Belirsizlik ve Gelecek Kaygılarının İncelenmesi: Fenomonolojik Bir Çözümleme, Spor Eğitim Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, 81-92.
  • Karataş, A. ve Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma ihtiyaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 250-265.
  • Kılıç, Ö., U. (2018). Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Düzeylerini Etkileyen Değişkenler, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 250-275
  • Kılınç, Y. ve Ateş, M. (2014). Coğrafya Lisans Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Kariyer Planlarına İlişkin Görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 29, S. 434-449
  • Köroğlu, Özlem. (2014). Meslek Seçimi İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Belirlemesi: Turizm Rehberliği Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2014, C.19, S.2, s.137-157
  • Kuzgun, Y. (2009). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Nowakowski, C. (2002). Careerplanningneeds of students (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Western Michigan University, USA. AĞUSTOS 2020 tarihinde https://scholarworks.wmich.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2298&context=dissertations adresinden erişildi.
  • Owen, F., K. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Gelişim İhtiyaçları. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, Cilt 32, Sayı 2, s.28-39.
  • Özden, Cemil. (2008). Kariyer Planlaması ve Yönetimi. Ödül Yayınları, İstanbul
  • Öztemel, Kemal. (2012). Kariyer Kararsızlığı ile Mesleki Karar Verme Öz Yetkinlik ve Kontrol Odağı Arasındaki İlişkiler. GEFAD / GUJGEF 32 (2): 459-477
  • Serdar, A., Baştürk, Ş., Arabacı, Ö. ve Baştaymaz, T. (2013). Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Riski, Kariyer Beklentileri ve Siyasal Marjinalleşme. Sosyal Siyaset Konferansları / Journal of SocialPolicyConferences, Sayı:64-65 – 2013/1-2, 1-34.
  • Sevimli, F. ve İşcan, Ö.,F. (2005). Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu. Ege Akademik Bakış Dergisi, 5(1), 55-64.
  • Süer, E., Baklaci, H. F. ve Kocaer E. (2017). Para Tutumunun Kariyer Hedefleri Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt 17, Sayı 4, ss. 527-537.
  • Tuncer, Murat (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of Turkish of Turkic, V.6/2, p.935-948.
  • Yerin, G. O., Owen, D.W., Tanrikulu, İ., Dolunay, C. F. ve Büyükgöze, K. A. (2016). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin kariyer gelişimi ihtiyaçlarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(1), 178-193.
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya. Pegem Akademi, Ankara.

Üniversite Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Kariyer Beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 2, 113 - 136, 28.06.2021
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.872237

