The Little Prince book is a book that is read and interested by many people from children to adults. It is currently recommended by teachers and taught to students in schools. Exploring and examining the reflections of this globally influential resource in Turkey constitutes the starting point of this research. In this context, the aim of the research is to examine the book The Little Prince in line with the opinions of different age groups. This research was designed according to the case study, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 18 students in total, six students from secondary school, high school and university level in Siirt. Research data were collected with a semi-structured interview form prepared by the researchers. The obtained data were analyzed with content analysis technique in Maxqda qualitative analysis program. Findings of the research; consists of the opinions of secondary school, high school and university students about the book The Little Prince and the comparison of the opinions of the students in all three groups. In the context of research findings; It has been concluded that The Little Prince book addresses all levels, is appropriate in terms of teaching values, and reflects both adults from the perspective of children and children from the perspective of adults in terms of content.
Küçük Prens kitabı, farklı yaş grupları tarafından ilgi duyulan, okunan bir eserdir. Halihazırda okullarda da öğretmenler tarafından tavsiye edilerek öğrencilere okutulmaktadır. Küresel ölçekte etkili olan bu kaynağın Türkiye’deki yansımalarını keşfetmek ve irdelemek bu araştırmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı, Küçük Prens kitabını farklı yaş gruplarının görüşleri doğrultusunda incelemek şeklinde belirlenmiştir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Siirt ilindeki ortaokul, lise ve üniversite düzeyinden altışar öğrenci olmak üzere toplamda 18 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, Maxqda nitel analiz programında içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları; ortaokul, lise ve üniversite düzeyindeki öğrencilerin Küçük Prens kitabına yönelik görüşlerinden ve her üç gruptaki öğrencilerin görüşlerinin karşılaştırılmasından oluşmaktadır. Araştırma bulguları bağlamında; Küçük Prens kitabının her düzeye hitap ettiği, değerler öğretimi bakımından uygun olduğu ve içerik bakımından hem çocukların bakış açısıyla yetişkinleri hem de yetişkinlerin bakış açısıyla çocukları yansıttığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Children's Literature |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2023 |
Acceptance Date | May 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |