Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerin okul ortamında karşılaştığı istenmeyen öğrenci davranışlarının neler
olduğu, bu davranışları önleme yöntemleri ve istenmeyen öğrenci davranışları ile başa çıkmada kendilerini ne
derecede yeterli hissettiklerini belirlemektir. Araştırmada olgu bilim deseni yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma
yönteminin kullanıldığı bu araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği ile
kamu okullarında görev yapan 30 okul yöneticisinden elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022
eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili sınırları içerisinde kamu okullarında görev yapan okul yöneticileri
oluşturmaktadır. Elde edilen bu verilerin analizinde ise betimsel analizi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin
sunumunda katılımcılara verilen kodlardan yararlanılmış ve bazı görüşlerden doğrudan alıntılar yapılarak
yorumlar desteklenmiştir.
Çalışma sonucunda okul yöneticileri okul ortamında en sık karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları
arasında; sınıf kurallarına uymama, küfürlü konuşma, yüksek sesle konuşma, okul malzemelerine zarar verme,
çekingenlik ve derse karşı ilgisizlik gibi istenmeyen davranışlar görülmüştür. İstenmeyen öğrenci davranışlarıyla
karşılaşan öğretmenlerin çözüm önerileri ise; ceza ve ödül verme, uyarma, görmemezlikten gelme, öğrencilere
daha samimi davranma, öğrencileri etkinliklerle kaynaştırma, rehberlik servisine yönlendirme, sorumluluk verme,
oyun oynatma şeklinde olduğu görülmektedir. Okul yöneticilerin yarısına yakını istenmeyen öğrenci davranışları
ile başa çıkabilmek için kendi becerilerinin çok yeterli olmadığına inanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 4 |
Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).