Öz

Bu çalışmada iş hayatına meslek elemanı yetiştiren ve bu nedenle değişen dünyadan en çok etkilenen meslek yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin mezuniyet sonrası beklentilerinin değerlendirilmesi esas alınmıştır. Bu kapsamda Ayvacık Meslek Yüksekokulu’nun farklı programlarında öğrenim gören öğrencilerin mezuniyet sonrası mesleki beklenti düzeylerini ölçmek amacıyla Tuncer tarafından geliştirilen 15 soruluk mesleki beklenti ölçeği 202 öğrenciye uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre Meslek yüksekokulu öğrencilerinin mezuniyet sonrası kariyer beklentileri okudukları sınıfa ve bölüme göre anlamlı farklılık göstermektedir. Buna göre 1. Sınıf da okuyan öğrencilerin 2. sınıf da okuyanlara kıyasla kariyer beklenti düzeylerinin daha yüksek olduğu ve Spor Yönetimi programı öğrencilerinin kariyer beklentilerinin Bankacılık ve Sigortacılık programı öğrencilerine göre daha yüksek olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Atik, G. ve Yalçın, İ. (2010). Counselingneeds of educational, sciencesstudents at the Ankara University. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 2, 1520-1526.
  • Baldıran, Ş. ve Şimşek, E. (2018). Meslek Yüksekokulundan Mezun Kadınların Okul Başarı Durumları İle Mezuniyet Sonrası Çalışma Durumlarının Karşılaştırılması: Amasya Meslek Yüksekokulu Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt.2, Sayı.4, ss.41-56
  • Chircu, S. (2013). Careercounselingneedsforstudents – a comparativestudy. Procedia – Socialand Behavioral Sciences, 127, 549 – 553.
  • Çakır, M., A. (2007). Mesleki Rehberlik. (Ed: Alim Kaya). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dicleli, Z. ve Çetinbakış, M. (2004). Harvard Business Review Kariyer Yönetimi, Çeviri Kitabı. Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası, BZD Yayın, Acar Matbaacılık, İstanbul.
  • Dörtyol, B. G. (2017). Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası ile İlgili Düşünceleri, Kariyer Seçimleri ve Etkileyen Faktörler, Tıp Eğitimi Dünyası, Eylül-Aralık 2017, Sayı 50, ss. 12-21.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi. Beta Basım A.Ş. 5. Baskı. İstanbul. Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Fidan, T., Fidan, İ. Ö. ve Öztürk H. (2018). Meslek Yüksekokulu Öğrenci ve Mezunlarının Kariyer Seçimlerine Etki Eden Faktörler ile Kariyer Beklentileri: Öz Yeterliğin Aracı Rolü, Yükseköğretim Dergisi, 8(3):249–263.
  • Gerçek, M. (2018). Mesleki Kaygı ve Kariyer Uyumluluğu Arasındaki İlişkiler: Öğretmen Adayları Açısından Bir İnceleme, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 20 Sayı 2 (297-312).
  • Greenhaus, J.H. (1987). Career Management. Dryden Press, New York,
  • Günay, İ. ve Akıncı, Z. (2017). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.9, Sayı.20, ss. 1-19.
  • İçerli, L., ve Arsu, Ş. U. (2019). Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kariyer Değerleri Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, Yıl:2019, 4(8):21-45.
  • Ilgar, E. A. ve Cihan, B. B. (2019). Spor Yöneticiliği Programlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Sektörel Beklenti, Mesleki Belirsizlik ve Gelecek Kaygılarının İncelenmesi: Fenomonolojik Bir Çözümleme, Spor Eğitim Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, 81-92.
  • Karataş, A. ve Gizir, C. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik danışma ihtiyaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 250-265.
  • Kılıç, Ö., U. (2018). Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Düzeylerini Etkileyen Değişkenler, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 250-275
  • Kılınç, Y. ve Ateş, M. (2014). Coğrafya Lisans Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Kariyer Planlarına İlişkin Görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 29, S. 434-449
  • Köroğlu, Özlem. (2014). Meslek Seçimi İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Belirlemesi: Turizm Rehberliği Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2014, C.19, S.2, s.137-157
  • Kuzgun, Y. (2009). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Nowakowski, C. (2002). Careerplanningneeds of students (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Western Michigan University, USA. AĞUSTOS 2020 tarihinde https://scholarworks.wmich.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2298&context=dissertations adresinden erişildi.
  • Owen, F., K. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Gelişim İhtiyaçları. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, Cilt 32, Sayı 2, s.28-39.
  • Özden, Cemil. (2008). Kariyer Planlaması ve Yönetimi. Ödül Yayınları, İstanbul
  • Öztemel, Kemal. (2012). Kariyer Kararsızlığı ile Mesleki Karar Verme Öz Yetkinlik ve Kontrol Odağı Arasındaki İlişkiler. GEFAD / GUJGEF 32 (2): 459-477
  • Serdar, A., Baştürk, Ş., Arabacı, Ö. ve Baştaymaz, T. (2013). Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik Riski, Kariyer Beklentileri ve Siyasal Marjinalleşme. Sosyal Siyaset Konferansları / Journal of SocialPolicyConferences, Sayı:64-65 – 2013/1-2, 1-34.
  • Sevimli, F. ve İşcan, Ö.,F. (2005). Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu. Ege Akademik Bakış Dergisi, 5(1), 55-64.
  • Süer, E., Baklaci, H. F. ve Kocaer E. (2017). Para Tutumunun Kariyer Hedefleri Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt 17, Sayı 4, ss. 527-537.
  • Tuncer, Murat (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of Turkish of Turkic, V.6/2, p.935-948.
  • Yerin, G. O., Owen, D.W., Tanrikulu, İ., Dolunay, C. F. ve Büyükgöze, K. A. (2016). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin kariyer gelişimi ihtiyaçlarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(1), 178-193.
  • Yeşilyaprak, B. (2018). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya. Pegem Akademi, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Karadeniz 0000-0002-5609-5171

Çiğdem Özkan 0000-0002-9823-4117

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karadeniz, Y., & Özkan, Ç. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Kariyer Beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 113-136. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.872237