In this study, the effects of the iron and steel sector on the export figures of the shipbuilding industry are investigated in terms of production with international indicator indices and foreign trade
with export data on steel production processes. With the two models established in the study, calculations were made with panel data analysis methods for thirteen leading countries in both iron
and steel and shipbuilding industries using annual series for the period 2003-2019. In the study, it was found that there is a positive and significant relationship between the exports of the ship and
yacht building industry, the share of natural resource rent in GDP and steel production variables. In addition, in the second model, which was established to determine the trade relations regarding the main raw materials, it was concluded that there is a significant and positive relationship between ship and yacht building industry exports and scrap material and iron ore imports. Since the shipbuilding and iron and steel industries are among the sectors that are primarily affected by the global climate crisis enforcement, it is among the policy recommendations of the study that both industries should adopt policies that take into account IMO and climate regulations and focus on activities to meet low-cost raw material needs.
Bu çalışmada gemi inşa sanayi ihracatı rakamlarına demir çelik sektörünün etkileri uluslararası indikatör endeksleriyle üretim; çelik üretim proseslerine ilişkin ihracat verileriyle de dış ticaret özelinde araştırılmıştır. Çalışmada kurulan iki model ile 2003-2019 dönemine ilişkin yıllık seriler kullanılarak hem demir çelik hem de gemi inşa endüstrilerinde lider olan on üç ülke özelinde panel veri analizi yöntemleriyle hesaplamalar yapılmıştır. Çalışmada, gemi ve yat inşa sanayi ihracatı ile doğal kaynak rantının GSYİH içerisindeki payı ve çelik üretimi değişkenleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte ana hammaddelere ilişkin ticarî ilişkilerin belirlenmesine yönelik kurulan ikinci modelde gemi ve yat inşa sanayi ihracatı ile hurda malzeme ve demir cevheri ithalatları arasında da anlamlı ve pozitif ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Gemi inşa sanayi ve demir çelik endüstrilerinin küresel iklim krizi yaptırımlarından öncelikli olarak etkilenen sektörler arasında yer almaları nedeniyle her iki endüstrinin de IMO ve iklim regülasyonlarını dikkate alan politikaları benimsemeleri ve düşük maliyetli hammadde ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik faaliyetlere ağırlık vermeleri çalışmanın politika önerileri arasında yer almaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Panel Veri Analizi , Kalkınma Ekonomisi - Makro, Makro İktisat (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 2 |