Ali Emiri Efendi, one of the most important figures who grew up in the last periods of the Ottoman Empire (1857-1924), was born in Diyarbakır (1857) as the last child of a cultured family. In addition to being a poet, Ali Emiri Efendi is known for his qualifications as a good literary historian, librarian and journalist. He used the pseudonym “Emîrî” in his poems, like his grandfather Mehmet Emiri, who was busy with poetry when he was just a child, is a divan owner. When his divan is examined, it is understood that the poet comes from a very cultured family, closely interested in literature, on both his mother and father’s side. When it comes to divan poets from Diyarbakır, one of the first names that comes to mind is Ali Emiri Efendi. The poet, who started his journey of wisdom from Diyarbakır, learned Arabic and Persian by taking lessons from various teachers during this journey. Ali Emiri Efendi, who adhered to the tradition of classical Turkish poetry, used Sufi terms quite widely in his divan. When his divan is examined, it is understood that he is familiar with Sufism culture and is not far from the Sufi tradition. In his later writings, he speaks of Sufi figures with reverence and respect.In this study, the Sufi terms used by Ali Emiri Efendi in his poems and the Sufi features reflected in the artist’s poems in this context will be examined.
Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde (1857-1924) yetişmiş en önemli şahsiyetlerden biri olan Ali Emîrî Efendi Diyarbakır’da (1857) tarihinde kültürlü bir ailenin son çocuğu olarak dünyaya gelmiştir. Ali Emîrî Efendi şair olmasının yanında iyi bir edebiyat tarihçisi, kütüphaneci ve gazeteci vasıflarıyla tanınmaktadır. Şiirlerinde dedesi Mehmet Emîrî gibi kendisi de “Emîrî” mahlasını kullanmıştır. Daha çocuk denilebilecek yaşlarda şiirle meşgul olan Ali Emîrî Efendi bir divan sahibidir. Divân’ı incelendiğinde şairin anne ve baba tarafından oldukça kültürlü ve edebiyatla yakından ilgilenen bir aileden geldiği anlaşılmaktadır. Diyarbakırlı Divân sahibi şairler söz konusu olduğunda ilk akla gelen isimlerden biri Ali Emîrî Efendi’dir. İrfan yolculuğuna Diyarbakır’dan başlayan şair bu yolculuk sürecinde çeşitli müderrislerden dersler alarak Arapça ve Farsça öğrendi. Klasik Türk şiiri geleneğine bağlı kalan Ali Emîrî Efendi, Divânı’nda tasavvufî terimleri oldukça yaygın kullanmıştır. Divânı incelendiğinde kendisinin tasavvuf kültürüne âşinâ olduğu ve tasavvuf geleneğine uzak biri olmadığı anlaşılmaktadır. Daha sonra yazmış olduğu yazılarında da tasavvuf ehli olan şahsiyetlerden hürmet ve saygıyla bahsetmektedir. Bu çalışmada Ali Emîrî Efendi’nin şiirlerinde yer vermiş olduğu tasavvufî terimler ve sanatkârın bu bağlamda şiirlerine yansıyan tasavvufî özellikler incelenecektir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Islamic Literature |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 28, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | January 22, 2025 |
| Acceptance Date | April 21, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 10 |
Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).