According to the Qur’an, humanity was created from a single mother and father, and over time, it was divided into tribes, forming a social structure. This social structure aims to facilitate the mutual acquaintance, cooperation, and solidarity among people. However, throughout history, tribal solidarity has evolved into a form of unjust tribal affiliation that prioritizes superiority over justice and fairness. In the pre-Islamic Arab society, this understanding of solidarity led to a competition for tribal superiority and resulted in prolonged wars. Islam does not reject the natural human feelings of belonging, unity, and mutual support; reather, it views these emotions as a social balancing element. However, Islam considers the transformation of these feelings into the defense of injustice, animosity, and claims of superiority as a form of pre-Islamic tribalism, and it rejects this understanding. The Prophet Muhammad (PBUH), like other prophets, began his mission by addressing his own family but never regarded tribal or lineage ties as a basis for superiority, nor did he allow them to overshadow justice and fairness. In this framework, Islam transformed tribal solidarity, removing its pre-Islamic identity and grounding it in justice, brotherhood, and piety. This study examines tribal solidarity from the Qur’anic perspective, exploring how Islam has shaped this emotion and emphasizing its role in transforming this social structure.
Kur’an’a göre insanlık, tek bir anne ve babadan yaratılmış olup zamanla kabilelere ayrılarak toplumsal bir yapı kazanmıştır. Bu toplumsal yapı, insanların kaynaşmasını, yardımlaşmasını ve birbirlerini tanımasını sağlamak amacını taşır. Ancak tarihsel süreçte kabile asabiyeti, adalet ve hak duygusunun önüne geçerek haklı-haksız bir kabile asabiyetine dönüşmüştür. Cahiliye dönemi Arap toplumunda bu asabiyet anlayışı, kabileler arası üstünlük yarışını ve uzun süren savaşları beraberinde getirmiştir. İslâm, insan fıtratında var olan aidiyet, kaynaşma ve dayanışma duygusunu reddetmemekte; aksine onu sosyal bir denge unsuru olarak görmektedir. Ancak bu duygunun haksızlığı savunma, düşmanlık besleme ve üstünlük iddiasına dönüşmesini câhili asabiyet olarak nitelendirmiş ve bu anlayışı kökten reddetmiştir. Hz. Peygamber (s.a.s.), İslâm davetine diğer peygamberler gibi öncelikli olarak kendi ailesinden başlamış, ancak hiçbir zaman kabile ve soy bağlarını üstünlük sebebi görmemiş, hak ve adaletin önüne geçirmemiştir. Bu çerçevede İslâm, kabile asabiyetini, câhili hüviyetinden sıyırarak adalet, kardeşlik ve takva temeline oturtmuştur. Bu çalışmada, kabile asabiyeti, Kur’an perspektifinden ele alınarak İslâm’ın bu duyguya nasıl yön verdiği incelenmiş, aynı zamanda İslâm’ın bu sosyal yapıyı değiştirmedeki etkisi vurgulanmıştır.
Çalışma konusu etik kurul iznini gerektirmemektedir
"This study does not require ethics committee approval."
CihanŞümul Dergisi ailesine destekleri için teşekkür ederim.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Tafsir |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 27, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | April 19, 2025 |
| Acceptance Date | June 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 10 |
Cihansumul Academy Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).